سعودی‌ها دیگر فداکاری نمی‌کنند

9 آذر 1398 ساعت 12:59

عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده اوپک و معمار توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس است، احتمالا در دیدار آتی این گروه اعلام خواهد کرد دیگر تخلف سایر تولیدکنندگان در سهمیه‌های تولید را نبخشیده و جبران نمی‌کند.


به گزارش میز نفت ، در حالی که برخی از اعضای این گروه به خصوص عراق و نیجریه مکررا از سهمیه تولید خود بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز فراتر رفته‌اند، عربستان سعودی نه تنها به سهمیه تولید خود پایبند بوده است بلکه برای جبران عدم پایبندی این کشورها، بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز از تولید خود را بیشتر کاهش داده است و مجموع کاهش تولید خود را در ماه‌های اخیر به بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است.

انتظار می‌رود شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان در نخستین حضور خود به عنوان وزیر انرژی عربستان سعودی در نشست رسمی اوپک نسبت به خالد الفالح، وزیر انرژی سابق این کشور که همواره اعلام می‌کرد هر آنچه در توانش باشد برای متعادل کردن بازار انجام خواهد داد، موضع شدیدتری در قبال تولیدکنندگان متخلف کند.

به گفته منابع آگاه، عربستان سعودی به جای تلاش برای تصویب کاهش بیشتر تولید در دیدار هفته جاری، اعضای متخلف پیمان محدودیت عرضه را تحت فشار قرار داده تا پایبندی خود به کاهش تولید را بالا ببرند. کاهش بیشتر تولید به معنای آن خواهد بود که سعودی‌ها ناچارند دوباره بزرگترین سهم را در کاهش تولید برعهده بگیرند.

با این حال موضع جدی‌تر در قبال تولیدکنندگانی که پیمان شکنی کرده‌اند ممکن است نشست هفته جاری اوپک پلاس را پیچیده‌تر کند زیرا روسیه که متحد کلیدی اوپک و عربستان سعودی به شمار می‌رود، امسال پایبندی کاملی به توافق محدودیت عرضه نداشته است.

روسیه برای عمل به تعهد خود در کاهش تولید به کندی حرکت کرده و در ماه‌های اخیر اندکی بالاتر از سهمیه تعیین شده، نفت تولید کرده است و با وجود وعده‌هایی که برای پایبندی داده بود در اکتبر همچنان به تعهد خود به طور کامل عمل نکرد.

عدم پایبندی روسیه در نوامبر ممکن است مذاکرات هفته جاری را پیچیده‌تر کند. سعودی‌ها با کاهش ۴۰۰ هزار بشکه در روز بیش از میزان توافق شده، پایبندی بالایی داشته‌اند اما به لطف همراهی روسیه بوده که این پیمان سه سال است ادامه دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، روس‌ها نسبت به این پیمان درخواستی دارند که با متحدانشان در اوپک مطرح خواهند کرد. روسیه قرار است از اوپک درخواست کند تولید میعانات جزئی از تولید نفت خام این کشور قرار نگیرد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هفته گذشته این اظهارات را مطرح کرد با این حال خاطرنشان کرد که هنوز مسکو از گروه اوپک پلاس درخواست نکرده است.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 25385

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/25385/سعودی-ها-دیگر-فداکاری-نمی-کنند

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir