بازی قدیمی اوپک در بازار نفت استارت خورد

4 آبان 1398 ساعت 13:51

قیمت‌های نفت هفته گذشته پس از گزارشهایی که احتمال موافقت اوپک پلاس با کاهش بیشتر تولید نفت در نشست دسامبر این گروه را مطرح کردند، تقویت شدند.


به گزارش میز نفت ، منابع آگاه در اوپک به رویترز اعلام کردند این گروه با وجود پایبندی همه اعضا به پیمان فعلی، در نشست رسمی دسامبر خود کاهش بیشتر تولید را مورد بررسی قرار خواهد داد. با این حال عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است، پیش از تعهد برای کاهش بیشتر تولید، مایل است در ابتدا به تقویت پایبندی اعضا به این پیمان متمرکز شود. به عنوان نمونه عراق و نیجریه بیش از سقف توافق شده، نفت تولید کرده اند.

حملات به تاسیسات پالایش ابقیق به معنای آن است که تولید نفت عربستان سعودی به پایین سقف تولید تعیین شده تحت توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس، کاهش پیدا کرده است با این حال نرخ پایبندی این کشور در طول سال میلادی جاری از ۱۰۰ درصد فراتر رفته بود. یک منبع آگاه به رویترز گفت: سعودیها خواهان جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت‌های نفت هستند اما اکنون مایل هستند اطمینان حاصل کنند که کشورهایی مانند نیجریه و عراق همان طور که قول داده‌اند به نرخ پایبندی ۱۰۰ درصدی برسند. وی گفت: در دسامبر ضرورت کاهش بیشتر تولید را بررسی خواهیم کرد اما اکنون زود است در این باره صحبت کنیم و اوضاع در نوامبر روشن‌تر خواهد شد.

این گزارش را باید با نگاهی محتاطانه بررسی کرد. اوپک به تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن بازار معروف است و گزارشهایی که به نقل از منابع آگاه منتشر می شود به یکی از ویژگیهای فراز و فرودهای چند سال اخیر به خصوص در هفته‌های نزدیک به دیدارهای رسمی اوپک در وین تبدیل شده اند. افزایش قیمت‌ها  در معاملات روز سه شنبه نشان می دهد که شایعه همچنان روی بازار تاثیر دارد.

قیمت‌ها  روز چهارشنبه پس از این که روسیه آب پاکی روی این ایده ریخت، عقب نشینی کردند. وزیر انرژی روسیه گفت هیچ کس در اوپک پلاس کاهش تولید را پیشنهاد نکرده است.

با این حال دلایلی وجود دارد که اوپک پلاس ممکن است کاهش بیشتر تولید را بررسی کند. یکی از این دلایل ضعیف شدن تقاضای فصلی در زمستان است بنابراین کاهش بیشتر تولید به سختی با نوسانات فصلی همگام خواهد بود.

یک دلیل دیگر تلاش شدید شرکت آرامکوی سعودی برای بالا بردن ارزش خود در آستانه عرضه اولیه عمومی سهام است. رقم دو تریلیون دلار که این شرکت برای ارزش گذاری هدف گذاری کرده است، بیش از حد خوش بینانه به نظر می‌رسد. اما ریاض تلاش می‌کند بانکداران را مجاب کند با یک رقم بسیار بزرگ موافقت کنند که تا حد زیادی از قیمت‌های بالاتر نفت در زمان این رویداد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. زمان عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو احتمالا اواخر امسال یا اوایل سال ۲۰۲۰ است و در نتیجه این موضوع می‌تواند نقش بزرگی در رویکرد عربستان سعودی در نشست اوپک پلاس داشته باشد.

و سرانجام، عوامل بنیادین نشان می‌دهد که کاهش بیشتر تولید ممکن است ضروری باشد. تحلیلگران کومرس بانک در این باره اظهار کردند از نظر ما اوپک پلاس ناچار خواهد شد کاهش تولید خود را برای جلوگیری از اشباع عرضه بازار و افت قیمت‌ها  در سال آینده عمیق‌تر کند.

اکثر تحلیلگران مازاد عرضه در سال ۲۰۲۰ را پیش بینی می کنند که تا حدودی زیادی به دلیل ضعیف شدن تقاضا است. بانک استاندارد چارترد در یادداشتی اعلام کرد پس از آمار ماه اوت، پیش بینی ما از رشد تقاضای جهانی برای نفت ۰.۶۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ و ۱.۱۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ است. پیش بینی تقاضا به خصوص برای سال ۲۰۱۹ با چشم انداز خوش بینانه آژانس بین‌المللی انرژی که رشد تقاضا به میزان یک میلیون بشکه در روز را پیش بینی کرده است، تناقض دارد. با این حال این آژانس باید در برآورد تقاضا تجدیدنظر کند و شمار زیادی از تحلیلگران معتقدند پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی بیش از حد خوش بینانه است.

در حالی که ارقام ارزیابی شده متغیر است اما در هر حال اوپک پلاس بر سر یک دوراهی دشوار قرار خواهد داشت: یا باید اجازه دهد بازار سقوط کند که روی درآمد اعضای این گروه تاثیر می‌گذارد یا باید فداکاری بیشتری برای تقویت قیمت‌ها  انجام دهد که به بهای از دست دادن سهم بازارش تمام خواهد شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، فعلا اوپک پلاس که با برنامه‌های محدودیت عرضه تلاش کرده در بازار اعتباری کسب کند، استراتژی فعلی خود را حفظ کرده است و با نزدیک شدن به زمان نشست دسامبر، به نظر می‌رسد این گروه یا باید محدودیت عرضه خود را تمدید کند یا آن را عمیق‌تر کند.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 25090

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/25090/بازی-قدیمی-اوپک-بازار-نفت-استارت-خورد

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir