طرح جمع‌آوری گازهای همراه به کجا رسید؟

6 آبان 1398 ساعت 15:26

یکی از برنامه‌های دولت تا دو سال‌ آینده، جمع‌آوری گازهای فلر است که برای این مهم نیز برنامه‌های متعددی را در نظر گرفته و آنطور که پیش‌بینی شده تحقق این برنامه تا موعد مقرر عملیاتی خواهد شد.


به‌گزارش میز نفت ، با توجه به ارزش اقتصادی گازهای مشعل و منافع غیرمستقیمی که از جمع‌آوری آن‌ها حاصل می‌شود، کشورهای مختلفی در این حوزه سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده و توانسته‌اند تا حدودی از حجم گازهای مشعل خود بکاهند. کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس نظیر امارات، کویت و عربستان از جمله این کشورها هستند که به‌واسطه سرمایه‌گذاری‌ در این زمینه، بخش زیادی از سکوهای مشعل خود را در میادین نفتی خاموش کرده‌اند. ایران نیز اقداماتی انجام داده و آن‌طور که وزیر نفت اعلام کرده تا دو سال آینده فلرها خاموش می‌شوند.

در مجموع دو دسته گازهای ارسال به مشعل در ایران وجود دارد؛ یکی مربوط به پارس جنوبی است که با آمدن تجهیزات مورد نیاز خاموش می‌شوند و تعداد دیگر مشعل‌هایی هستند که باید برای آن‌ها واحد ان‌جی‌ال یا گاز مایع درست شود. به گفته وزیر نفت، "اکنون واحد ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در جنوب ایلام، ان‌جی‌ال خارگ، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ در غرب کارون و یک واحد عظیم به اندازه یک پالایشگاه عظیم دو فازی نزدیک بهبهان داریم که با گاز ارسالی به مشعل، خوراکشان تامین می‌شود؛ به این صورت که گاز مشعل تصفیه و تفکیک می‌شود و هر کدام که مربوط به پتروشیمی‌ها باشد، تبدیل به خوراک پتروشیمی و بقیه وارد شبکه گاز کشور می‌شود."

به گفته وی ما از امسال برای هر مشعلی که خاموش شود، جشن می‌گیریم و تا  دو سال آینده فلرها خاموش می‌شوند.

جزییات جمع‌آوری گازهای همراه در مناطق نفت‌خیز جنوب

همچنین برای جمع‌آوری گازهای هر کدام از فلرها در مناطق نفت‌خیز جنوب برنامه‌ریزی شده و قرار است حدود ۹۰ درصد از گازهای همراه جمع‌آوری شود. عمده گازها در میادین کوچک است که امکان احداث تاسیسات جمع‌آوری در آن‌ها نبوده، اما برای این میادین به گفته سعید کوتی - مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب - برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

بر این اساس، به‌سوزی فلرها در نقاطی که مجاور مناطق مسکونی است، آغاز شده و به طور کلی از نظر ایمنی، فلر خاموش معنی ندارد و شمعک آن باید روشن باشد، اما روشن بودن شمعک، گازسوزی تلقی نمی‌شود. برای جمع‌آوری فلرها ۲۳ کارخانه کوچک راه‌اندازی خواهد شد که صفر تا ۱۰۰ تجهیزات آن ایرانی است و باعث اشتغال‌زایی نیروهای بومی می‌شود.

اعتبار فاز دوم طرح جمع‌آوری گازهای مشعل در مرحله تصویب

در همین راستا، مانی عبدالله‌زاده‌راد - مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی نفت ایران - خبر داده که تامین اعتبار فاز دوم طرح جمع‌آوری گازهای مشعل در شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت مناطق مرکزی و نفت و گاز اروندان در مرحله تصویب است.

به گفته وی، در ۱۸ ماه گذشته اقدام‌هایی در راستای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و الزام‌های ایمنی انجام شده که از جمله می‌توان به طراحی نقشه راه و تدوین برنامه جامع بلندمدت درباره جمع‌آوری گازهای همراه نفت در حوزه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اشاره کرد.

بر اساس اطلاعات وزارت نفت، وی بر این باور است که نظارت و پیگیری اجرای قراردادهای فاز نخست جمع‌آوری گازهای مشعل شرکت ملی نفت ایران و نظارت و پیگیری اجرای قراردادهای فاز دوم طرح جمع‌آوری گازهای مشعل در شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت مناطق مرکزی و نفت و گاز اروندان از دیگر اقدام‌های مرتبط با الزام‌های اجرای استانداردهای زیست‌محیطی است.

به گفته مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی نفت ایران، پایش برنامه‌های اجرایی واحدهای گاز و گاز مایع (NGL) ۳۱۰۰،۳۲۰۰ و خارک از پروژه‌های مرتبط با گازهای همراه است که در توسعه پایدار، تولید ثروت و کاهش آلاینده‌ها نقش موثری دارند. همچنین به‌سوزی تاسیسات مشعل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از دیگر اقدام‌های مرتبط با محیط زیست است که اجرای این پروژه تاثیری مثبت بر کاهش آلاینده‌های زیستی استان خوزستان و شهر اهواز دارد و توسعه پایدار را به همراه خواهد داشت.

استقبال بخش خصوصی از پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه

ظاهرا بخش خصوصی از پروژه‌های گازهای همراه استقبال بسیار خوبی کرده و در این راستا مناقصه‌ها برگزار شده و برنده آن مشخص شده است که برخی پروژه‌ها راه‌اندازی شده و برخی در حال احداث است و با انجام این پروژه‌ها گاز و گاز مایع به میزان گاز تولیدی کشور اضافه می‌شود؛ در واقع گاز به میزان تولید گاز طبیعی و مایعات به خوراک پتروشیمی‌ها تبدیل خواهد شد.

جزییات قرارداد با هلدینگ خلیج فارس و مارون

طبق آنچه که اعلام شده، قرارداد با هلدینگ خلیج فارس و مارون امضا شده و این‌ دو شرکت حاضر به سرمایه‌ گذاری شده‌اند و طبق قرارداد، گازهای جمع‌آوری شده توسط هلدینگ خلیج فارس خوراک بیدبلند ۲ را تامین می‌کند و مارون تثبیت و افزایش تولید پتروشیمی از مارون را فراهم می‌کند. مارون نیز ۱۶۷ میلیون دلار در هشت پروژه سرمایه‌گذاری کرده و حجم گازی که جمع‌آوری می‌کند، ۲۵۰ میلیون فوت مکعب در روز است و هلدینگ خلیج فارس نیز یک میلیارد و ۴۹ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده که حجم گازی جمع‌آوری شده توسط آن، ۵۱۰ میلیون فوت مکعب است.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 25096

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/25096/طرح-جمع-آوری-گازهای-همراه-کجا-رسید

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir