۰

پیشنهاد جدید گازی ایران به ترکیه

وزیر انرژی ترکیه گفت: ایران پیشنهادهای جدیدی برای کاهش قیمت گاز صادراتی به ترکیه ارائه کرده و دو کشور تا پایان امسال به توافقی در این زمینه دست پیدا می کنند.
پیشنهاد جدید گازی ایران به ترکیه
به گزارش «ميزنفت» به نقل از پرس تی وی، تهران و آنکارا تا پایان امسال به توافقی در مورد قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه دست خواهند یافت.

تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه گفت: «دو طرف تاکنون در مورد قیمت ها به توافقی دست نیافته اند.» وی افزود: ایران پیشنهادات جدیدی را به منظور کاهش قیمت گاز روی میز گذاشته است.

ییلدیز در ادامه گفت: «بر اساس این شرایط، قیمت های گاز می تواند کاهش یابد.»

ایران برای هر ۱۰۰۰ متر مکعب گازی که به همسایه غربی اش صادر می کند، ۴۹۰ دلار قیمت گذاشته است. اما ترکیه ادعا می کند که گاز صادراتی آذربایجان و روسیه به این کشور به ترتیب ۳۳۵ و ۴۲۵ دلار است.

ایران بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان را پس از روسیه در اختیار دارد و دومین تامین کننده گاز ترکیه پس از روسیه به شمار می رود.

گاز ایران از اهمیت بالایی برای ترکیه برخوردار است، زیرا ترکیه بخش قابل توجهی از نیاز گازی خود برای تولید برق را از این کشور تامین می کند.

در ۱۸ آگوست امسال، حمید رضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفته بود، با شروع به کار تاسیسات جدید، ایران می تواند صادرات گاز خود به ترکیه را از ۳۶ میلیون متر مکعب فعلی به حدود دو برابر افزایش بدهد.

اما عراقی افزود: ایران و ترکیه باید قرارداد جدیدی را برای هر گونه افزایش حجم گاز صادراتی به امضا برسانند.
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 2551
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *