۰
حذف ناگهانی 5.7 میلیون بشکه

بلوغ حوثی‌ها و لرزش عربستان

عربستان سعودی تا به امروز تحت هیچ شرایطی چنین ضعف و واماندگی را تجربه نکرده است ولو آنکه آمریکا پشتیبان آن باشد و برای این پشتیبانی، 400 میلیارد دلار بپردازد!
آتش سوزی پالایشگاه آرامکو| میز نفت
آتش سوزی پالایشگاه آرامکو| میز نفت
وحید حاجی پور| حمله پهپادی اخیر به دو واحد فرآورشی سعودی نشان داد انتخاب اهداف توسط انصار الله به‌درستی صورت گرفته است. البته باید تأکید کرد که این حملات به‌مرور زمان  به بلوغ کامل رسیده است. دو اتفاق جدید در حملات پهپادی روز گذشته قابل‌تأمل است. یکی نصف شدن تولید نفت عربستان و دیگری «زمان انتخاب‌شده» است.

حالا عربستان  5.7 میلیون بشکه از نفت خود را برای حداقل یک هفته از دست داده است. چنین اتفاقی در جهان نفت بی‌نظیر است و تقریباً همه را شوکه کرده است؛ شوکی که میزان خفیف‌ترش چندی پیش در حمله پهپادی به خط لوله شرقی –غربی عربستان دیده شد اما این حمله اخیر در نوع خود مهیب بود.

 نکته دیگر،«زمان» حمله بو؛ عربستان و بن سلمان می‌خواهند بخشی از سهام آرامکو- بزرگ‌ترین شرکت نفت دنیا- را وارد بورس کنند که ارزش آن دو تریلیون دلار است. جدای از مباحث فنی موفقیت یا عدم موفقیت این عرضه، باید گفت ضعف عربستان  در محافظت از تأسیسات نفتی خود ریسک وحشتناکی را به وجود آورده است.

در روزهایی که بحث واگذاری بخشی از سهام آرامکو مطرح است، این انفجارها آرامکو و عربستان را بی‌اعتبار کرد و کسانی که می‌خواهند بخشی از سهام آرامکو را بخرند یا عقب می‌کشند یا باید خود را برای ضررهای میلیارد دلاری آماده کنند. انصارلله نشان داد می‌داند چه زمانی باید چه چیزی را هدف بگیرد.

عربستان سعودی تا به امروز تحت هیچ شرایطی چنین ضعف و واماندگی را تجربه نکرده است ولو آنکه آمریکا پشتیبان آن باشد و برای این پشتیبانی، 400 میلیارد دلار بپردازد! عاقبت حساب کردن بیش از حد روی آمریکا 
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 24720
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *