۰

مذاکرات انرژی روسیه و بلاروس بی‌نتیجه ماند

مقامات روسی اعلام کردند روسیه و بلاروس پس از مذاکرات روسای جمهور دو کشور، به حل اختلافاتشان در زمینه تامین نفت و گاز نزدیک شدند.
روسیه و بلاروس | میز نفت
روسیه و بلاروس | میز نفت
به گزارش میز نفت ، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی وی اوایل هفته جاری در شهر سوچی به مذاکره درباره یک نقشه راه یکپارچه پرداختند. با این حال عدم انتشار جزییات مذاکره باعث تقویت نگرانی‌ها نسبت به نیات احتمالی مسکو برای کسب نفوذ جدید در بلاروس به عنوان بخشی از برنامه جذب این کشور شد.

مکسیم اورشکین، وزیر اقتصاد روسیه بدون ارایه جزییات بیشتر گفت: پیشرفت زیادی حتی در زمینه مسائل نفت و گاز صورت گرفته است. مواضع دو کشور به میزان قابل توجهی نزدیک‌تر شده است.

اورشکین اعلام کرده که مقامات دو کشور مجددا در ۲۰ دسامبر در سن پترزبورگ دیدار خواهند کرد.

رییس جمهور بلاروس که ماه گذشته تهدید کرده بود در صورت عدم حل مسائل نفت و گاز، قرارداد یکپارچگی را با روسیه امضا نخواهد کرد، پس از مذاکرات با پوتین در کنفرانس مطبوعاتی حاضر نشد.

روسیه در قالب نفت و گاز ارزان و وام‌های کم هزینه، یارانه‌های انرژی برای بلاروس فراهم کرده تا این کشور را تحت نفوذ سیاسی خود نگه دارد اما اکنون قصد دارد این یارانه‌ها را برای کاستن از فشار بر اقتصادش، قطع کند.

بلاروس اعلام کرده از تغییرات در سیاست مالیاتی روسیه میلیون‌ها دلار در سال ضرر خواهد کرد و تلاش کرده است برای جبران این موضوع مذاکره کند. روسیه می‌گوید یارانه‌های مذکور میلیاردها دلار به خزانه این کشور هزینه تحمیل کرده است.

لوکاشنکو هفته جاری اعلام کرد این دو کشور هزینه درباره جبران خسارت مربوط به نفت آلوده روسیه که از طریق خط لوله نفتی دروژبا ارسال شده بود، به توافق نرسیده‌اند. وی گفت: ضرر مالی که بلاروس در ارتباط با نفت آلوده متحمل شده، به صدها میلیون دلار بالغ شده است.

بر اساس گزارش رویترز، رییس جمهور بلاروس که از سال ۱۹۹۴ در قدرت است، ادعای مخالفان که نگران هستند پیمان یکپارچگی با روسیه به استقلال این کشور پایان دهد را رد و اعلام کرده است دو کشور درباره روابط سیاسی عمیقتر مذاکره نمی‌کنند.

با وجود اطمینان وی، حدود هزار نفر در مینسک در اعتراض به یکپارچگی با روسیه تجمع کردند.



منبع : ایسنا
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب: 25493
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *