نفت ایران سلاحی در دست چین

20 مرداد 1398 ساعت 11:17

چین تهدید کرده در پاسخ به اقدام آمریکا در وضع ۱۰ درصد عوارض بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای چینی اقدامات تلافی جویانه ای در پیش خواهد گرفت.اگر پکن تصمیم بگیرد واردات نفت از ایران را افزایش دهد، بی ثباتی شدیدی در بازارهای جهان به وجود می آید.


به گزارش میز نفت ،  دو گزارش در این هفته منتشر شد که می تواند تاثیر زیادی بر قیمت نفت بگذارد آن هم در زمانی که رهبران ایران به چین برای خرید نفت خام بیشتر فشار می‌آورند:

 اول ادامه خرید نفت چین از ایران در ماه جولای برای دومین ماه پیاپی از زمان لغو معافیت ها از تحریم های آمریکا بود، هر چند مقدار این خرید نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده بود.

طبق اطلاعات شرکت هایی که حمل و نقل نفتکش ها را ردیابی می کنند،بین  4.4 و 11 میلیون بشکه نفت خام ایران در ماه گذشته وارد چین شد که معادل 142 هزار تا 360 هزار بشکه در روز می شود. این رقم نشان می‌دهد واردات نفت ایران در جولای نصف مقدار واردات در سال گذشته علی رغم تحریم هاست. 

 دومین گزارش این بود که قیمت نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت در صورت خرید نفت ایران توسط چین سقوط می کند. بانک آمریکایی مریل لینچ هشدار داد اگر چین خرید نفت از ایران را افزایش دهد، قیمت نفت احتمالاً تا 30 دلار در هر بشکه سقوط می کند.

 پکن با نادیده گرفتن تحریم های آمریکا علیه ایران، سیاست خارجی واشنگتن را تضعیف می کند. این بانک آمریکایی قیمت نفت را در 2020 بشکه ای 60 دلار  پیش بینی می کند. در حال حاضر دولت ترامپ تخمین می زند که 50 تا 70 درصد صادرات نفت ایران به چین می‌رود و حدود 30 درصد آن هم به سوریه فرستاده می شود.

 با توجه به توقیف نفتکش گریس 1 در جبل الطارق در ماه گذشته، فشار بر ایران برای توقف صادرات نفت به سوریه بیشتر می‌شود، بنابراین بقای اقتصادی تهران بیش از پیش به فروش نفت به چین وابسته است ، کشوری که به اندازه کافی برای زیر پا گذاشتن تحریم‌های آمریکا قدرت دارد.

 ماه گذشته معاون رئیس جمهور ایران از پکن  و سایر کشورهای دوست خواست تا خرید نفت خام ایران را افزایش دهند. جهانگیری در ملاقات با سانگ تائو، دیپلمات ارشد چین،  گفت:«با اینکه می دانیم کشورهای دوست مانند چین با محدودیت هایی روبرو هستند ولی از آنها انتظار داریم در خرید نفت از ایران فعال تر باشد».

 واردات نفت خام چین از ایران طی تابستان سال جاری کاهش یافت. واردات نفت ایران در ژوئن نسبت به سال گذشته 60 درصد پایین آمد. ولی اگر پکن تصمیم بگیرد این روند را برعکس کند و واردات نفت از ایران را افزایش دهد، بی ثباتی شدیدی در بازارهای جهان به وجود می آید.

 وزارت اقتصاد چین تهدید کرده در پاسخ به  وضع 10 درصد عوارض بر 300 میلیارد دلار کالاهای چینی اقدامات تلافی جویانه ای در پیش خواهد گرفت.


منبع : تسنیم


کد مطلب: 24423

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/24423/نفت-ایران-سلاحی-دست-چین

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir