۰

تاثیر شرایط جوی بر قیمت نفت

شرایط نامساعد جوی به اندازه خطرات ژئوپلیتیکی بر عرضه و تقاضای جهانی نفت و قیمت آن در ۲۰۲۰ تاثیر می گذارد و در کل، در ۲۰۲۰ قیمت انرژی تغییر چندانی با ۲۰۱۹ نخواهد داشت.
سکوی نفتی | میز نفت
سکوی نفتی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، طبق گزارش سالانه اس پی گلوبال پلتس از دورنمای نفت، شرایط نامساعد جوی به اندازه خطرات ژئوپلیتیکی بر عرضه و تقاضای جهانی نفت و قیمت آن در 2020 تاثیر می گذارد.

در 2019، سیل به کشت و برداشت در آمریکا آسیب زد و بر فعالیت‌های اقتصادی و قیمت اتانول تاثیر گذاشت. باران های موسمی مونسون هم در هند تقاضا را تحت تاثیر قرار داد. به نظر می رسد طوفان ها بیش از گذشته رشد اقتصادی جهان را مختل می کنند.

 قیمت نفت خام احتمالاً در 2020 بالاتر از 60 دلار در هر بشکه است ولی قیمت کلی انرژی شامل محصولات نفتی و گاز طبیعی احتمالاً راکد می ماند.

  به عقیده اس پی گلوبال پلتس، علیرغم دورنمای خوشبینانه تر اقتصاد جهان در سال آینده تحت حمایت یک دلار ضعیف تر و مذاکرات تجاری سازنده تر آمریکا و چین، شرایط جوی تاثیر بیشتری بر تقاضای انرژی خواهد داشت.

 گرما و سرمای شدید می تواند تقاضا را به طرز قابل توجهی تغییر دهد. کل مصرف انرژی جهان رو به رشد است. باران های مونسون، سیل و خشکسالی بر برداشت محصولات و وقایع جوی مثل طوفان ها و گردباد ها بر فعالیت های اقتصادی تاثیر می گذارند.

 خطرات ژئوپلیتیکی مثل تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان یک خطر برای عرضه نفت است،ای در حالیست که تغییرات قابل توجه  قوانین سازمان بین‌المللی دریانوردی برای استفاده از سوخت سولفور پایین تقاضای نفت را بهبود می بخشد. سازمان بین المللی دریانوردی تصویب کرده از اول ژانویه سال آینده آلایندگی بخش دریانوردی در آبهای بین الملل باید کاهش یابد. کشتی ها باید با استفاده از سوخت کم سولفور، آلایندگی سولفور خود را بیش از 80 درصد کاهش دهند.

 اس پی گلوبال پلاتس پیش بینی میکند رشد تقاضای جهانی نفت تا 1.26 میلیون بشکه در روز در 2020 افزایش یابد، این رقم در 2019 تنها 0.95 میلیون بشکه در روز بود. پیش بینی می شود تقاضا در تمام مناطق غیر از غرب اروپا و ژاپن افزایش یابد.

 ذخایر پایین نفت، کاهش بیشتر تولید اوپک و متحدانش و قوانین سازمان بین المللی دریانوردی در 2020 باعث افزایش قیمت نفت در اوایل سال آینده می شود و احتمالاً قیمت نفت برنت را به بالای 65 دلار در هر بشکه می رساند ولی قیمت نفت در اواخر 2020 با از بین رفتن حمایت قوانین این سازمان تا 60 دلار در هر بشکه کاهش می یابد.

 نفت خام وست تگزاس اینترمدیت هم در اوایل سال آینده تا 60 دلار در هر بشکه بالا میرود و بعد دوباره تا سطح 50 دلار کاهش می یابد.

 علیرغم کاهش فعالیت نفت شیل آمریکا، این کشور همچنان بیشترین رشد تولید نفت را در سال آینده خواهد داشت. تولید نفت آمریکا در سال آینده 1.3 میلیون بشکه در روز افزایش یافته و به 20.9 میلیون بشکه در روز می رسد. پیش بینی اوپک از رشد تولید تولید کنندگان غیر اوپک 2.17 میلیون بشکه در روز است.

 خطرات ژئوپلیتیکی برای عرضه نفت در 2020 بالا خواهد بود چون طبق پیش‌بینی گلوبال پلتس، آمریکا و ایران به کمپین های حداکثر فشار خود ادامه میدهند. لیبی، عراق و نیجریه احتمالاً کاهش تولید نفت در 2020 خواهند داشت. در انگلیس هم انتخابات عمومی روز پنجشنبه و بی ثباتی های ناشی از برگزیت همچنان تهدیدکننده هستند.

 جنگ تجاری آمریکا و چین و بحران تب خوک آفریقایی در آسیا بر کشاورزی این منطقه تاثیر می گذارد.

 در کل، در 2020 قیمت انرژی تغییر چندانی با 2019 نخواهد داشت و بسیاری سوختها شاهد کاهش قیمت خواهند بود.


منبع : تسنیم
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 25586
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *