نفت آمریکا هدف انتقام‌جویی چین می‌شود؟

19 مرداد 1398 ساعت 11:25

تحلیلگران آمریکایی هشدار دادند چین احتمالا در پی تشدید جنگ تجاری با واشنگتن، خرید نفت آمریکا را در هفته‌های آینده به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.


به گزارش میز نفت ، جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان باعث شده قیمت نفت به شدت کاهش پیدا کند زیرا نگرانی‌های  عمیقی نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی و آسیب دیدن تقاضا برای نفت در نتیجه اختلافات تجاری میان دو کشور وجود دارد.

خریداران چینی اخیرا به واردات نفت آمریکا علاقه نشان داده بودند و طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، واردات نفت آمریکا به چین در ماه مه به ۲۴۷ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده بود.

با این حال در واکنش به اقدامات آمریکا، تحلیلگران انتظار دارند چین واردات نفت آمریکا را هدف بگیرد. استفن برونک، تحلیلگر نفت در شرکت "پی وی ام آسوشیتس" به شبکه سی ان بی سی گفت که تشدید تنش‌های تجاری احتمالا روند رشد واردات نفت آمریکا به چین را معکوس خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا یک هفته پیش با تهدید چین به وضع تعرفه‌های جدید از اول سپتامبر، باعث شعله‌ور شدن مجدد تنش‌های تجاری میان دو کشور شد.

آمریکا چین را به دستکاری ارزش یوان متهم کرده است. ارزش ارز چین هفته گذشته به پایین‌ترین حد بیش از یک دهه اخیر در برابر دلار سقوط کرد.

چین بزرگترین واردکننده نفت جهان و یکی از بزرگترین خریداران نفت آمریکا در نیمه اول سال میلادی گذشته بود. اما واردات نفت چین از آمریکا بلافاصله پس از آغاز جنگ تجاری میان دو کشور کاهش پیدا کرد و با تشدید آن، تقریبا در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ متوقف شد.

آمار گردآوری شده توسط شرکت "کلیپر دیتا" نشان می‌دهد که خرید نفت چین از آمریکا در ژوییه به پایین‌ترین میزان در ۱۰ ماه گذشته سقوط کرد. متیو اسمیت، مدیر تحقیقات کالا در شرکت "کلیپر دیتا" به شبکه سی ان بی سی اظهار کرد: خریداران چینی نگران هستند مبادا تعرفه‌های  تلافی جویانه روی واردات نفت آمریکا وضع شود.

شاخصهای قیمت نفت جهانی برنت و وست تگزاس اینترمدیت چهارشنبه گذشته در پی تشدید نگرانی‌ها نسبت به پیامدهای جنگ تجاری آمریکا و چین، به پایین‌ترین قیمت خود از ژانویه سقوط کرده بودند.

در این بین طبق گزارش رویترز به نقل از منابع بازرگانی آگاه، شرکت بازرگانی یونی‌پک چین یک ابرنفتکش برای حمل نفت خام آمریکا به چین در سپتامبر کرایه کرده که نخستین واردات محموله نفت آمریکا به چین از زمان اعلام تعرفه‌های  جدید توسط ترامپ محسوب می‌شود.

کشتی که از سوی یونی‌پک کرایه شده است، از نوع VLCC‌ است که قادر است دو میلیون بشکه نفت خام حمل کند.

بنا بر آمار رفینتیو آیکان، چین حدود ۱۱ میلیون بشکه نفت آمریکا را در اوت دریافت خواهد کرد که بالاترین میزان از ژوئن سال ۲۰۱۸ به شمار می‌رود. حدود ۴.۱ میلیون بشکه نفت قرار است در سپتامبر به چین برسد.

به گفته منابع بازار، نفتکش‌هایی که در اوت و سپتامبر بارگیری شده‌اند تا اکتبر و نوامبر به چین خواهند رسید.

چین در ژوئن که روابط تجاری دو کشور نسبتا آرام بود، سومین خریدار بزرگ نفت آمریکا بود. اما از زمان اعلام تعرفه‌های جدید توسط ترامپ، چین روی اکثر واردات از آمریکا تعرفه وضع کرده و خرید نفت آمریکا توسط چین در مقایسه با رکورد بالای سال گذشته، به شدت کاهش پیدا کرده است.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 24410

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/24410/نفت-آمریکا-هدف-انتقام-جویی-چین-می-شود

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir