اکوادور از اوپک خارج می‌شود

10 مهر 1398 ساعت 12:40

اکوادور که یکی از کوچکترین اعضای اوپک است اعلام کرد به دلیل مشکلات مالی، در اول ژانویه سال ۲۰۲۰ این گروه را ترک خواهد کرد.


به گزارش میز نفت ، این کشور در تلاش برای افزایش تولید نفت خام به منظور کسب درآمد بیشتر است و در موارد متعددی سهمیه تولیدی که از سوی اوپک تعیین شده بود را نقض کرده است.

وزارت انرژی اکوادور در بیانیه‌ای بدون اشاره به جزئیات بیشتر اعلام کرد: این تصمیم بر اساس مشکلات و چالشهای داخلی است که این کشور در ارتباط با پایداری مالی باید به آنها رسیدگی کند. این اقدام مطابق با برنامه دولت برای کاهش هزینه عمومی و کسب درآمد جدید است.

اکوادور حدود ۵۴۵ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند اما به دلیل کسری مالی و بدهی خارجی سنگین، با کمبود نقدینگی مواجه است.

این کشور در فوریه به توافق ۴.۲ میلیارد دلاری با صندوق بین‌المللی پول رسید که تحت آن توانست بلافاصله ۶۵۲ میلیون دلار وام دریافت کند و زمینه را برای دریافت شش میلیارد دلار دیگر وام مهیا کرد.

وزارت انرژی اکوادور اعلام کرد با وجود تصمیم برای ترک اوپک، این کشور همچنان از تلاشهایی برای تثبیت بازار جهانی نفت حمایت می‌کند.

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان از اول ژانویه امسال توافقی برای محدود کردن عرضه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز را اجرا کردند و در ژوییه با تمدید این پیمان تا مارس سال ۲۰۲۰ موافقت کردند.

اکوادور در فوریه از اوپک خواسته بود اجازه دهد نفت بیشتری از سهمیه خود تولید کند اما این کشور هرگز تایید نکرد که آیا اوپک به درخواستش پاسخ داده است یا خیر.

دبیرکل سابق اوپک به رویترز گفت: خروج اکوادور از اوپک تاثیر چندانی روی این سازمان نخواهد گذاشت. رنه اورتیز که وزیر انرژی سابق اکوادور  نیز است، گفت: اقدام اکوادور مشکلی برای اوپک ایجاد نخواهد کرد.

اکوادور در سال ۱۹۷۳ به اوپک پیوست و در سال ۱۹۹۲ از این گروه خارج شد و مجددا در سال ۲۰۰۷ به اوپک بازگشت.

بر اساس گزارش رویترز، سایر اعضای کوچک اوپک نیز پیش از این به دلایل مالی این گروه را ترک کرده‌اند. اندونزی در سال ۲۰۱۶ به منظور افزایش صادرات نفت، عضویت خود در اوپک را معلق کرد.

قطر نیز در پایان سال ۲۰۱۹ با اشاره به وضعیت خود به عنوان یک تولیدکننده کوچک نفت در مقایسه با اعضای بزرگ اوپک، از این گروه خارج شد.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 24887

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/24887/اکوادور-اوپک-خارج-می-شود

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir