۰

کاهش قیمت درپی بدقولی روسیه

بهای معاملات نفت روز جمعه پس از گزارش‌هایی که نشان داد کاهش تولید نفت روسیه در اوت کمتر از میزان توافق شده در چارچوب توافق اوپک پلاس بوده است، کاهش چشمگیری پیدا کرد.
الکساندر نواک - میز نفت
الکساندر نواک - میز نفت
به گزارش میز نفت ، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۶۱ سنت یا ۲.۸ درصد کاهش پیدا کرد و در ۵۵ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص قیمت نفت آمریکا ۱.۷ درصد رشد هفتگی داشت اما در اوت با ۵.۹ درصد کاهش روبرو شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت ۶۵ سنت یا ۱.۱ درصد کاهش پیدا کرد و در ۶۰ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت برای کل هفته ۱.۸ درصد رشد قیمت داشت اما برای اوت ۷.۳ درصد کاهش ثبت کرد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اظهار کرد: کاهش تولید نفت این کشور در اوت اندکی کمتر از میزانی بوده که با تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک توافق شده بود با این حال وی اظهار کرد مسکو قصد دارد به توافق کاهش تولید به طور کامل عمل کند.

اما این گزارش اعتماد بازار را متزلزل کرد. فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز اظهار کرد اکنون که روسیه در کاهش تولید کوتاهی کرده، ممکن است که توافق کاهش تولید میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک جدی گرفته نشود.

طبق نظرسنجی رویترز، تولید نفت اوپک در اوت برای نخستین بار در سال میلادی جاری افزایش پیدا کرده و اعضای این گروه ۲۹.۶۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده‌اند که ۸۰ هزار بشکه در روز بالاتر از آمار ژوییه بوده است.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک هفته گذشته اعلام کرده بود نرخ پایبندی اعضای گروه اوپک پلاس به توافق کاهش تولید در ژوییه به ۱۵۹ درصد صعود کرد که ۲۲ درصد بالاتر از ژوئن بوده است. تحت این توافق، تولیدکنندگان موافقت کرده‌اند میزان عرضه خود را به صورت کلی ۱.۲ میلیون بشکه در روز نسبت به سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۸ محدود نگه دارند. این توافق تا مارس سال ۲۰۲۰ تمدید شده است.

همچنین گزارش شرکت خدمات انرژی "بیکرهیوز" نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته ۱۲ حلقه کاهش پیدا کرده و به ۷۴۲ حلقه رسیده که نشان دهنده کندی روند رشد تولید این کشور در ماه‌های آینده است.

نفت هفته گذشته با نشانه‌های ملایم شدن مواضع آمریکا و چین در جنگ تجاری میان دو کشور اندکی بهبود پیدا کرده بود. وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد مذاکره‌کنندگان آمریکا و چین ارتباط موثری را حفظ کرده‌اند. قیمت‌های نفت اوایل ماه اوت در پی تشدید جنگ تعرفه‌ای میان دو کشور که ریسک گریزی سرمایه گذاران را به دنبال داشت، ریزش پیدا کرده بودند.

همچنین عامل دیگری که از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد آمار رسمی دولت آمریکا بود که نشان داد ذخایر نفت این کشور هفته گذشته به میزان ۱۰ میلیون بشکه کاهش داشته و به پایین‌ترین سطح از اکتبر رسیده است. اما بر آمار رسمی، تولید هفتگی نفت آمریکا ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد و به رکورد ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس گزارش مارکت واچ، در این بین انتظار می‌رود طوفان دوریان همزمان با تعطیلات روز کارگر در آمریکا وارد منطقه فلوریدا شود و اگرچه پیش بینی شده که از منطقه گلف کاست دور خواهد ماند اما معامله‌گران انرژی جانب احتیاط را حفظ می‌کنند.



منبع : ایسنا
شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 24601
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *