آیا ائتلاف اوپک ضعیف می‌شود؟

8 دی 1398 ساعت 15:11

وزیر انرژی روسیه گفت:« کاهش تولید نفت نمی تواند همیشگی باشد. ما باید به تدریج در مورد خروج از آن تصمیم گیری کنیم».


به گزارش میز نفت ، این سوال همواره وجود داشته که تولید کنندگان اوپک و غیر اوپک چگونه از استراتژی کاهش مشترک تولید نفت که از دسامبر 2016 اجرایی شده، خارج خواهند شد. این استراتژی توسط 14 عضو اوپک و 10 تولیدکننده غیر اوپک طی ائتلافی با نام اوپک+ اجرایی شده است.

 تولید کنندگان این ائتلاف به جای پاسخ به این سوال در اجلاس ششم دسامبر در وین تصمیم گرفتند تولید خود را 500 هزار بشکه دیگر کاهش دهند. این تصمیم باعث شد قیمت نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدیت برای سه هفته کمی افزایش داشته باشد. بار بیشتر این کاهش تولید بردوش عربستان است که قصد دارد 400 هزار بشکه دیگر هم به طور داوطلبانه از تولید خود کم کند.

 به این ترتیب، تولید نفت عربستان به 9.744 میلیون بشکه در روز می رسد و تصور خروج از این استراتژی از بین می رود. روسیه، بزرگترین تولید کننده غیر اوپک این ائتلاف هم اعلام کرد 70 هزار بشکه از تولید خود را کم میکند.

 الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در آن زمان گفت مسکو می‌خواهد از هرگونه آشفتگی در بازار نفت در 2020 دوری کند. ولی نواک در روز جمعه، بیست و هفتم دسامبر در مورد خروج از این استراتژی ابراز نگرانی کرد.

 نواک طی مصاحبه ای گفت:« کاهش تولید نفت نمی تواند همیشگی باشد. ما باید به تدریج در مورد خروج از آن تصمیم گیری کنیم».

 این مسئله هم برای نواک و هم برای همتایانش در سایر کشورهای عضو این ائتلاف آزاردهنده است. مشخص نیست منافع آنها در کدام جهت است: حمایت از قیمت نفت یا حفظ سهمشان از بازار. به نظر می رسد این قرارداد به نفع سایر تولید کنندگان غیر عضو این ائتلاف مانند شیل آمریکاست که از ادامه تولید بی حد خود سود می برند.

 نواک عقیده دارد مسکو باید از سهم بازار خود حفاظت کند و به شرکت‌های نفت و گاز خود اجازه دهد پروژه هایشان را توسعه دهند. ولی وی هیچ تاریخی را برای خروج کشورش از ائتلاف اوپک ذکر نکرد و اظهار داشت باید این مسئله را با همتایانش در میان بگذارد.

 اگر روسیه از توافق خود با ائتلاف اوپک خارج شود، اعتبار این قرارداد ضربه میخورد. اگر این اتفاق بیفتد، تاثیر آن بر حساسیت قیمت نفت با توجه به تقاضای جهانی در آن زمان و ورود  بشکه های نفت کنار گذاشته شده ائتلاف اوپک، کاملا بدبینانه خواهد بود.


منبع : تسنیم


کد مطلب: 25725

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/25725/آیا-ائتلاف-اوپک-ضعیف-می-شود

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir