۰

مشکلی برای تامین و صادرات گاز نداریم

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی برای تامین گاز در داخل کشور نداریم و در بحث صادرات نیز سه سال است که بدون هیچ مشکلی کار انجام می‌شود.
صادرات گاز | میز نفت
صادرات گاز | میز نفت
به گزارش میز نفت ، حسن منتظرتربتی امروز در حاشیه مراسم افتتاح نخستین رویداد توسعه فناوری در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت تولید و توزیع گاز در کشور گفت: علی‌رغم این‌که امسال زمستان زودتر از زمان پیش‌بینی آغاز شد اما در بخش گاز هیچ مشکلی وجود ندارد و پالایشگاه‌ها با حداکثر ظرفیت در مدار تولید هستند. علاوه بر این شبکه انتقال نیز آمادگی انتقال گاز را دارد.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات نیز سه سال است که بدون هیچ مشکلی صادرات گاز ادامه دارد و در واقع باید گفت که صادرات گاز یک فرآیند طولانی‌مدت و امری مرتبط با روابط کشورها با یکدیگر است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز افزود: خوشبختانه برنامه‌های صادراتی در کشورهایی که از گذشته وجود داشته‌اند، همچون آذربایجان، نخجوان، ارمنستان، ترکیه و عراق دنبال می‌شود و تنها در پاکستان با مشکل مواجه شده‌ایم.

منتظرتربتی با بیان این‌که لازم است امکاناتی در داخل کشور پاکستان به وجود بیآید، تصریح کرد: اگر این امکانات ایجاد شود، ما این آمادگی را داریم که به این کشور نیز گاز را صادر کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت وصول مطالبات این کشورها اظهار کرد: در مورد این مساله با بانک مرکزی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و بانک مرکزی این موضوع را دنبال می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این مساله که صنعت گاز به عنوان یک صنعت داخلی شناخته شده است که بخش زیادی از تجهیزات و اجرای آن در داخل کشور صورت می‌پذیرد، گفت: هدف از گردهمایی امروز این است تا برخی از اقلامی که باقی مانده و خرید آن در داخل کشور انجام نمی‌شود را با کمک استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی کنیم.

به گفته منتظر تربتی، امروز ۲۶ گروه از اقلام پرمصرف صنعت گاز که ارزش آن‌ها حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان است را ارائه داده‌ایم و هدف این است که بین مصرف‌کننده و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها تبادل فکری ایجاد شود.

وی تصریح کرد: هدف این است که با این فرآیند، این ۲۶ اقلام پرمصرف را طی دو سال کاملا داخلی‌سازی کنیم و علاوه بر این برخی از کالاهایی که امکان انتقال آن به اینجا وجود نداشت را در آینده در عسلویه یا یکی از پالایشگاه‌ها یا مکانی دیگر وارد این عرصه خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان این‌که خرید این کالاها نیز در یک فرآیند پنج ساله شاید حدود چهار تا پنج هزار میلیارد تومان باشد، اظهار کرد: این مساله علاوه بر اشتغالزایی موجب توسعه تولید ملی نیز می‌شود و با توجه به این‌که صنعت گاز یک صنعت ویژه است و ما کالای غیراستاندارد استفاده نمی‌کنیم هدف این است که بتوانیم کالای داخلی را با کیفیت بالا تولید کنیم.

منتظرتربتی نقش شرکت ملی گاز و وزارت نفت را حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها دانست و افزود: وزارت نفت یک صندوق نوآوری را در همین راستا با اعتبار اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان ایجاد کرده است.



منبع : ایسنا
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 25491
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *