۱

توقف دقیقه آخری یک جنگ گازی جدید

روسیه و اوکراین سرانجام توافق‌نامه‌های مربوط به صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین را امضا کردند که گام مهمی به سوی امضای توافق نهایی است.
مشعل | میز نفت
مشعل | میز نفت
به گزارش میز نفت ، پیش از اعلام این خبر توسط سخنگوی کرملین، رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش کرده بود که روسیه و اوکراین به حل و فصل اختلاف حقوقی بر سر عرضه و ترانزیت گاز طبیعی میان دو کشور نزدیک شده‌اند.

این اختلاف تاکنون مانع از امضای قرارداد جدید برای عرضه گاز روسیه به اوکراین و سایر مناطق اروپا شده بود. توافق فعلی عرضه گاز روسیه در پایان دسامبر منقضی می‌شود.

سرگی کوپریانوف، سخنگوی شرکت گازپروم اظهار کرد: مقامات روسیه و اوکراین پروتکل توافق‌نامه‌ها درباره ادامه ترانزیت گاز از طریق خاک اوکراین و حل و فصل ادعاهای دو جانبه را امضا کرده‌اند. خبرگزاری ریانوستی به نقل از دیمیتری کوزاک، معاون نخست وزیر روسیه گزارش کرد که این قرارداد به مدت پنج سال است و انتظار می‌رود قرارداد نهایی تا سال نو امضا شود.

به گفته منابع آگاه، روسیه به اوکراین پیشنهاد کرده است حدود سه میلیارد دلار پرداخت کند و اوکراین هم اعلام کرده که ممکن است در مقابل، ادعای حقوقی ۱۲ میلیارد دلاری خود را پس بگیرد.

گازپروم بیش از ۳۶ درصد از بازار گاز اتحادیه اروپا را تامین می‌کند و بروکسل نگران است که عرضه گاز روسیه از طریق اوکراین متوقف شود.

کمیسیون اروپا در این مذاکرات میانجی گری کرده بود تا پیمان گازی جدیدی امضا شود و تضمین کند که اختلالی در عرضه پیش نخواهد آمد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اظهار کرده که مسکو قصد دارد با اوکراین به قرارداد ترانزیت گاز جدیدی برسد که به نفع هر دو طرف باشد و ریسکی برای هیچ کدام ایجاد کند.

بر اساس گزارش رویترز، دفتر رییس جمهور اوکراین تایید کرد که توافق‌نامه‌هایی امضا شده و جزییات مربوط به آنها روز شنبه منتشر می‌شود.

پیش از این گفته شده بود اوکراین خواستار یک قرارداد ترانزیت گاز بلندمدت با روسیه مبتنی بر استانداردهای اروپایی است و قرارداد کوتاه مدت را نخواهد پذیرفت اما منابع آگاه از تفکرات روسیه در ژوییه به رویترز اظهار کرده بودند که مسکو خواهان یک توافق کوتاه مدت است تا برای تکمیل سایر مسیرهای خطوط لوله گاز و دور زدن اوکراین، زمان بخرد.

روسیه سرگرم ساخت خطوط لوله گازی جدید به نامهای نورد استریم ۲ و ترک استریم به اروپا برای دور زدن اوکراین است که یک مسیر ترانزیت بزرگ صادرات گاز روسیه به این منطقه بوده است. اوکراین واردات گاز روسیه را در نوامبر سال ۲۰۱۵ متوقف کرد اما معمولا از بخشی از گازی که از خطوط لوله گازپروم روسیه از اوکراین به اروپا می‌گذرد برای تامین نیاز مناطق شرقی و مرکزی خود استفاده می‌کند.

اختلافات گازی بخشی از یک مناقشه گسترده میان روسیه و اوکراین بوده است. توافق اخیر پس از ساعتها مذاکره میان شرکتهای گازپروم و نفت و گاز و همچنین وزیران انرژی روسیه و اوکراین در بلاروس امضا شد.

این دو کشور سالهاست بر سر قیمتهای گاز اختلاف دارند و روابط آنها در سال ۲۰۱۴ پس از سرنگونی رییس جمهور طرفدار روسیه در کی‌یف تیره شد. مسکو به این اقدام با تصرف و ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه به خاک خود واکنش نشان داد. شرکت نفت و گاز هم در دادگاه داوری استکهلم شکایتی برای دریافت ۱۲ میلیارد دلار از گازپروم مطرح کرد.



منبع : ایسنا
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 25634
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *