تغییر موازنه قدرت نفتی

22 مرداد 1398 ساعت 17:54

تقویت موضع روسیه در برابر اوپک به دلیل افزایش ثروت این کشور سبب شده است موازنه قدرت نفتی تغییر کند.


به گزارش میز نفت ، برای نخستین بار در هشت سال اخیر، مجموع ذخایر نقدی، طلا و دیگر اوراق بهادار در بانک مرکزی روسیه به‌زودی از عربستان بیشتر می‌شود و این مسئله اهرم قدرتی برای روسیه در مذاکره میان دو کشور در مقدار کاهش تولید نفت خواهد بود.

در شرایطی که عربستان برای پوشش هزینه‌های اجتماعی خود در شرایط افت قیمت نفت ناچار شد از ذخایر ثروت خود برداشت کند، روسیه بودجه خود را محدود کرده و به دلیل نگرانی از تحریم‌های جدید، مازاد بودجه دارد.

روسیه به شکلی روزافزون، در بحث‌ها با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، صدای تصمیم‌ساز است و پیشتازی مالی این کشور نشانه‌ای جدید از تغییر بخت و اقبال میان این دو بازیگر بزرگ نفتی است.

الینا ریباکوا، از تحلیلگران مؤسسه آمریکایی اینترنشنال فایننس گفت: اوپک به دلیل اهمیت روسیه به عنوان یک صادرکننده نفت و به دلیل اقتصاد روسیه، دیگر نمی‌تواند این کشور را نادیده بگیرد؛ روس‌ها همچنان به انجام حداقل‌ها برای همکاری با عربستان در زمینه تولید نفت ادامه می‌دهند.

قیمت نفت از ماه آوریل امسال تا کنون حدود 20 درصد کاهش یافته که بسیار کمتر از رقم مورد نیاز عربستان و دیگر اعضای اوپک برای تأمین هزینه‌های دولت است.

مشخص نیست که روسیه تمایل داشته باشد تولید نفت خود را بیش از این کاهش دهد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور، پیش از این نشانه‌هایی ابراز کرده که از قیمت کنونی نفت راضی است.

ذخایر ثروت روسیه در چهار سال گذشته 45 درصد افزایش یافته و در ماه ژوئن امسال به 518 میلیارد دلار رسیده است. ذخایر عربستان مسیری متفاوت را می‌پیمایند و ذخایر این کشور در ماه ژوئن به 527 میلیارد دلار کاهش یافته است.

این تفاوت نشان می‌دهد روسیه به‌زودی در زمینه حجم ذخایر ثروت ملی از عربستان پیشی می‌گیرد. انتظار می‌رود با تأثیر منفی جنگ تجاری بر قیمت نفت، ذخایر عربستان باز هم کاهش یابد.

از این گذشته، روسیه برای قیمت نفت بسیار پایین‌تری آماده است. این کشور که اکنون بودجه خود را بر پایه قیمت نفت 40 دلار برای هر بشکه تنظیم کرده که حدود نیمی از قیمت نفت پایه بودجه عربستان است، به احتمال زیاد خواهد توانست به حجم پول در صندوق اضطراری خود بیفزاید. تحریم‌های مالی جدید آمریکا، انگیزه روسیه برای ذخیره‌سازی پول را بیشتر می‌کند.


منبع : آریا


کد مطلب: 24445

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/24445/تغییر-موازنه-قدرت-نفتی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir