​صادرات 72 میلیون دلاری بنزین از بورس انرژی

18 شهريور 1398 ساعت 18:25

مدیرعامل بورس انرژی گفت: صادرات بنزین از طریق بورس انرژی در هفته گذشته از مرز ۷۲ میلیون دلار گذشت.


به گزارش میز نفت به نقل از واحد مرکزی خبر سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی گفت:در هفته گذشته ۱۱۰ هزار تن بنزین از طریق رینگ صادراتی بورس انرژی به ارزش ۷۲ میلیون دلار معامله شد و مقصد صادرات این فرآورده‌های نفتی کشور‌های همسایه اعم از عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان و سایر کشور‌های همسایه بود.

وی ادامه داد: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده شرکت ملی پالایش و پخش به دنبال توسعه صادرات فرآورده‌های صادراتی است و اعلام آمادگی کرده که فرآورده‌های با کیفیت بالا و با قیمت رقابتی را در سطح خرده فروشی و عمده فروشی از طریق بورس انرژی ساماندهی کند.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: ما هم از طرف شرکت ملی پالایش و پخش این آمادگی را داریم که از مبادی مختلف و انبار‌های مختلف که در سطح کشور است این فرآورده‌های نفتی را تحویل گرفته و به تجار خارجی و صادر کنندگان ارائه کنیم.

حسینی ادامه داد: با وجود ۱۰ پالایشگاه بزرگ در کشور و انبار‌های متعدد نفت و همچنین پشتیبانی خوبی که برای فروش این فرآورده‌ها از طریق بورس انرژی انجام می‌شود امیدواریم صادرات این فرآورده‌های نفتی از طریق بورس انرژی ایران رونق بگیرد.

وی افزود: ایران تنها کشور در منطقه است که مازاد قابل صادرات در فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین با کیفیت بسیار بالا را دارد و این امر ظرفیت بسیار خوبی را برای شرکت ملی پالایش و پخش و همچنین برای بورس انرژی فراهم کرده است و با همکاری این دو مجموعه شاهد گسترش این مازاد خواهیم بود.

مدیرعامل بورس انرژی به ذکر برخی از آمار معاملات اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته ۳۰۵ هزار تن فرآورده را در بورس انرژی به ارزش هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان معامله کردیم که از این میزان ۱۱۰ هزار تن بنزین به ارزش ۷۲ میلیون دلار، ۱۰۶ هزار تن گاز مایع به ارزش ۳۰ میلیون دلار معامله شده است.

*عرضه ۲۵۰ هزار تن فرآورده‌های صادراتی در هفته آخر شهریور

مدیرعامل بورس انرژی در باره عرضه‌های آتی این بازار گفت: در هفته جاری به دلیل تعطیلات عرضه‌ای نخواهیم داشت، اما از هفته آینده عرضه‌ها با ۲۵۰ هزار تن فرآورده‌های صادراتی که شامل بنزین، گاز مایع، گازوئیل و نفت سفید است آغاز می‌شود که در نوع خود قابل توجه بوده و من از همه تجار داخلی و خارجی که در حوزه فرآورده‌های نفتی فعال هستند دعوت می‌کنم که در این عرضه مشارکت کرده و کالای با کیفیت را از منشاء اصلی یعنی شرکت ملی پالایش و پخش خریداری کند.

*ادامه عرضه نفت خام سنگین و سبک در بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی درباره عرضه نفت خام سنگین و سبک گفت: براساس قانون بودجه ۹۸ عرضه نفت خام سنگین و سبک و میعانات گازی به میزان دو میلیون بشکه در هر ماه از طریق شرکت ملی نفت ایران ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه صادرات زمینی از یک مزیت نسبی هم برای ما و هم برای خریداران برخوردار است تلاش می‌شود این حوزه از صادرات تقویت شود.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: در شهریور ۹۸ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف نفت خام توسط دولت عرضه شد که خوشبختانه با موفقیت همراه بود و براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف دیگر در هفته اول مهرماه از طریق بورس انرژی عرضه خواهد شد.


کد مطلب: 24668

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/24668/صادرات-72-میلیون-دلاری-بنزین-بورس-انرژی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir