۰

قربانی خاموش تحریم‌های نفتی آمریکا

پالایشگاه‌های کره جنوبی پس از وضع تحریم‌های آمریکا علیه تهران، در تلاش برای یافتن منابع دیگر تامین میعانات و جبران حجم قابل توجه وارداتی هستند که از ایران داشتند.
ایران و کره جنوبی | میز نفت
ایران و کره جنوبی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، پالایشگاه‌های کره جنوبی از نفت فوق سبک یا میعانات به عنوان ماده خام برای صنعت پتروشیمی خود استفاده می‌کنند و هزینه پنهان جایگزین کردن میعانات ایران با میعانات آمریکا اندک نخواهد بود و سئول باید پالایشگاه‌های نفت محافظه‌کار خود را برای متنوع کردن منابع تامین خوراکشان تشویق کند.

طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ حدود سه میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات وارد کرد و به پنجمین واردکننده بزرگ جهان تبدیل شد. کره جنوبی همچنین ۲.۷ میلیون بشکه در روز نفت و سایر مایعات نفتی را مصرف کرد.

سه پالایشگاه از ۱۰ پالایشگاه بزرگ نفت جهان در کره جنوبی واقع هستند که این کشور را به یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی آسیا تبدیل کرده است. کره جنوبی به دلیل ظرفیت بالای پالایش نفت خام به تامین‌کنندگان نفت خاورمیانه وابسته است و بیش از ۸۲ درصد از وارداتش در سال ۲۰۱۷ از این منطقه بود.

کره جنوبی تحت فشار تحریم‌های آمریکا ناچار شد حجم واردات نفت خام خود از ایران را تغییر دهد و وارداتش را از ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۱ به چهار درصد در سال ۲۰۱۵ کاهش داد. این کشور برای جبران واردات کمتر از ایران، به واردات از روسیه و سایر صادرکنندگان خاورمیانه مانند عراق، قطر و امارات متحده عربی اقدام کرد.

هنگامی که در سال ۲۰۱۶ تحریم‌ها علیه ایران برچیده شد، کره جنوبی واردات میعانات از ایران را دوباره افزایش داد. نفت و میعانات ایران تا سال ۲۰۱۷ به ۱۲ درصد از واردات کره جنوبی بهبود یافت. اما کره جنوبی ناچار شد واردات از ایران را در نیمه اول سال ۲۰۱۸ کاهش دهد که تا حدودی به دلیل کاهش موقتی تولید ایران بود. کره جنوبی چاره‌ای به جز جست و جوی منابع دیگر میعانات جهان برای تامین خوراک واحدهای اسپلیتر میعانات و صنعت پتروشیمی ندارد.

آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۹ معافیت از تحریم‌های نفتی برای مشتریان بزرگ ایران شامل چین، هند، کره جنوبی و ژاپن را تمدید نکرد و در نتیجه این کشورها ناچار شدند وارداتشان را محدود کنند.

پیش از وضع تحریم‌ها، کره جنوبی بزرگترین واردکننده میعانات ایران بود. مشتریان آسیایی به دلیل بازدهی خوب نفتای میعانات پارس جنوبی ایران، به آن به عنوان ماده خام اصلی صنعت پتروشیمی علاقمندند. بعلاوه خریداران کره جنوبی میعانات ایران را به دلیل قیمت نسبتا ارزان آن به میعانات قطر ترجیح می‌دهند. کره جنوبی ۲۳ نوع مختلف میعانات را در سال ۲۰۱۸ از ۱۵ کشور خریداری و امتحان کرد تا شاید بتواند آنها را جایگزین میعانات ایران به ارزش حدود ۹ میلیارد دلار کند.

پالایشگاه‌های نفت کره جنوبی شامل "ای کی اینچئون پتروکم"، "هیوندای اویل بانک" و "هانووآ توتال پتروکمیکال"‌اکنون باید دنیا را برای میعانات جایگزین اما گران‌تر بگردند. واحدهای اسپلیتر کره جنوبی برای فرآوری میعانات ایران و قطر که سولفور اندکی داشته و پس مانده‌ای ندارد، طراحی شده‌اند.

آمریکا گویا میعانات خود را به کره جنوبی عرضه کرده است اما این کشور برای فرآوری میعانات آمریکا باید تجهیزات پالایشگاه‌های خود را تغییر دهد. واردات نفت کره جنوبی از آمریکا در آوریل پنج برابر افزایش یافت و به ۱.۴۵ میلیون تن رسید اما خریداران کره جنوبی نگران هستند که هزینه‌های تولید پتروشیمی آنها به دلیل عدم امکان واردات از ایران افزایش پیدا کرده و توان رقابت آنها را در مواجهه با عرضه فزاینده از سوی چین کمتر می‌کند.

یک مقام وزارت انرژی کره جنوبی اظهار کرده که دولت این کشور برای کمک به پالایشگاه‌ها، قصد دارد تخفیف حمل بار برای محموله‌های غیرخاورمیانه‌ای را تا سال ۲۰۲۱ تمدید کند. دولت کره جنوبی باید دریابد کدام یک از کشورهای تامین کننده، بیشترین نفع را از مشوقهای حمل محموله می‌برند و پالایشگاه‌های محافظه کار این کشور را به متنوع کردن منابع عرضه تشویق کند.

بر اساس گزارش ایست اشیا فروم، تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کره جنوبی را در موقعیت دشواری قرار داده است. اگر وضعیت فعلی استمرار پیدا کند، صادرکنندگان نفت آمریکا به آسیا تنها نفع برنده خواهند بود و هزینه جایگزینی میعانات ایران برای مشتریان آسیایی به خصوص کره جنوبی اندک نخواهد بود.



منبع : ایسنا
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 24919
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *