۰

صادرات 1.7 میلیارد دلار فرآورده نفتی

مدیرعامل بورس انرژی گفت: کارنامه فروش فرآورده در بورس انرژی ایران یک عملکرد استثنائی را به نمایش گذاشته است. در طول پنج ماه از مرداد ماه تاکنون بالغ بر 1.7 میلیارد دلار فرآورده از طریق بورس صادر شده است.
بورس | میز نفت
بورس | میز نفت
به گزارش میز نفت ، سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به موفقیت فروش فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی اظهار داشت: بورس انرژی ایران و شرکت ملی پالایش و پخش با همکاری و هماهنگی تنگاتنگ، تمامی فرایند بازاریابی، فروش، تسویه، تحویل و لجستیک لازم برای فروش و تحویل فرآورده را مدیریت کرده‌اند. ارتباط مستمر با خریداراران و بهره گیری از شبکه گسترده کارگزاران بورس انرژی زمینه لازم برای موفقیت در فروش فراورده های صادراتی را رقم زده است.

وی با اشاره به تکلیف قانونی شرکت ملی نفت به عرضه نفت و گاز و نفت کوره در بورس انرژی گفت: یکی از خلاءهای موجود عدم یکپارچگی در فروش فرآورده‌های پالایشگاهی است. به عبارت دیگر بخشی عمده‌ای از فراورده‌های پالایشگاهی مثل نفت، گاز و نفت کوره کماکان توسط شرکت ملی نفت ایران خارج از بورس و با روش‌های سنتی و مذاکره‌ای به فروش می رسد، درحالی که طبق تکلیف بند "ب" ماده 4 قانون برنامه ششم توسعه باید از طریق بورس انرژی عرضه شود و هرگونه اجتناب از آن مغایر قانون فوق الذکر است.

*شرکت نفت طبق قانون باید فرآورده‌های نفتی، نفت خام و میعانات گازی را در بورس انرژی عرضه نماید

حسینی در ادامه افزود: از طرفی طبق نظر کارشناسان، تمرکز فروش فرآورده‌های پالایشگاهی در بورس انرژی ایران میتواند با استفاده از اصول بدیهی اقتصاد همچون شفافیت و رقابت به کسب منافع بیشتر برای کشور منجر شود. توصیه اکید ما این است که شرکت ملی نفت ایران هرچه سریع‌تر به این درخواست عمومی و الزام قانونی پاسخ مثبت دهد و با عزم و اراده کافی فرآورده‌های نفتی، نفت خام و میعانات گازی را در بورس انرژی عرضه نماید.

مدیرعامل بورس انرژی خاطرنشان کرد: کارنامه فروش فرآورده در بورس انرژی ایران بسیار موفق بوده است و یک عملکرد استثنائی را به نمایش گذاشته است. در طول پنج ماه از مرداد ماه تاکنون بالغ بر 1.7  میلیارد دلار فرآورده از طریق بورس صادر شده است. این میزان فروش طیف متنوعی از فراورده‌های پالایشگاهی را  پوشش می‌‎دهد که در کوتاه مدت قابلیت افزایش و توسعه دارد.

وی در پایان تاکید کرد: مهمترین دلایل  موفقیت در فروش فرآورده‌های نفتی؛ تنوع در فرآورده‌های عرضه شده، ساختار منعطف و چابک بورس انرژی ایران و عزم و اراده شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران در استفاده از بستر شفاف و رقابت‌پذیر بورس می‌باشد. در این میان حمایت جدی وزیر نفت هم نقش بسزایی دراین‌خصوص داشته است.



منبع : فارس 
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب: 25613
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *