یش‌بینی اوپک از افت رشد تقاضا برای نفت

26 مرداد 1398 ساعت 11:35

اوپک رشد تقاضای نفت را برای ۲۰۲۰، ۱.۱۴میلیون بشکه در روز پیش‌بینی‌ کرد که نسبت به سال جاری کمی بیشتر است ولی احتمال می‌دهد که رشد اقتصادی در ۲۰۲۰ کندتر شود.


به گزارش میز نفت ، اوپک دورنمای بازار نفت را برای ادامه سال 2019 بدبینانه پیش‌بینی کرد. کند شدن رشد اقتصادی و افزایش چالش‌ها در 2019 با بالا رفتن تولید نفت رقیبان، باعث می‌شود اوپک به قرارداد کاهش تولید خود ادامه دهد.

 دورنمای ضعیف بازار نفت به‌خاطر کند شدن اقتصاد در بحبوحه درگیری تجاری آمریکا و چین و مسئله برگزیت به اوپک و متحدانش از جمله روسیه برای حفظ قرارداد کاهش تولید فشار می‌آورد. یک مقام سعودی اشاره کرده که قدم‌های بیشتری برای حمایت از بازار نفت برداشته می‌شود.

اوپک طی گزارشی اعلام کرد: «در حالی که دورنمای زیرساخت‌های بازار برای ادامه سال جاری میلادی بدبینانه به‌نظر می‌رسد، با توجه به آرام شدن رشد اقتصادی، مسائل مربوط به تجارت جهانی و کند شدن رشد تقاضای نفت، لازم است تعادل عرضه و تقاضا را به‌شدت کنترل و در ماه‌های آتی به ثبات بازار کمک کرد».

 علی‌رغم قرارداد کاهش تولید اوپک، قیمت نفت از بیش از 75 دلار آوریل 2019 کاهش یافته است که دلیل آن نگرانی‌های تجاری و کندی رشد اقتصادی است.

روسیه و سایر تولیدکنندگان از اول ژانویه قراردادی را اجرایی کرده‌اند که طی آن 1.2 میلیون بشکه در روز از تولید نفت کم می‌شود. ائتلاف اوپک و متحدانش این قرارداد را در جولای تا مارس 2020 تمدید کردند  تا جلوی افزایش ذخایر نفت جهان و کاهش قیمت آن گرفته شود.

 اوپک رشد تقاضای نفت را برای 2020، 1.14 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می‌کند که نسبت به سال جاری کمی بیشتر است، ولی احتمال می‌دهد که  رشد اقتصادی در 2020 کندتر شود.

اوپک رشد اقتصاد جهان را 3.1 درصد پیش‌بینی کرد که نسبت به پیش بینی قبلی 3.2 درصد کمتر بود. در حال حاضر پیش‌بینی اوپک از رشد اقتصادی 2020، 3.2 درصد است.

این گزارش همچنین نشان داد ذخایر نفت جهان در کشورهای پیشرفته در ماه ژوئن افزایش یافته است که بر نگرانی اوپک درمورد عرضه بیش از حد نفت به بازار می‌افزاید.

 ذخایر نفت جهان در ژوئن از میانگین 5 سال گذشته رد شد و به 67 میلیون بشکه رسید.

این افزایش علی‌رغم کاهش عرضه اوپک و متحدانش و کاهش ناخواسته تولید ایران و ونزوئلا، دو عضو تحت تحریم اوپک رخ داده است.

 اوپک کاهش تولید خود را در ماه جولای بیشتر کرد. تولید 14 عضو اوپک 246 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 29.61 میلیون بشکه در روز رسیده است. کاهش تولید عربستان از تمام کشورها بیشتر بوده است.

طبق گزارش اوپک، میانگین تقاضا برای نفت خام این گروه در سال آینده 29.41 میلیون بشکه در روز خواهد بود  که 1.3 میلیون بشکه نسبت به سال جاری میلادی کمتر است، ولی هنوز پیش‌بینی 2020، 140 هزار بشکه در روز نسبت به پیش‌بینی سال گذشته بیشتر است.

 گزارش اوپک نشان می‌دهد اگر این گروه با نرخ ماه جولای تولید کند و تمام عوامل دیگر ثابت بمانند، در 2020، 200 هزار بشکه در روز عرضه اضافی نفت در بازار وجود خواهد داشت. گزارش ماه گذشته 500 هزار بشکه در روز مازاد تولید را نشان می‌داد.


منبع : تسنیم


کد مطلب: 24473

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/24473/یش-بینی-اوپک-افت-رشد-تقاضا-نفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir