۰
جای خالی درآمد تحریم ناپذیر گاز در بودج

غفلت مسئولان از درآمد ۲۵ میلیارد دلاری

در لایحه بودجه سال ۹۹ با تولید روزانه معادل ۵ میلیون بشکه گاز طبیعی درآمد تحریم ناپذیر حاصل از صادرات گاز تنها ۴ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است درحالی که با برنامه‌ریزی برای صادرات گاز این درآمدهای پایدار تا ۲۵ میلیارد دلار قابل افزایش است.
صادرات گاز | میز نفت
صادرات گاز | میز نفت
به گزارش میز نفت، تسنییم نوشت:

 ایران کشوری غنی از منابع انرژی است. به طوری که با داشتن 12.6% از ذخایر نفتی در جایگاه سوم دارندگان نفت جهان و 18% از منابع گازی در جایگاه دوم دارندگان گاز جهان قرار دارد.

در شرایط تحریم  روزانه چیزی در حدود کمتر از 3 میلیون بشکه نفت خام در کشور تولید می­شود که سهم صادرات کشور از آن بسیار محدود است. در لایحه بودجه سال 99 درآمد حاصل از این صادرات نفت، 18 میلیارد دلار پیش بینی شده است به طوری که این درآمد سهم قابل توجهی از بودجه­ کشور را تشکیل می­‌دهد. این در حالی است که تحریم های آمریکا همواره بر میزان صادرات نفت ایران اثرگذار بوده و این بخش از درآمدهای پیش بینی شده برای بودجه سال آینده با تردید مواجه است.

در همین راستا ایران روزانه معادل 5 میلیون بشکه گاز طبیعی تولید می‌کند یعنی حدود 1.5 تا 2 برابر تولید نفت خام کشور؛ اما تنها روزانه 50 تا 70 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به کشور‌های ترکیه و عراق صادر می‌شود که درآمد حاصل از آن نیز 4 میلیارد دلار برای سال آینده پیش بینی شده است.  

صادرات گاز طبیعی ایران برخلاف صادرات نفت خام که عمدتا با نفتکش صورت می‌گیرد، تنها از طریق خط لوله است؛ این بدان معنی است که در صادرات گاز امکان تحریم تجاری و دریایی از سوی کشورهایی همچون ایالات متحده وجود ندارد. مزیت دیگر صادرات گاز، قرارداد های بلند مدت بین دو کشور است. به طوری که باعث پایداری روابط و تضمین کننده­ منبع اقتصادی برای کشور خواهد بود.

به عنوان مثال صادرات گاز ایران به ترکیه طی قرارداد 25 ساله منعقد شده است و تاکنون هیچگاه صادرات گاز ایران به این کشور و درآمد حاصل از آن با چالش جدی در دوران تحریم مواجه نشده است. علاوه بر آن صادرات گاز به یک کشور، وابستگی سیاسی و امنیتی آن کشور را به دنبال خواهد داشت، به طوری که از طریق صادرات گاز، صنعت و اقتصاد آن کشور به ایران گره خواهد خورد. تجربه دوران تحریم گذشته نیز نشان داده است که ترکیه و عراق واردات گاز خود را در طول دوران تحریم از ایران قطع نکرده‌­اند، بلکه حتی در این دوران حجم واردات گاز این کشورها از ایران نیز افزایش یافته است.

باید توجه داشت که ایران به عنوان دومین کشور بزرگ دارنده ذخایر گاز جهان می­تواند با صادرات روزانه 250 تا 300 میلیون مترمکعب گاز، نیاز گاز همسایگان خود به ویژه پاکستان و هند و عراق و ترکیه و عمان و کویت را تأمین کند که این حجم از صادرات درآمدی حدود 25 میلیارد دلار برای کشور به همراه خواهد داشت. کسب درآمدی پایدار از بازاری 2 میلیارد نفری که همچنان مورد غفلت مسئولین کشور است.   
دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 25658
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *