زنگنه : بابک زنجانی سنج ندارم

16 مهر 1398 ساعت 12:54

وزیر نفت با اشاره به اینکه فضا برای ورود بخش خصوصی برای صادرات فرآورده و حتی نفت خام و میعانات گازی باز است گفت: من بابک زنجانی سنج ندارم و اما می‌دانم که باید از بخش خصوصی واقعی حمایت کرد.


به گزارش میز نفت ، وزیر نفت در پنجمین کنگره نفت و نیرو با اشاره به اینکه موضوع اصلی کنگره آینده‌نگری فضای کسب و کار در صنعت نفت و نیرو است، گفت: اگر از من سوال شود آینده کسب و کار را چگونه ارزیابی می‌کنید پاسخ می‌دهم در شرایط کنونی ظرفیت‌ها فوق‌العاده است اگر چه در جغرافیای نفت تغییرات مهم و غیرقابل پیش‌بینی رخ داده است.

وی ادامه داد: آمریکا که بزرگترین مصرف کننده نفت بود اکنون به بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز و میعانات گازی تبدیل شده ولی با این شرایط ایران نیز ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای توسعه صنعت نفت دارد. 

زنگنه با اشاره به اینکه فعال بودن نفت صنایع و خدمات فنی و مهندسی را نیز فعال خواهد کرد ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری در نفت به گونه ای است که می‌تواند خدمات مهندسی و غیرمهندسی را فعال کند. 

وی خاطرنشان کرد: مسلما درمورد مساله‌ای که در اراک پیش‌ آمد نباید مشکل را در اراک پیگیری کرد که اگر نفت فعال باشد اراک و صنایع دیگر که در آن شهر  وجود د ارد فعال خواهد بود. 

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه در سال 83 چشم‌انداز بیست ساله برای صنعت نفت تهیه کردیم و اهداف کلان آن واقع‌گرایانه و قابل دسترسی بود خاطرنشان کرد: اکنون می‌توان  انتظار داشت که این اهداف تحقق یافته اگرچه کشورهای منطقه نیز ساکت ننشسته و پیشرفت‌هایی داشته‌اند. 

این عضو هیات دولت در ادامه با اشاره به اینکه هرچند سال ضربات کشنده‌ای در پیکر صنعت نفت وارد می‌شود افزود: با این شرایط هنوز زنده‌ایم هرچند که تحریم‌ها ضرباتی به ما وارد کرد و جایگاه ما را در جهان کاهش داد. 

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به زمینه‌های فعالیت بخش خصوصی در صنعت نفت اظهار داشت: آنچه بخش خصوصی می‌تواند در این صنعت فعالیت کند ابتدا مربوط به فعالیت‌های پیمانکاری است که اکنون مدل قراردادی IPC نقش قالبی دارد. در حال حاضر عملیات نگهداری و تولید را نیز پیمانکاران انجام می‌دهند. 

وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اینکه زمینه دوم فعالیت بخش خصوصی در این صنعت سرمایه‌گذاری مستقیم در زنجیره پایین دست است گفت: برای این زمینه تلاش می‌کنیم و سعی داریم که با برنامه‌ریزی دقیق زنجیره ارزش را گسترش دهیم و از خام فروشی جلوگیری کنیم. 

وی همچنین با اشاره به ساخت تجهیزات مورد نیاز در صنعت نفت گفت: تسریع در ساخت 10 قلم کالای اصلی مورد نیاز صنعت نفت علاوه بر آثار مهمی که در شرایط فعلی بر صنعت نفت می‌گذارد می‌تواند منجر به اشتغال گسترده در سطح کشور شود. 

وی همچنین با اشاره به بهینه‌سازی مصرف انرژی که بخش خصوصی می‌تواند در آن ورود پیدا کند گفت: با توجه به ماده 12 قانون رفع موانع تولید حجم عظیمی از کار و فعالیت برای سازندگان وجود دارد که بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه نیز ورود پیدا کند. 

به گفته زنگنه با تشکیل شرکت‌های E&P ایرانی به عنوان بخش دیگری از بخش خصوصی در صنعت نفت گفت: ما با اغماض 15 تا 16 شرکت را اعلام کردیم که می‌توانند در اکتشاف و استخراج فعالیت داشته باشند. 

این مقام مسئول با اشاره به بازرگانی و فعالیت در این بخش توسط بخش خصوصی گفت: فضا برای صادرات فرآورده های نفتی و حتی نفت خام و میعانات گازی باز است و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند. 

زنگنه خاطرنشان کرد: لازمه حضور بخش خصوصی در صنعت نفت توانمندی و ساختار مدیریتی، تعامل و تجهیز منابع مالی از بازار پول و سرمایه است که اگر بخش خصوصی در این زمینه‌ها موفق باشد قطعا آینده درخشانی را در صنعت نفت خواهد داشت. 

وی با اشاره به اینکه تا به امروز بخش خصوصی همواره به دنبال تامین منابع مالی از صندوق توسعه ملی بوده است،‌گفت: این صندوق دیگر جواب نمی‌دهد و باید به دنبال تامین منابع مالی جدید باشیم. 

وی ادامه داد: هر چرخی که از اقتصاد می‌چرخد صنعت نفت در آن دخیل است و ما نباید فقط به دولت بگوییم که تامین مالی کند زیرا دولت پول ندارد. 

این مقام مسئول اظهار داشت: واقعیت این است که شرکت ها نمی‌توانند با یکدیگر کار کنند و من هیچ دو شرکتی را ندیدم که با هم کار کنند و کار را به آخر برسانند زیرا وقتی کار تمام می‌شود با هم اختلاف و دعوا دارند. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین مشکل ما این است که چگونه شرکت‌ها را گسترش دهیم و آنها را بزرگ کنیم گفت: باید از روش‌های جدید برای تامین مالی استفاده کرده که یکی از آنها استفاده از بازار سرمایه است. 

زنگنه با تاکید بر استفاده از پول‌هایی که در جامعه وجود دارد گفت: باید ببینیم چگونه می‌توان از این نقدینگی استفاده کرد وقتی ریال وجود دارد قطعا می‌توان ارز را نیز تامین کرد. 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در شرایط دشوار باید از ابتکارات خود استفاده کنیم زیرا همه ما یاد گرفته‌ایم در شرایط سخت کار کنیم و به همین دلیل است که زنده مانده‌ایم. 

این مقام مسئول همچنین با اشاره به جهش در صنعت پتروشیمی گفت: تا سال 1400 تولید پتروشیمی 50 درصد از نظر ارزش افزوده می‌شود و به 25 میلیارد دلار می‌رسد و از نظر حجم نیز این عدد به 100 میلیون تن خواهد رسید. 

وی گفت: جهش سوم در صنعت پتروشیمی 5 سال پس از این تاریخ رخ می‌دهد که در این جهش به تولید پتروشیمی از نظر ارزش به 37 میلیارد دلار و از نظر حجم به 130 میلیون تن خواهد رسید. 

زنگنه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در موضوع جمع‌آ‌وری گازهای همراه گفت: برای این اقدامات دو قرارداد با هلدینگ مارون و خلیج فارس منعقد شده که ارزش آنها 7.5 میلیارد دلار است که با این حجم از سرمایه‌گذاری 95 درصد از گازها جمع‌آوری خواهد شد. 

وزیر نفت با اشاره به عملیات فاز یازده پارس جنوبی گفت:‌ البته می‌خواستیم با شرکت توتال و یک شرکت چینی کار را جلو ببریم اما متاسفانه به دلیل تشکیل تحریم‌ها هر دو شرکت از پروژه خارج شدند. 

وی گفت: اقدامات مهمی نیز در حوزه میادین مشترک انجام دادیم به طوری که میزان تولید در میدان‌های مشترک در غرب کارون از 70 هزار بشکه در سال 92 به 350 هزار بشکه رسیده است. 

زنگنه همچنین با اشاره به اقدامات مهمی که در حوزه گازرسانی شهری و روستایی انجام شده است گفت: 95 درصد کشور به طور کامل تحت پوشش گاز قرار دارند که 13 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از قبیل این صرفه‌جویی در فرآورده‌های نفتی تامین شده است. 

این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر اینکه در زمینه پالایشی نیز هم در کیفیت و هم در کمیت اقدامات مهمی انجام دادیم گفت: امسال برای نخستین‌بار به صورت عمده صادرکننده بنزین و گازوئیل بدون گوگرد بودیم و حتی بنزین یورو و گازوئیل بدون گوگرد نیز در کلانشهرها توزیع کردیم. 

وی تاکید کرد: پالایشگاه جدید سیراف با تولید 360 هزار بشکه در اولویت قرار دارد که اقدامات ذخیره پالایش و پتروپالایش را برعهده دارد. 

زنگنه در ادامه با اشاره به حضور بخش خصوصی و اینکه گفته می‌شود کار با بخش خصوصی سخت است و می‌تواند شرایطی را به وجود آورد که شاید امثال بابک زنجانی‌ها به صنعت نفت ورود پیدا کند گفت: من بابک زنجانی سنج ندارم اما می‌دانم که باید از بخش خصوصی واقعی حمایت کرد. 

وی گفت: در قراردادهای فروش نفت هم کسی که کشتی نفت را با 1400 میلیارد تومان می‌برد چطور باید اعتماد کنم من بابک زنجانی سنج ندارم و باید احتیاط کنم برای کوچکترین محموله که 600 میلیارد تومان است چه وثیقه‌ای باید بگیریم و به چه چیزی اطمینان کنیم می‌توانیم دستور دهیم بانک‌ها این وثیقه را تامین کنند اما درواقع مشکل را از خودم به دیگری منتقل کرده‌ایم.



منبع : فارس 


کد مطلب: 24937

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/24937/زنگنه-بابک-زنجانی-سنج-ندارم

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir