دوره نفت شیل به سر آمده است؟

21 مرداد 1398 ساعت 16:38

یک مدیر نفتی آمریکایی گفت: فقط میدان نفتی میدلند در حوزه پرمیان آمریکا می‌تواند پس از سال 2025 به افزایش تولید خود ادامه دهد.


به گزارش میز نفت ، یک مدیر بلندپایه نفتی فعال در حوزه میادین شیل آمریکا گفت: فقط میدان نفتی میدلند در حوزه پرمیان در جنوب غرب آمریکا است که ممکن است بتواند به افزایش تولید نفت شیل پس از سال 2025 ادامه دهد.

به جز میدلند تمام میادین نفت شیل آمریکا احتمالاً با آینده‌ای مبهم و نامعلوم روبه‌رو هستند.چرا که بخش قابل توجهی از منابع این میادین برداشت شده و قیمت نفت نیز به زیر 60دلار آمده است.

آنچه این مدیر نفتی بر آن تأکید دارد، کاهش تولید نفت میادین نفت با سرعتی بیش از میزان مورد انتظار است.

دو هفته گذشته روزهای سختی برای صنعت نفت شیل آمریکا بوده و صورت‌های مالی ضعیف از سوی بسیاری از شرکت‌های نفتی در زمان سقوط آزاد قیمت نفت مزید بر علت فشار به شرکت‌های نفت شیل شده است.

آخرین قربانی بحران در صنعت شیل آمریکا، شرکت اوآسیس پترولیوم است، چرا که پس از آنکه اعلام کرد، هزینه‌های تولید کمی افزایش یافته و در آینده نیز تولید نفت این شرکت کمی کاهش می‌یابد، ارزش سهام آن در مبادلات روز چهارشنبه 30 درصد سقوط کرد.

هفته گذشته شرکت کونکو ریسورسز اعلام کرد که یکی از پروژه‌هایی که تصور می‌شد سوددهی بالایی خواهد داشت و شامل حفر 23 چاه نفت بود، به دلیل نزدیک بودن بیش از حد چاه‌ها نتایج ضعیفی در آزمایشات به ثبت رسانده است.

پس از این اعلام سهام این شرکت 22 درصد سقوط کرد و دلیل آن نیز این بود که سهامداران متوجه شده‌اند که احتمالاً شرکت کونکو ریسورسز و دیگر شرکت‌های نفت شیل آمریکا نخواهند توانست متناسب با میزان هزینه‌های خود نفت تولید کنند.

البته این تمام ماجرا نیست و بحران‌ها یکی پس از دیگری در حال  ظهور هستند. دونالدترامپ، رئیس جمهور آمریکا دور جدید تعرفه واردات از چین را برای روز یکم سپتامبر به بعد ابلاغ کرده و چین هم در پاسخ به این اقدام ارزش یوآن را کاهش داده است که این مسئله به ایجاد نگرانی‌های جدی نسبت به بروز جنگ ارزی در جهان و کاهش رشد اقتصاد جهانی منجر شده است.

در معاملات اخیر بازار نفت جهانی وارد صف فروش شده و در واقع فاصله عرضه با تقاضا بیشتر شده است و به همین دلیل شاهد بودیم که قیمت نفت نسبت به بیشینه خود در ماه آوریل 20 درصد کاهش قیمت داشته است.

ارزش سهام شرکت‌های انرژی آمریکایی نیز افت قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

اگرچه قیمت نفت در معاملات روز پنج‌شنبه و با شایعه قصد اوپک برای کاهش بیشتر عرضه تا حدودی افزایش یافت، اما این مسئله تأثیر بسیار کمی در رفع نگرانی‌ها نسبت به صنعت به نفت شیل آمریکا داشته است. 

صنعت نفت شیل آمریکا با چالش‌های جدی در میان مدت و بلندمدت روبه‌رو است. شرکت پایونیر نچرال ریسورسز، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در حوزه میدان پرمیان است و مدت‌ها است که به عنوان یکی از قوی‌ترین شرکت‌های نفت شیل آمریکا شناخته شده است. این شرکت نسبت به آینده تولید نفت شیل ابراز نگرانی کرده است.  

اسکات شفیلد، مدیرعامل پایونیر با اشاره به حوزه میدان نفتی دلاور، که اخیراً شاهد افزایش فعالیت در آن هستیم، می‌گوید چاه‌ها و استخراج نفت با سرعت بسیار زیادی در حال فرسایش و کاهش است.

وی افزود: من در حال پایین آوردن انتظارات خود نسبت به میدان نفتی پرمیان هستم و انتظار خود برای افزایش تولید سالانه این میدان را به یک میلیون بشکه در روز در هر سال همانند سال 2018 کاهش می‌دهم.

این مدیر نفتی ادامه داد: همچنان معتقدم که میدان نفتی پرمیان به رقم تولید 8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید، اما سرعت رسیدن آن بسیار کندتر خواهد بود و تنها حوزه نفتی میدلند است که می‌توان به افزایش تولید پس از سال 2025 ادامه دهد.

رسیدن به رقم تولید 8 میلیون بشکه در روز اصلاً کار آسانی نخواهد بود. در واقع این رقم به معنای دو برابر کردن تولید حوزه نفتی پرمیان نسبت به شرایط کنونی است.

شفیلد این را نیز گفت: تمام شرکت‌ها که در غیر از میدان نفتی میدلند در حوزه پرمیان فعالیت می‌کنند با آینده نامعلومی روبه‌رو هستند.

وی با اطمینان اظهار داشت که ارزش سهام شرکت پایونیر را افزایش خواهد داد چرا که بسیاری از شرکت‌های رقیب در آینده نزدیک از بازار حذف می‌شوند.

مدیرعامل پایونیر گفت: با توجه به کمبود نفت در میادین اگر میدان نفتی میدلند تنها حوزه‌ای باشد که بتواند به افزایش تولید پس از سال 2025 ادامه دهد، این مسئله باعث خواهد شد که ارزش شرکت پایونیر طی 5 تا 6 سال آینده به 2 یا 3 برابر میزان کنونی افزایش یابد.

باید گفت که شرکت پایونیر یکی از معدود شرکت‌هایی بود که توانست از تشکیل صف فروش و سقوط شدید ارزش سهام خود جلوگیری کند و این در حالی است که این شرکت ضرر 169 میلیون دلاری را برای سه ماهه دوم سال جاری گزارش کرده است.

بنابه آنچه شفیلد گفته است، تولید نفت شیل آمریکا در میادین خارج از حوزه نفتی میدلند یا روند کاهش رشد تولید و یا حتی افت تولید را شاهد خواهند بود.

گفته‌های شفیلد تقریباً هم راستا با گزارش بانک گلدمن ساکس است که پیش‌تر گفته بود نتایج ضعیف از آزمایشات مرتبط با پروژه کونکوریسورسز می‌تواند زنگ خطری نسبت به بروز بحران‌های بزرگتر در صنعت نفت شیل آمریکا طی سال‌های آتی باشد.

بانک گلدمن ساکس طی گزارشی به مشتریان خود اعلام کرد: نتایج نامطلوب آزمایشات کنوکو و عملکرد ضعیف در بهره‌وری سرمایه این شرکت این سؤال منطقی را ایجاد می کند که آیا ما به پایان خط صنعت نفت شیل و زمانی رسیده‌ایم که دیگر این نفت نمی‌تواند پیشران رشد عرضه به بازار باشد؟

شفیلد گفته است که بعید می‌داند قیمت نفت برنت طی سال‌های آینده به زیر 55 دلار در هر بشکه برسد. این بدین معنا است که قیمت نفت آمریکا احتمالاً زیر 50 دلار خواهد بود که به اعتقاد شفیلد برای آنکه شرکت‌های نفت شیل بتوانند سوددهی داشته باشند، بسیار پایین خواهد بود.

وی معتقد است، اگر قیمت نفت در چنین سطحی باقی بماند، شما شاهد افت جدی در افزایش تولید نفت در حوزه میدان نفتی پرمیان خواهید بود.

باید گفت که شرکت پایونیر علی‌رغم آنکه یکی از قوی‌ترین شرکت‌های نفت شیل محسوب می‌شود، اما طی سال‌های گذشته شاهد بحران‌ها و مشکلات عملیاتی بوده است.



منبع : فارس


کد مطلب: 24430

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/24430/دوره-نفت-شیل-سر-آمده

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir