گزارش فایننشال تایمز از بودجه غیرنفتی ایران

18 آذر 1398 ساعت 13:17

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز طی گزارشی از لایحه بودجه ۹۹ دولت ایران نوشت: رقم پیش بینی شده برای صادرات نفت ایران در بودجه سال آینده ۵۰۰ هزار بشکه در روز است.


به گزارش میز نفت ، با انتظار کاهش 70 درصدی درآمدهای نفتی ایران، روحانی رئیس جمهور ایران با ارائه بودجه سال مالی آینده به مجلس گفت:« این بودجه برای مقاومت در برابر تحریم ها طراحی شده و به دنیا اعلام می‌کند که ما کشور را علی‌رغم تحریم‌ها مدیریت می‌کنیم. به خاطر شرایط سختی که پیش بینی می‌کنیم، این بودجه وابستگی چندانی به درآمدهای نفتی ندارد».

 انتظار می رود بودجه سال آینده ایران که حالا منتظر تاییدیه مجلس است، 4845 تریلیون ریال باشد. این مقدار برابر با 115.3 میلیارد دلار با نرخ رسمی دلار در ایران است که از آن برای واردات کالا استفاده می شود و یا معادل با 40 میلیارد دلار با نرخ غیررسمی دلار در بازار آزاد است.

 جمهوری اسلامی پیش‌بینی کرده که صادرات نفت آن 482 تریلیون ریال در سال آینده برایش درآمد داشته باشد یعنی تقریباً 70 درصد کمتر از سال جاری. این مقدار برابر با فروش حدود 500 هزار بشکه در روز نفت است که نسبت به 2.8 میلیون بشکه فروخته شده قبل از اعمال تحریم ها بسیار پایین تر است.

 دولت ایران همچنین برای جبران کمبود درآمدهای نفتی، اوراق قرضه اسلامی بیشتری در بازار داخلی خواهد فروخت و انتظار دارد از فروش شرکت های دولتی 114.8 تریلیون ریال درآمد داشته باشد. دولت همچنین قصد دارد درآمدهای مالیاتی خود را 13 درصد افزایش دهد و به 1950 تریلیون ریال برساند. افزایش مالیات ضربه دیگری به کسب و کارهایی است که درگیر یک اقتصاد کند هستند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده اقتصاد ایران در سال جاری 9.5 درصد کوچکتر شود.

 تصمیم ماه گذشته دولت برای افزایش قیمت بنزین باعث ناآرامی هایی در کشور شد ولی تهران همچنان بر طرح خود برای کاهش یارانه انرژی پایبند است. دولت برای از بین بردن بار اقتصادی بر خانواده‌های کم درآمد تر، به آنها پول نقد میدهد. انتظار می رود حقوق های دولتی 15 درصد افزایش یابد در حالی که بودجه بخش سلامت 83 درصد بالا می رود.

 روحانی گفت:« ما می دانیم که مردم به خاطر تحریم‌ها تحت فشار قرار دارند و قدرت خرید آنها کاهش یافته است ولی سعی میکنیم این فشار را برداریم. در شرایط فعلی ما با مشکلات زیادی در واردات و صادرات و نقل و انتقال های مالی مواجه هستیم و برای صادرات نفت مشکل داریم».


منبع : تسنیم


کد مطلب: 25497

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/25497/گزارش-فایننشال-تایمز-بودجه-غیرنفتی-ایران

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir