۰

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه نشست اوپک

در آستانه برگزاری دیدارهای اوپک و اوپک پلاس در روزهای پنج شنبه و جمعه که طی آن درباره سیاست تولید نفت این گروه و سرنوشت پیمان فعلی محدودیت عرضه ۱.۲ میلیون بشکه در روز مذاکره خواهد شد، بازار گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه این نشست داغ است.
اوپک | میز نفت
اوپک | میز نفت
به گزارش میز نفت ، منابع آگاه در روزهای اخیر به رویترز اظهار کردند که اوپک پلاس درباره سیاست تولید پس از مارس که موعد اجرای پیمان فعلی به پایان می‌رسد مذاکره خواهد کرد و اکنون در حال بررسی کاهش تولید بیشتر به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز دیگر است.

عربستان سعودی برای تقویت قیمت نفت که به متعادل شدن بودجه این کشور و عرضه موفقیت آمیز سهام شرکت نفتی دولتی آرامکو کمک می‌کند، در حال لابی کردن برای کسب موافقت سایر تولیدکنندگان با کاهش بیشتر تولید است اما روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی است، تاکنون با پیشنهاد کاهش بیشتر تولید نفت مخالفت کرده است با این حال مسکو معمولا پیش از برگزاری هر نشستی، موضع دشواری را برگزیده و در نهایت با سیاست پیشنهادی موافقت کرده است.

تغییر سیاست تولید اوپک پلاس بعید است

نیل آتکینسون، مدیر بخش بازار و صنعت نفت آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اظهار کرد تولیدکنندگان نفت اوپک بعید است با تغییر پیمان فعلی تا زمان روشن‌تر شدن اوضاع بازار موافقت کنند.

اوپک احتمالا مانند گذشته عمل خواهد کرد و تصمیم گیری را که شامل تغییر سیستم فعلی است تا زمان روشن شدن دورنمای بازار به تاخیر خواهد انداخت.

اعضای اوپک روز پنج شنبه در وین دیدار خواهند کرد و سپس دیدار گروه اوپک پلاس روز جمعه برگزار می‌شود تا درباره پیمان فعلی محدودیت عرضه که در مارس به پایان می‌رسد تصمیم گیری شود.

این تولیدکنندگان در حال حاضر عرضه خود را به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کرده‌اند که معادل حدود ۱.۲ درصد از تقاضای جهانی برای نفت است.

آتکینسون در کنفرانسی که از سوی "اس اند پی گلوبال پلاتس" در لندن برپا شده بود، گفت: آن طور که از گزارشهای رسانه‌ای برداشت می‌شود روس‌ها تمایل دارند حداقل در سطح سیاسی در سیاست تولید فورا تغییری ندهند. ابهامات زیادی از جمله دورنمای نفت شیل آمریکا و تقاضا برای نفت وجود دارد که باعث می‌شود این تولیدکنندگان تمایل داشته باشند تصمیم گیری خود را به زمان دیگری موکول کنند.

بانک جی پی مورگان: کاهش تولید اوپک پلاس به ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند.

تحلیلگران بانک جی پی مورگان در یادداشتی پیش بینی کردند اوپک و متحدانش به منظور مقابله با مازاد عرضه در بازار جهانی، با کاهش تولید نفت به ۱.۵ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ موافقت خواهند کرد.

بر اساس گزارش رویترز، کریستین مالک، تحلیلگر جی پی مورگان در این یادداشت نوشت: عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است با کاهش سهمیه تولید خود از ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز به ۱۰ میلیون بشکه موافقت خواهد کرد و سایر تولیدکنندگان به خصوص عراق، نیجریه و روسیه را برای بهبود پایبندی به توافق کاهش تولید تحت فشار قرار خواهد داد. عربستان سعودی به دنبال کاهش بیشتر تولید نفت است تا مطمئن شود قیمت نفت در محدوده بین ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه خواهد بود که برای متعادل کردن بودجه این کشور ضروری است.

تحلیلگران بانک "بی ان پی پاریبا" در یادداشتی نوشتند: ما تصور می‌کنیم که اوپک تمدید کاهش تولید را تا پایان سال ۲۰۲۰ به جای تمدید سه ماهه یا شش ماهه که بازار پیش بینی کرده است، اعلام خواهد کرد. تمدید با گزینه بازبینی سیاست تولید در نشست رسمی بعدی، پیام قوی درباره پایبندی امضاکنندگان پیمان همکاری به بازار مخابره خواهد کرد.

سقوط قیمت نفت به ۴۰ دلار در صورت عدم تصویب کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس

شرکت مشاوره انرژی "ریستاد انرژی" پیش بینی کرد اگر اوپک پلاس با محدودیت عرضه بیشتر نفت در سال ۲۰۲۰ موافقت نکند، ذخایر جهانی به میزان قابل توجهی رشد خواهد کرد و به ریزش قیمتهای نفت منجر می‌شود.

بیورن تونهاگن، مدیر تحقیقات بازار نفت در "ریستاد انرژی" گفت: ما پیام روشنی برای کشورهای گروه اوپک پلاس داریم. تمدید پیمان فعلی برای حفظ تعادل بازار و تضمین ثبات قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ کافی نخواهد بود. اگر اوپک پلاس درباره کاهش بیشتر تولید نفت به توافق نرسد، دورنمای تیره‌ای وجود خواهد داشت.

طبق برآورد "ریستاد انرژی"، بازار جهانی نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به میزان ۸۰۰ هزار بشکه در روز دچار مازاد عرضه خواهد شد.

وجود یک میلیون بشکه در روز مازاد عرضه باعث خواهد شد قیمت نفت حدود پنج درصد در ماه کاهش پیدا کند  که به معنای افت ۳۰ درصدی قیمت نفت در مدت شش ماه است.

تونهاگن گفت: اگر اوپک و روسیه توافق محدودیت عرضه فعلی را تمدید و عمیق‌تر نکنند قیمت نفت برنت در سال آینده به محدوده ۴۰ دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد. تحقیقات ما نشان داده که اوپک برای تضمین بازار متعادل باید تولیدش را به ۲۸.۹ میلیون بشکه در روز کاهش دهد که ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از سطح مشاهده شده در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

شرکت "ریستاد انرژی" سه سناریو برای تصمیم اوپک پلاس پیش بینی کرده که به این ترتیب هستند:

سناریوی پایه: تمدید توافق فعلی کاهش تولید تا ژوئن سال ۲۰۲۰ که در نتیجه بازار نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز مازاد عرضه پیدا کرده و قیمت نفت به میزان چشمگیری تصمیم شده و تا محدوده ۴۰ دلار سقوط می‌کند.

کاهش بیشتر تولید نفت: کاهش بیشتر تولید نفت به میزان ۰.۷۵ میلیون بشکه در روز علاوه بر ۰.۳ میلیون بشکه در روز  در سناریوی تمدید، میزان مازاد عرضه را کاهش داده و ثبات قیمتها را تضمین می کند.

عدم توافق و جنگ بر سر سهم بازار: افزایش ظرفیت تولید کشورها به سطح حداکثری پیامدهای مخربی خواهد داشت و ممکن است سطح ذخایر ۲.۳ میلیون بشکه رشد کند و قیمتهای نفت تا محدوده ۳۰ دلار سقوط کند که پایین‌تر از رکود پایین سال ۲۰۱۶ خواهد بود.

طبق یافته‌های "ریستاد انرژی"، تولید نفت اوپک پلاس به طور کلی به میزان ۲.۳ میلیون بشکه در روز از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون در مقایسه با سطح مبنای تولید اکتبر سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرد که ۱.۲ میلیون بشکه در روز از این کاهش داوطلبانه و ۱.۴ میلیون بشکه در روز از این کاهش ناخواسته و به دلیل مشکلاتی مانند تحریمهای آمریکا و اختلالات عرضه بوده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، چالش اوپک پلاس، رشد قوی عرضه در نقاط دیگر جهان است. "ریستاد انرژی" رشد عرضه نفت در سال ۲۰۲۰ به خصوص از سوی آمریکا، نروژ و برزیل را به میزان ۲.۶ میلیون بشکه در روز  پیش بینی کرده است در حالی که رشد تقاضای جهانی برای نفت تنها یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.



منبع : ایسنا
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 25444
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *