جنگ ابرقدرت‌ها بر سر میادین نفتی عراق

11 آذر 1398 ساعت 13:31

خاورمیانه برای روسیه یک نقطه کلیدی نظامی است برای کنترل جریان بزرگ نفت و گاز به شرق و غرب و برای چین، خاورمیانه به خصوص عراق و ایران سکوی پرتابی است به سمت اروپا در جهت تکمیل پروژه یک کمربند یک جاده.


به گزارش میز نفت ، پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه که نشان دهنده کاهش علاقه آمریکا به اقدامات نظامی در خاورمیانه بود، درهای این کشور کاملا برای چین و روسیه باز است تا به آرزوهای خود در این منطقه برسند. برای روسیه، خاورمیانه یک نقطه کلیدی نظامی است که با استفاده از آن می‌تواند تاثیر غرب و شرق را پیش بینی و از آن برای کنترل جریان بزرگ نفت و گاز در هر دو سمت استفاده کند. برای چین، خاورمیانه به خصوص عراق و ایران سکوی پرتابی است به سمت اروپا در جهت تکمیل پروژه یک کمربند یک جاده.

در اوایل همین هفته، وزارت نفت عراق اعلام کرد شرکت مهندسی و ساختمان نفت چین یک قرارداد 121 میلیون دلاری برای ارتقاء تجهیزات استخراج گاز در میدان نفتی قرنه غربی-1 در 50 کیلومتری شمال غربی قطب نفتی بصره عراق بسته است. این پروژه قرار است طی 27 ماه تکمیل شود و هدف آن جمع‌آوری گازی است که در حال حاضر در این میدان نفتی سوزانده می شود. این شرکت شعبه ای از شرکت ملی نفت چین است و این پروژه شامل توسعه ذخایر نفتی در میدان نفتی قرنه غرب-1 هم میشود.

 چین به دنبال خرید گاز با حداقل 30 درصد تخفیف نسبت به میانگین قیمت جهانی آن است و این کار به چین اجازه می‌دهد بیش از پیش درگیر نفت و گاز منطقه شود.چین هم نیرو های متخصص این کار را دارد و هم تمایل آن را چون این کشور مدتی است طرح های خود برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی ایران را متوقف کرده است.

 قدمی که چین برای سرمایه گذاری در میدان نفتی قرنه-1 برداشته همانند همان کاری است که چند ماه قبل در میدان بزرگ مجنون عراق انجام داد. اعلام شد 2 قرارداد جدید حفاری امضا شده است: یکی با شرکت مهندسی و خدمات نفتی هیلانگ چین برای حفاری 80 چاه با هزینه 54 میلیون دلار و دیگری با شرکت حفاری عراق برای حفاری 43 چاه با قیمت 255 میلیون دلار. در واقع در چین مسئول هر دوی این قراردادها است و منابع مالی مورد نیاز شرکت حفاری عراق را در ازای مشارکتش تامین کرده است. این میدان نفتی هم بسیار نزدیک به بصره و در 60 کیلومتری شمال شرقی آن قرار دارد و یکی از بزرگترین میادین نفتی جهان با ظرفیت 38 میلیارد بشکه است.


منبع : تسنیم


کد مطلب: 25411

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/25411/جنگ-ابرقدرت-ها-سر-میادین-نفتی-عراق

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir