۰

تلاش عربستان برای پنهان کردن تاثیر حملات

یک تاجر ارشد اروپایی با ابراز تردید نسبت به توانایی عربستان در تامین نیاز بازار گفت: تاثیر حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان در آخر اکتبر مشخص خواهد شد.
ارامکو - میز نفت
ارامکو - میز نفت
به گزارش  میز نفت ، توانایی عربستان برای متعادل نگه داشتن عرضه نفت به بازار طی چند هفته آینده مشخص می‌شود چون فعلاً نفت موجود در ذخایر این کشور می‌تواند جای خالی نفتی را که به خاطر حمله های روز شنبه از تولید عربستان کم شده، پر کند .

ریاض اعلام کرده می‌تواند تولید را طی دو تا سه هفته آینده به شرایط عادی بازگرداند. این یعنی بازگرداندن تولید به حدود 10 میلیون بشکه در روز. حمله های روز شنبه 5.7 میلیون بشکه تولید عربستان را کم کرد .

بزرگترین صادر کننده نفت دنیا در حالی که مشغول تعمیر تاسیسات نفتی خود است قول داده عرضه نفت به بازارها را از ذخایر خود حفظ کند . ذخایر نفتی عربستان در ماه جولای 180 میلیون بشکه تخمین زده می‌شد .

ولی تاجران و تحلیلگران در مورد تعمیر سریع تاسیسات بقیق و خریص شک دارند و شفاف نبودن ذخایر این کشور به عدم اطمینان در مورد توانایی عربستان برای عرضه نفت به بازار می افزاید.

یک تاجر ارشد اروپایی گفت بسیاری از بشکه های نفتی که قرار است در ماه اکتبر برسند، از قبل روی آب قرار داشتند بنابراین شکاف حاصل از این حملات خود را در آخر اکتبر نشان می دهد .

زمان دقیق آغاز رقابت برای نفت خام بستگی دارد به سطح ذخایر نفتی عربستان و اینکه این کشور تا چه مدت می تواند برای تامین نیاز مشتریانش بر آنها تکیه کند .

یک تاجر کهنه‌کار نفت گفت اقدام آرامکوی عربستان برای خرید محصولات پالایش شده، شک و تردیدها در مورد سطح ذخایر نفتی عربستان را افزایش داده است .

وی گفت همواره صحبت از میلیاردها دلار سرمایه گذاری طی دهه ها برای ساخت ذخایر زیرزمینی نفت بوده است که
تصور می شود ظرفیت بسیار بالایی داشته باشد ولی پس چرا بخش تجارت آرامکوی عربستان محصولات نفتی می خرد ؟
بسیاری منابع تجاری اعلام کرده اند که آرامکو حداقل 120 هزار تن دیزل برای تحویل سریع از امارات خریده است. ولی مشخص نیست این خریدها به خاطر این حملات اخیر بوده باشد . امین ناصر، مدیرعامل آرامکوی عربستان گفت شرکت وی بیش از 60 میلیون بشکه نفت خام در داخل کشور دارد. وی مقدار ذخایر آرامکو را در خارج از کشور مشخص نکرد .

در مورد سرعت خالی شدن ذخایر نفتی آرامکو در داخل و خارج از کشور هم سوالاتی وجود دارد و برخی تخمین می زنند ذخایر نفتی عربستان در خانه حدود 10 میلیون بشکه طی یک روز خالی شده و به 66.5 میلیون بشکه در 16 دسامبر نسبت به 76.4 میلیون بشکه پانزدهم دسامبر رسیده است .

برخی مشتریان عمده عربستان هم رو به سایر عرضه کنندگان برای تامین نیازهای نفتی خود آورده اند . بخش تجارت شرکت سینوپک چین، پالایشگاه برتر آسیا، حداقل 4 محموله نفتی از آمریکا سفارش داده است .

حتی اگر عربستان سعودی بتواند همان میزان نفت را به مشتریانش برساند، نشانه هایی وجود دارد که در مورد تأمین همان درجه با مشکل بر خورده است. این مسئله برای پالایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد چون تاسیساتشان برای فرآوری یک درجه خاص از نفت ساخته شده است .

یک مقام سعودی روز سه شنبه گفت تاسیسات بقیق 2 میلیون بشکه در روز نفت پالایش می کند که هنوز هم کمتر از 4.9 میلیون بشکه ای است که قبل از حملات پالایش میکرد .

شرکت مشاوره انرژی اسپکتس طی یادداشتی اعلام کرد متخصصان مهندسی ادعا می‌کنند بررسی خسارات وارد شده به این تاسیسات نفتی عربستان چند هفته زمان میبرد .


منبع : تسنیم
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 24778
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *