​ابهام در درآمد هدفمندی بودجه ۹۹

گازوئیل و فروآورده‌های نفتی گران می‌شود؟

29 آذر 1398 ساعت 13:55

بررسی تبصره ۱۴ لایحه بودجه نشان می دهد، درحالی کل درآمد فروش داخلی فرآورده‌های نفتی نسبت به لایحه سال ۹۸ حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان رشد خواهد کرد، برخی ابهامات در خصوص میزان مصرف و درآمد حاصل از فروش داخی این فراورده ها در سال آتی وجود دارد.


به گزارش میز نفت، در تبصره‌ی 14 بودجه سال 99 میزان درآمدهای حاصل از فروش (داخلی) فرآورده‌های نفتی (بنزین،گازوئیل، نفت سفید، گاز مایع و قیر) در داخل کشور حدود 77 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ شده است.

با در نظر گرفتن مصرف بنزین حدود 80 میلیون لیتر در روز  برای سال 99 (با احتساب 63 میلیون لیتر سهمیه‌ای و 17 میلون لیتر آزاد)، درآمدهای حاصل از فروش بنزین در کل 365 روز سال 99 حدود 53 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

بنابراین با کسر 53هزار میلیارد تومان از کل 77 هزار میلیارد تومان اشاره شده، درآمد حاصل از فروش سایر فرآورده‌های نفتی (گازوئیل، نفت سفید و LPG) حدود 24 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است.

سال 98 درامد تفکیکی  فروش داخلی بنزین و سایر فرآورده‌ها چه قدر است؟

بر اساس تبصره 14 لایحه بودجه‌ی سال 98 میزان درآمدهای حاصل از فروش کلیه فرآورده‌های نفتی در داخل کشور حدود 45 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ شده بود.

گفتنی است، برآوردها و بررسیهای کمی نشان می‌دهد، در بودجه‌ی سال 98 درآمدهای حاصل از فروش بنزین (با احتساب مصرف روزانه 90میلیون لیتر و قیمت هر لیتر بنزین 1000 تومان) نزدیک به 33 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ شده است.

بنابراین درامدهای سایر فرآورده‌های نفتی (گازوئیل، نفت سفید و LPG) در سال 98 حدود 12هزار میلیارد تومان برآورد ‌شده است. البته آمار مشخصی از این درآمدها در طول سال 98 ارائه نشده است. به عبارت دیگر هر چند تبصره 14 لایحه بودجه با منابع 250 هزار میلیارد تومانی به اندازه نصف کل لایحه بودجه دولت رشد کرده است هیچ گونه گزارشی از عملکرد منابع و مصارف این تبصره مهم بودجه در سنوات اخیر ارائه نشده است.

بر این اساس به نظر می‌رسد، درآمدهای حاصل از فروش گازوئیل، نفت سفید و LPG به عنوان فرآورده‌های نفتی غیر بنزینی از حدود 12 هزار میلیارد تومان در سال 98 به حدود 24 هزار میلیارد تومان در سال 99 افزایش خواهد داشت. از طرفی افزایش قیمت بنزین هم به تنهایی رشد 32 هزار میلیارد تومانی درآمد را محقق نخواهد کرد.

به این ترتیب سوالی که وجود دارد این است که آیا این افزایش درآمد از رشد قیمت گازوئیل، نفت سفید و LPG در سال 99 ایجاد خواهد شد؟

منبع: تسنیم


کد مطلب: 25615

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/25615/گازوئیل-فروآورده-های-نفتی-گران-می-شود

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir