۰

چرا چین به خرید نفت ادامه می دهد؟

شواهدی وجود دارند که نشان می دهند چین در حال واردات نفت از ایران است این مسئله سبب می شود تا ترامپ دو سردرگمی بزرگ در سیاست خارجی خود داشته باشد.
ایران و چین - میز نفت
ایران و چین - میز نفت
به گزارش میز نفت روزنامه "گاردین" با انتشار گزارشی درباره ادامه خرید نفت مورد نیاز چین از ایران می نویسد:"در اوایل ماه ژوئن یک ابر نفت کش که تحت مالکیت چین بود در اقیانوس آرام سیستم ردیابی سیگنال اش به ناگهان غیر فعال شد.

به گزارش آفتاب نیوز، این اولین نفت کشی نبود که از دید ناظران ناپدید شده بود. در هفته های اخیر غیر فعال شدن سیستم ارسال پیام و شناساسی نفت کش ها به طور فزاینده ای افزایش یافته است.

دولت ترامپ درصدد است تا نفت کش های مرتبط با چین را ردیابی کند چرا که می داند چین بزرگترین وارد کننده نفت از ایران است. شواهد نشان می دهند که چین فعالیت نفتی خود با ایران را پنهان می کند و نمی خواهد مشمول مجازات های تحریمی امریکا شود. این مسئله ای ساده است. سایر نفت کش های چینی تحت مالکیت بانک "کونلون" هستند و تاکتیک های  مختلفی را استفاده می کنند.

برخی تصاویر ماهواره ای نشان دهنده ارتباط این نفت کش ها با کشتی های ایرانی هستند. رویدادهایی که در مسیر تجارت ریایی در حال روی دادن هستند حکایت از ماجرایی گسترده تر دارند و آن همگرایی روزافزون دو دولت ایران و چین است که نگران پیامدهای سیاست خارجی دولت ترامپ هستند. در حالی که ترامپ به دنبال فشار حداکثری برای مجبور کردن ایران به آمدن پای میز مذاکره درباره سیاست های هسته ای و امنیتی خود است و تلاش می کند صادرات نفت ایران متوقف شود به نظر می رسد چین که درگیر حنگ تجاری خود با امریکا است در حال نجات اقتصاد ایران با خرید نفتاز آن کشور است".

"علی واعظ" تحلیلگر گروه بین المللی بحران به "گاردین" می گوید:"دلیل اصلی عدم پیروی چین از سیاست های تحریمی امریکا در قبال ایران آن است که آن کشور امیدوار است بتواند با استفاده از این کارت در مذاکرات تجاری با امریکا سود زیادی کسب کند. به محض آن که مذاکرات تجاری میان واشنگتن و پکن به بن بست رسید چین چرخش موضع دارد و واردات نفت از ایران را از سر گرفت". او معقتد است که با این حال، چین می خواهد پیامی آشکار به واشنگتن ارسال کند: این که چین می تواند سیاست فشار حداکثری امریکا را بسازد و یا تخریب کند.

"واعظ" اشاره می کند که البته از دید استراتژیک بلند مدت چین نمی خواهد صرفا موضوع ایران به عنوان اهرمی برای معامله با امریکا استفاده کند بلکه عدم همراهی آن کشور با اقدامات امریکا از ترس احتمال سقوط نظام سیاسی در ایران و تعقیب سیاست تغییر رژیم علیه ایران از سوی امریکا است موضوعی است که چین آن را نمی خواهد.

واعظ می گوید روابط و محاسبات چین پیچیده هستند: از سویی ایران شریکی مهم برای انرژی چین است و از سوی دیگر، چین نیازمند توافق تجاری با امریکا است و باید روابط خود با دیگر کشورهای نفت خیز منطقه از جمله عربستان سعودی را نیز حفظ کند. واعظ می گوید ممکن است واردات نفت ایران توسط چین با حمایت محتاطانه و غیر علنی اتحادیه اروپا نیز همراه باشد که خواستار حفظ برجام و مقابله با فشار یکجانبه واشنگتن است.

واعظ معتقد است که سرنوشت پرونده کره شمالی و ایران به نحوه تعامل واشنگتن با پکن بستگی دارد.


منبع : آفتاب‌‌نیوز
جمعه ۸ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب: 24589
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *