جنگ تجاری تحریم‌های نفتی آمریکا را تعدیل می‌کند؟

6 شهريور 1398 ساعت 17:07

چین واردات نفت ایران و ونزوئلا را در پی تحریم‌های آمریکا کاهش داد اما جریان آتی نفت ممکن است با ادامه جنگ تجاری تغییر پیدا کند.


به گزارش میز نفت ، ریچارد نفیو، محقق ارشد در مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا و یکی از مقامات مسئول تحریم‌ها  در وزارت خارجه آمریکا در دوران اوباما در این باره اظهار کرد: تصور می‌کنم چینی‌ها شرایط مختلفی را درباره دولت ترامپ مورد بررسی قرار داده‌اند و اگر تصمیم بگیرند که دیگر نمی‌خواهند، در این صورت ممکن است بر برخوردشان نسبت به نفت تحت تحریم آمریکا تصمیم بگذارد.

نفیو و سایر تحلیلگران در گفت‌وگو با "اس اند پی گلوبال پلاتس" اظهار کردند اگر مذاکرات تجاری در بن بست بماند و تعرفه روی واردات صدها میلیارد دلار افزایش پیدا کند، تقاضای چین برای نفت تحت تحریم آمریکا ممکن است افزایش پیدا کند.

بعلاوه اگر جنگ تجاری میان دو ابرقدرت اقتصادی ادامه پیدا کند، چین ممکن است به زودی عدم تمایل دولت ترامپ برای تحریم یک بانک بزرگ چینی را به دلیل تاثیر چنین اقدامی روی اقتصاد جهانی به محک آزمون بگذارد.

طبق آمار اداره کل گمرک چین، از ژانویه تا ژوییه امسال چین حدود ۴۱۴ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز نفت ایران را وارد کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۷ درصد کاهش داشته است.

واردات نفت ونزوئلا به چین نیز در هفت ماه نخست سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۳ درصد در مقایسه با ۳۶۹ هزار و ۷۰۰ بشکه در روز در هفت ماه نخست سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرده و به حدود ۳۲۵ هزار و ۹۰۰ بشکه در روز رسید.

ریچارد نفیو به پلاتس گفت: اگر مجموع نفتی که انتظار می‌رود چین از ایران و ونزوئلا وارد کند و خرید نفت آمریکا را به دلیل تعرفه‌ها کاهش دهد، در نظر بگیرید، فضای چندانی برای یافتن تامین کنندگان دیگر بدون مختل کردن بازار وجود ندارد. تصور می‌کنم علت این که هنوز چنین اتفاقی نیافتاده است، ادامه خرید نفت ایران، ونزوئلا و آمریکا توسط چین است و احتمالا این روند تقریبا به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد.

آمریکا هنوز واردات نفت ونزوئلا را به شکل صریح ممنوع نکرده است اما دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، پنجم اوت فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن، دارایی‌های هر شخص یا شرکت مرتبط با دولت نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا را بلوکه خواهد کرد. این فرمان به طور آشکار شرکتهایی که با شرکت نفتی دولتی PDVSA همکاری می‌کنند را تحریم نمی‌کند اما مقامات دولت آمریکا گفته‌اند این فرمان به منزله هشدار نهایی است که تحریم‌ها علیه هر شرکتی که به تجارت با شرکت نفتی دولتی ونزوئلا ادامه می‌دهد وضع خواهد شد.

از زمان پایان معافیت از تحریم‌ها که به مشتریان بزرگ ایران اجازه داده بود به خرید نفت ایران ادامه دهند، آمریکا تنها شرکت چینی ژوهای ژنرانگ و یومین لی، مدیرعاملش را به دلیل نقض محدودیتهای واشنگتن علیه بخش نفت ایران تحریم کرده است. اما تحلیلگران اظهار کردند که بعید است دولت آمریکا یک بانک چینی بزرگ را تحریم کند حتی اگر واردات نفت ایران و ونزوئلا توسط چین ادامه پیدا کند.

وزارت بازرگانی چین هفته گذشته اعلام کرد روی ۵۰۷۸ کالای آمریکایی شامل نفت خام و محصولات کشاورزی مانند سویا و هواپیمای کوچک تعرفه پنج یا ۱۰ درصدی وضع خواهد کرد. دونالد ترامپ، پس از اقدام پکن اعلام کرد روی واردات ۵۵۰ میلیارد دلار کالای چینی پنج درصد دیگر تعرفه اضافه می‌کند.

بر اساس گزارش پلاتس، رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در فرانسه گفت: بر این باور است که چین به شدت خواهان حل اختلاف تجاری با آمریکا است. اما کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ افسوس خورده که چرا زودتر تعرفه‌ها روی کالاهای چینی را افزایش نداده است.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 24582

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/24582/جنگ-تجاری-تحریم-های-نفتی-آمریکا-تعدیل-می-کند

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir