۰

هدف حمله به عراق، نفت بود نه آزادی‌خواهی

عضو مجلس نمایندگان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌گوید ادعای تلاش برای بهبود شرایط مردم عراق و مقابله با تسلیحات کشتار جمعی، دروغ بود و هدف اصلی حمله به عراق دست‌یابی به نفت این کشور بوده است.
نفت عراق - میز نفت
نفت عراق - میز نفت
به گزارش میز نفت ، «تولسی گابارد» یکی از نامزد‌های دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گوید هدف اصلی حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق، دستیابی به نفت این کشور و سود رساندن به بنگاه‌های عظیم اقتصادی آمریکا بوده است.

این عضو مجلس نمایندگان آمریکا که خود به عنوان سرباز ارتش آمریکا در حمله به عراق مشارکت داشته، در برنامه اینترنتی «رولینگ استون» در مورد دلیل حضورش در جنگ عراق، گفت: «من هم مثل خیلی‌های دیگر در این کشور تحت تأثیر [حملات]یازده سپتامبر [به مرکز تجارت جهانی نیویورک]قرار گرفتم و این حادثه برایم حکم یک نقطه عطف را داشت، چراکه تا قبل از آن حادثه فکرش را هم نمی‌کردم که در ارتش خدمت کنم. هر دو پدربزرگ من در ارتش خدمت کرده بودند...، اما من به این کار فکر نکرده بودم.»

وی افزود: «اما وقتی یازده سپتامبر اتفاق افتاد، به این فکر افتادم که باید در موقعیتی قرار گیرم که به کشورم خدمت کنم و به نحوی سراغ کسانی بروم که آن روز این حمله را انجام دادند. دنبال تروریست‌های القاعده بروم.»

او در ادامه با تشریح روند پیوستنش به ارتش، در مورد واقعیتی که در عراق با آن روبرو شد، گفت: «ما مثل خیلی‌های دیگر برای خدمت به کشورمان آنجا بودیم و دروغ‌هایی که به ما گفته شده بود را باور کرده بودیم، این که ما داریم به عراق می‌رویم تا صدام این دیکتاتور بی‌رحم را سرنگون کنیم، چراکه دارد با القاعده کار می‌کند و به سلاح کشتار جمعی دست یافته و از این تسلیحات برای حمله به ما استفاده خواهد کرد. ما با این طرز فکر به آن مأموریت رفتیم.»

گابارد ادامه داد: «ما هم مثل بسیاری از سیاستمداران در واشنگتن، این حرف‌ها را باور کرده بودیم، اما نهایتا متوجه شدیم که به ما دروغ گفته‌اند و به ما خیانت کرده‌اند. هدف، مقابله با القاعده نبود، هدف، اجرای مأموریت محافظت از مردم آمریکا نبود. این یک جنگ با هدف تغییر رژیم بود که تحت پوشش امنیت ملی و تحت پوشش اهداف انسان‌دوستانه و مقابله با جنایاتی که آن دیکتاتور در حق مردمش مرتکب شده بود، انجام گرفت. اما هدف واقعی منفعت رساندن به منافع بنگاه‌های اقتصادی و نفت بود.»

این سیاستمدار آمریکایی که پیش از این هم بار‌ها از سیاست خارجی توسعه‌طلبانه و مداخله‌جویانه واشنگتن انتقاد کرده، در ادامه گفت که در عراق کارگران کشور‌های دیگر را دیده که با دستمزدی اندک برای شرکت‌های آمریکایی کار می‌کرده‌اند و نهایتا این بنگاه‌های بزرگ اقتصادی آمریکا بوده‌اند که از محل منابع عراق سود‌های هنگفتی به دست آورده‌اند.

او با بیان اینکه روایت‌ها و حقایق متعددی در مورد دلایل اتخاذ تصمیم حمله به عراق وجود دارد، گفت: «آن تصمیم و تصمیمات متعدد مشابه دیگر مربوط به تغییر رژیم، ایفای نقش پلیس جهان و سرنگون کردن دیکتاتور‌ها که با وعده ملت‌سازی و بهبود اوضاع اتخاذ شده و این جنگ‌های بی‌فایده، منافع امنیت ملی ایالات متحده را تأمین نکرده‌اند. می‌بینیم که گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش به واسطه این مداخلات، قدرتمندتر شده و رشد کرده‌اند. بنابراین، این [جنگ‌ها]امنیت ما به عنوان یک کشور را کاهش داده است.»

هزینه هنگفت ماجراجویی خارجی آمریکا

گابارد ادامه داد: «این [جنگ‌ها]برای سربازان و خانواده‌های آن‌ها هم هزینه‌های هنگفتی داشته است. برای خانواده‌هایی که نتوانستند برای آخرین بار [با فرزندانشان]خداحافظی کنند. برای برادران و خواهرانم که لباس خدمت به تن دارند. این [جنگ‌ها]برای مردم آمریکا هم هزینه هنگفتی داشته است. تنها از زمان یازده سپتامبر تاکنون بیش از ۶ تریلیون دلار هزینه شده است، آن وقت به ساکنین [شهر]"فلینت" میشیگان گفته می‌شود که "متأسفیم، برای تأمین آب نوشیدنی بهداشتی، بودجه کافی نداریم". فقط هم فلینت نیست. مردم دیگری و محله‌های دیگری هم وجود دارند که با چالش‌های مشابهی مواجه هستند که واقعا سلامت و حیات آن‌ها را با تهدید روبرو می‌کند. چرا؟ چون "متأسفیم، بودجه کافی نداریم. " همین حالا که اینجا نشستیم و صحبت می‌کنیم، ما هنوز هم ماهانه ۴ میلیارد دلار در افغانستان هزینه می‌کنیم.»

وی افزود: «نکته پایانی که می‌خواهم به آن اشاره کنم، این است که این جنگ‌ها به مردم این کشور‌ها آسیب زده است. همان مردمی که رهبران [آمریکا]می‌گویند "می‌خواهیم به آن‌ها کمک کنیم. می‌خواهیم از آن‌ها محافظت کنیم. داریم تلاش می‌کنیم اوضاعشان را بهتر کنیم. " در تاریخ معاصر و اخیر خود، شاهد این روند نگران‌کننده هستیم. عراق، لیبی، سوریه. این‌ها واقعیت است. الان هم شاهد هستیم که در آمریکای مرکزی و جنوبی چه وضعی در جریان است.»

او همچنین اشاره کرد که تمام جنگ‌هایی که آمریکا به بهانه‌های مختلف به راه انداخته، به وخامت اوضاع در این کشور‌ها منجر شده و صرفا منافع شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ را تأمین کرده و به منافع ایالات متحده آسیب رسانده است.

گابارد در انتها گفت: یکی از دلایل او برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری، تغییر سیاست خارجی مداخله‌جویانه آمریکا و به کارگیری حقایقی است که در جریان حضور در ارتش آمریکا و پس از آن مجلس نمایندگان این کشور، به دست آورده است.

وی از جمله معدود نمایندگان آمریکایی است که از مداخله این کشور در سوریه نیز انتقاد کرده است. وی در سال ۲۰۱۷، در اقدامی نادر به دمشق سفر کرده و به دیدار «بشار الاسد» رئیس‌جمهور سوریه رفت. گابارد تأکید دارد که اسد در حال جنگ با گروه‌های تروریستی است و واشنگتن باید به تلاش برای تغییر نظام سوریه پایان دهد.

دولت «جورج بوش» در سال ۲۰۰۳ و پس از حمله به افغانستان، به بهانه مقابله با گروه تروریستی القاعده، به عراق حمله کرد. واشنگتن پیش از این حمله مدعی شده بود که رژیم صدام تسلیحات کشتار جمعی در اختیار دارد و قصد دارد با این تسلیحات و به کمک القاعده، به آمریکا حمله کند. بعد از انجام حمله، مشخص شد که این ادعا دروغ بوده و مقام‌های دولت بوش نیز می‌دانسته‌اند که ادعای وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق، ادعا معتبری نیست.

بر اساس آمار‌های رسمی، جنگ عراق نزدیک به ۷۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها زخمی و آواره بر جای گذاشته است. هرچند گروه‌های حامی حقوق بشر عاملان این جنگ از جمله بوش را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند، اما هیچ‌یک از مقام‌های دولت وی تحت تعقیب قضایی قرار نگرفته‌اند.


منبع : دانشجو
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 24633
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *