۰

سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری یک کشور نفتی در آرامکو

امارات متحده عربی ممکن است ۱.۵ میلیارد دلار در عرضه اولیه عمومی سهام شرکت آرامکوی سعودی سرمایه‌گذاری کند.
آرامکو | میز نفت
آرامکو | میز نفت
به گزارش میز نفت ، عربستان سعودی پس از این که مشاهده کرد سرمایه‌گذاران خارجی شتابی برای خرید سهام غول نفتی آرامکو نشان نمی‌دهند، روی دوستان نزدیک خود برای برگزاری موفقیت آمیز عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو حساب می‌کند.

منابع آگاه به بلومبرگ اظهار کردند کشور نفتی ثروتمند امارات متحده عربی از طریق یک یا دو نهاد دولتی آماده سرمایه‌گذاری در آرامکو می‌شود. مقامات ابوظبی و آرامکو هفته جاری برای انعقاد یک توافق احتمالی درباره سرمایه‌گذاری این امیرنشین دیدار خواهند کرد.

عربستان سعودی حداکثر ۰.۵ درصد از سهام آرامکو را به سرمایه‌گذاران خرد عرضه خواهد کرد اما در مجموع ۱.۵ درصد از سهام آرامکو را اوایل دسامبر در بازار سهام داخلی قرار است عرضه کند.

با این همه سعودی‌ها در فرآیند عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو ناچار شدند با حقایق تلخی کنار بیایند که نخستین آن پایین بودن ارزش واقعی آرامکو به میزان ۳۰۰ میلیارد دلار از دو تریلیون دلار هدف گذاری شده بود.

آرامکوی سعودی هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد ۱.۵ درصد از سهام خود یا حدود سه میلیارد سهم را به قیمت ۳۰ تا ۳۲ ریال (هشت دلار) عرضه کند که ارزش عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو را به ۹۶ میلیارد ریال (۲۵.۶۰ میلیارد دلار) می رساند. اگر چنین هدف فروشی تحقق شود، رکورد قبلی ۲۵ میلیارد دلار که مربوط به عرضه اولیه عمومی سهام غول تجارت الکترونیکی چینی علی بابا در سال ۲۰۱۴ بود را خواهد شکست.

همچنین مدیران صندوقهای سرمایه‌گذاری اشتیاقی به سرمایه‌گذاری در آرامکو که سودآورترین شرکت نفتی جهان است، نشان نداده‌اند.

چین ممکن است در عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو شرکت کند که چنین اقدامی روابط میان عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت به چین است را با پکن تقویت خواهد کرد. اما روسیه قصد ندارد سرمایه‌گذاری بزرگی انجام دهد. دیمیتری کیریل، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری دولتی روسیه اظهار کرده که با وجود این که صندوقهای روسی معتقدند آرامکو یک سرمایه‌گذاری جذاب است اما سرمایه‌گذاری عظیمی انجام نخواهد داد.

صندوق بازنشستگی دولتی نروژ که بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی در جهان است حتی به سرمایه‌گذاری در آرامکو فکر نمی‌کند.

همچنین شرکت نفتی دولتی پتروناس با وجود تلاش آرامکو برای جذب این شرکت، هفته گذشته اظهار کرد تصمیم به سرمایه‌گذاری در غول نفتی سعودی ندارد.

آرامکو سرانجام پس از چند بار تاخیر عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو را رسما در سوم نوامبر اعلام کرد. ریاض پیش از این امید داشت پنج درصد از سهام آرامکو را در بورسهای داخلی و بین‌المللی به فروش رساند اما این امید در بحبوحه بحث بر سر ارزش آرامکو و مکان خارجی فروش سهام آن از میان رفت. محمد بن سلمان که چهار سال پیش ایده فروش سهام آرامکو را مطرح کرد، قصد دارد میلیاردها دلار از فروش سهام این شرکت را برای سرمایه گذاری در صنایع غیرنفتی و اشتغالزایی هزینه کند.

سرمایه‌گذاران کوچک تا ۲۸ نوامبر فرصت دارند برای شرکت در عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو ثبت نام کنند در حالی که سرمایه گذاران موسسه‌ای می‌توانند تا چهارم دسامبر ثبت نام کنند.



منبع : ایسنا
چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 25365
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *