خریداران نفت عربستان مجاب نشدند

6 مهر 1398 ساعت 16:20


به گزارش میزنفت ، هنگامی که شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی درست سه روز پس از حملات هوایی شدید علیه تاسیسات نفتی این کشور اعلام کرد شرکت نفتی آرامکو مثل یک ققنوس از خاکستر بیرون آمده است، مقامات حاضر در کنفرانس مطبوعاتی به تشویق پرداختند. اما یک هفته و نیم بعد و با نزدیک شدن به زمانی که مسئولان سعودی برای احیای کامل تولید نفت این کشور وعده داده اند، معامله گران می‌گویند این تشویق ممکن است زودهنگام بوده باشد.

بسیاری از خریداران می‌گویند آرامکو به آنها اطمینان داده که نفت قراردادی آنها در ماه جاری به طور کامل تامین خواهد شد اما درباره موجودیت نفت عربستان سعودی در ماههای آینده بی اطلاع مانده‌اند.

یکی از مقامات یک شرکت نفتی خاورمیانه که مایل نبود نامش فاش شود به پلاتس گفت: ترجیح می‌دهد شواهد واقعی از این که سعودی ها تولید نفت خود را در ماههای آینده ازسر خواهند گرفت مشاهده کند.

طبق اعلام شرکت اطلاعات جغرافیایی فضایی "اورسا اسپیس سیستمز"، تصاویر ماهواره ای از فعالیت میدان نفتی نشان می‌دهد ظرفیت تولید نفت عربستان سعودی به وضعیت عادی برگشته اما با صدمات قابل توجهی که به تاسیسات پالایش نفت ابقیق وارد شده است و همچنان به تعمیر نیاز دارد این که چه میزان از تولید این کشور قابل صادرات است، یک پرسش اساسی مانده است.

در واقع آمار رهگیری شده از سوی پلاتس و سایر شرکتهای رصد نفتکشها نشان می‌دهد با وجود این که سعودی‌ها فعالیت پالایش داخلی را کاهش دادند و فروش نفت به کشور همسایه خود بحرین را متوقف کردند تا صادراتشان را حفظ کنند، صادرات نفت عربستان سعودی پس از حملات هوایی به شدت کاهش پیدا کرد. منابع بازار اظهار کرده‌اند که عربستان سعودی به دنبال خرید نفت و محصولات نفتی از تولیدکنندگان دیگر برای کمک به جبران شکاف به وجود آمده در عرضه این کشور است.

بهای معاملات نفت خام پس از وقوع حملات هوایی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی حداکثر ۲۰ درصد جهش پیدا کردند اما از آن زمان تقریبا همه این رشد قیمت را از دست دادند زیرا اظهارات مقامات سعودی به رسانه ها نشان می‌دهد که تعمیرات ممکن است زودتر از موعد اعلام شده به پایان برسد.

معامله‌گران به دقت قیمتهای فروش رسمی که شرکت آرامکو به زودی برای بارگیری نفت در نوامبر اعلام خواهد کرد را زیر نظر دارند.

در پی این حملات که به توقف تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز نفت عربستان سعودی منجر شد، عرضه نفت سبک این کشور به شدت محدود شده است و به نظر می‌رسد این به معنای قیمت فروش بالاتر برای نفت عربستان سعودی خواهد بود.

اما مقامات سعودی در تلاش هستند تا وجهه آرامکو به عنوان یک تامین کننده نفت مطمئن و قابل اتکا را حفظ کنند زیرا در مسیر اجرای برنامه عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو قرار دارند که بخشی از طرحهای اصلاحات اقتصادی بلندپروازانه این کشور است. معامله گران می‌گویند این امر ممکن است باعث شود این شرکت هر گونه افزایش قیمت را اندک کند تا نشان دهد که تولید نفت به طور کامل احیا شده و مشکل کمبود عرضه وجود ندارد.

حجم نفتی که آرامکو به خریداران قراردادی اختصاص خواهد داد ۱۰ یا ۱۱ اکتبر تایید می‌شود و نشانه‌های بیشتر را درباره روند احیای این شرکت از حملات صورت گرفته فراهم خواهد کرد.

یک منبع دیگر بازار که از روند تعمیرات سعودی اطلاعات داشت، به پلاتس گفت: زمان بندی اعلام شده برای احیای تولید، عملی نیست اما وضعیت سیاسی اکنون بسیار دشوار است.

خسارات گسترده حملات هوایی

وزیر انرژی عربستان سعودی به همراه امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرده بود ظرفیت تولید نفت این کشور تا پایان سپتامبر به ۱۱ میلیون بشکه در روز و تا پایان نوامبر به ۱۲ میلیون بشکه در روز احیا خواهد شد.

سپس یک هفته پیش مقامات سعودی خبرنگاران را به بازدید از تاسیسات آسیب دیده ابقیق و میدان نفتی خریص بردند. اگرچه مقامات آرامکو از واکنش سریع و انعطاف پذیری خود صحبت کردند اما وسعت خسارات وارده، پرسشهایی را درباره مدت زمان مورد نیاز برای ترمیم این خرابی‌ها مطرح کرد.

ابقیق بزرگترین تاسیسات پالایش نفت خام در جهان است و هفت میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید دارد. انیشتن میلان، یک مهندس نفت مستقر در خاورمیانه و تحلیلگر نفت به پلاتس گفت: من جدا نسبت به توانایی آرامکو برای تعمیر این تاسیسات تا ۳۰ سپتامبر تردید دارم.

مقامات سعودی اعلام کرده‌اند که هر گونه کمبود در تولید با برداشت از ذخایر نفت این کشور جبران خواهد شد.

بررسی شرکت اورسا از مخازن نفت عربستان سعودی نشان داد که سطح این ذخایر ۱۱.۴ میلیون بشکه در مقایسه با هفته منتهی به ۱۲ سپتامبر کاهش پیدا کرده اما در روزهای اخیر رشد کرده و مجموع ذخایر نفت این کشور تا چهارشنبه گذشته ۶۱.۷ میلیون بشکه بوده است.

طبق آمار پلاتس، صادرات نفت عربستان سعودی از زمان حملات ۵.۹۴ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۷.۱۹ میلیون بشکه در روز در فاصله اول تا ۱۳ سپتامبر و ۶.۹۷ میلیون بشکه در روز در اوت بوده است.

بر اساس گزارش پلاتس، شرکت آرامکو به برخی از مشتریانش اطلاع داده که به جای نفت سبک و فوق سبک، به آنها گریدهای نفتی عرب مدیوم و عرب هوی خواهد داد.



منبع : ایسنا 


کد مطلب: 24850

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/24850/خریداران-نفت-عربستان-مجاب-نشدند

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir