۰

همیشه پای خوراک در میان است

یک کارشناس انرژی گفت: مزیت قیمت ارزان خوراک گاز منجر شد تا به سمت تکمیل زنجیره پتروشیمی‌ها حرکت نشود و در حال حاضر در صادرات محصولات پتروشیمی نیز بیشتر خام‌فروشی کنیم. هم اکنون سهم آروماتیک‌ها در سبد پتروشیمی‌ها بسیار اندک است.
پتروشیمی‌ | میز نفت
پتروشیمی‌ | میز نفت
به گزارش میز نفت ، احمد مرتضایی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره علت عدم توسعه پتروشیمی­‌های خوراک مایع در کشور گفت: در کشور ما حتی پیش از انقلاب هم به خوراک مایع به عنوان سوخت نگاه شده است و الان نیز جهت‌­گیری کلی همین است. اما در مقابل خوراک گاز را مبنای توسعه و توزیع در بخش خانگی و پتروشیمی‌­ها قرار داده اند. این مساله باعث شد تا عمده تولیدات پتروشیمی­‌ها مواد با پایه گاز باشند و کشور امروز به حد اشباع در اوره، آمونیاک و متانول برسد. البته این مواد نیز تا حدی خام هستند و باید در زنجیره ارزش تکمیل شود.

وی افزود: مزیت قیمت ارزان خوراک گاز منجر شد تا به سمت تکمیل زنجیره پتروشیمی‌ها حرکت نشود و در حال حاضر در صادرات محصولات پتروشیمی نیز بیشتر خام­‌فروشی کنیم. براین اساس  ادامه این مسیر قطعا اشتباه است. یعنی نباید فقط با اعطای خوراک گاز ارزان قیمت منجر به ساخت این نوع پتروشیمی‌ها شویم؛ بلکه باید به فکر توسعه پتروشیمی‌های خوراک مایع هم باشیم.

این کارشناس انرژی تاکید کرد: در ایران پتروشیمی‌­هایی که از برش‌­های مایع استفاده می­‌کنند نسبت به پتروشیمی­‌های گازی کم تعداد  اند. در نتیجه سهم آروماتیک در سبد پتروشیمی­‌های ایران بسیار اندک است. اولویت وزارت نفت باید این باشد که با مزیت قیمت خوراک رقابتی به سمت زنجیره پایین دستی گازی حرکت کند نه اینکه این رانت خوراک فقط در زنجیره بالا داده شود زیرا وقتی متانول از حالت کالای استراتژیک خارج شد دلیلی ندارد بابت آن رانت پرداخت شود.  

*طرح ساخت پتروپالایشگاه به تکمیل زنجیره پتروشیمی‌های خوراک مایع کمک می‌کند

مرتضایی تصریح کرد: اینکه می‌گویم رانت خوراک گاز از بین برود به این معنا نیست که قیمت گاز به قیمت صادراتی به ترکیه یعنی 22 سنت بر متر مکعب برسد. اما باید قیمت خوراک طوری تنظیم شود، که مشوقی برای ایجاد رقابت به سمت تکمیل زنجیره در داخل کشور گردد. نکته دیگر اینکه باید در کشور توسعه پتروشیمی خوراک مایع را فعلا در اولویت قرار داده تا در سبد محصولات پتروشیمی، تعادل ایجاد  شود.

این کارشناس انرژی اشاره کرد: با تصویب قانون جدید در حوزه پتروپالایشگاه­ها، فضای خوبی برای توسعه صنایع پتروشیمی خوراک مایع فراهم می­شود. ما باید به جای توسعه پالایشگاه به سمت توسعه پتروپالایشگاه برویم. طرحی نیز که مجلس تصویب کرده با اعطای تنفس در خوراک اقتصاد حمایتی را به ارمغان می­آورد که قطعا از قیمت رانتی خوراک مناسب تر است.

وی در پایان تاکید کرد: من معتقدم باید در قیمت خوراک مایع برای پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها شفاف­ سازی صورت بگیرد. برای این شفافیت  نیز می توان از ظرفیت بورس استفاده کرد. در بورس باید عرضه خوراک مایع به صورت منظم صورت بگیرد تا شرکت‌­ها بتوانند برنامه ریزی و خریداری کنند و در آن سمت تضمین قیمت­‌ها در سایه رقابت وجود داشته باشد. به طور کلی معتقدم طرح ساخت پتروپالایشگاه به توسعه و تکمیل زنجیره پتروشیمی‌های خوراک مایع کمک می‌کند.



منبع : فارس
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۷
کد مطلب: 25472
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *