۰
ظرفیت پالایشگاه‌ها در اختیار چه کشورهایی است؟

این 10 غول پالایشی

گزارش های منابع رسمی، 60 درصد ظرفیت پالایشی جهان در 10 کشور آمریکا، چین، روسیه، هندوستان، ژاپن، کره جنوبی، عربستان، برزیل، آلمان و ایران قرار دارد.
پالایشگاه | میز نفت
پالایشگاه | میز نفت
به گزارش میز نفت، این 10 قدرت پالایشی عبارتند از: 
 
1 -  آمریکا با در اختیار داشتن 140 پالایشگاه و ظرفیت پالایش روزانه 17 میلیون و 791 هزار بشکه، صدر نشین کشورهای پالایشی است که با این رقم، 19 درصد ظرفیت پالایشی جهان را از آن خود کرده است.
 
2 -  چین  با ظرفیت پالایش 14 میلیون و 98 هزار بشکه در رده دوم قرار دارد. شرکت ملی نفت چین، شرکت پتروچاینا و شرکت ساینوپک، عمده عملیات پالایش را در این کشور بر عهده دارند.
 
3 – روسیه با اختلاف فاحش با رده های اول و دوم، با ظرفیت 5 میلیون و 511 هزار بشکه و حدود 7 درصد از ظرفیت پالایشی جهان در رده سوم ایستاده است.
 
4 - هندوستان با دارا بودن حدود 5  درصد از ظرفیت جهانی با رقم 4 میلیون و 319 هزار بشکه بیشتر نفت خود را از خاورمیانه دریافت می کند.
 
5 – ژاپن 4.6 درصد ظرفیت پالایشی جهان را در اختیار دارد.. 25 پالایشگاه در این کشور فعال است. شرکت  JX Nippon با در اختیار داشتن 7 پالایشگاه، روزانه یک میلیون و 600 هزار بشکه نفت را پالایش می کند.
 
6 – کره جنوبی  با ظرفیت پالایش 2 میلیون و 900 هزار بشکه در رده ششمین قدرت پالایشی جهان جای گرفته است؛ 3 پالایشگاه اصلی متعلق به شرکت های SK، GS Caltex و S-Oil  است که صاحب بخشی از شرکت GS Caltex آرامکوی سعودی است.
 
7 – عربستان به عنوان هفتمین قدرت پالایشی، ظرفیتی معادل 2.8 میلیون بشکه را در اختیا ردارد که به زودی از مرز 3 میلیون بشکه عبور خواهد کرد.
 
8 -  حدود 15 پالایشگاه در برزیل روزانه 2 میلیون و 235 هزار بشکه نفت خام را پالایش می کنند؛ شرکت‌های بی پی، استات اویل، اگسون موبیل و ... در این کشور مشغول کارند.
 
9 - آلمان با پالایش روزانه 2 میلیون و 60 هزار بشکه نفت خام در روز، نهمین کشور در میان کشورهای دارنده بزرگترین ظرفیت پالایشگاهی در جهان است.
 
10 - ایران با در اختیار داشتن 9 پالایشگاه که 7 پالایشگاه آن، غیراستاندارد هستند رتبه دهم کشورهای پالایشی جهان را با ظرفیت 1.8 میلیون بشکه در اختیار دارد. البته با اضاف شدن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که خوراکش میعانات گازی است، ایران به رتبه نهم صعود می‌کند.
يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 25641
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *