وزارت نیرو هم گفت کار ما نیست !

9 دی 1398 ساعت 15:37

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با اشاره به اینکه سهم نیروگاه‌های برق در الودگی هوا بسیار ناچیز است گفت: نیروگاه‌های برق به هیچ وجه برای تولید برق استقبالی از سوخت مازوت نشان نمی‌‌دهند اما اگر محدودیت‌هایی در تامین سوخت گاز بوجود بیاید از سوخت مازوت استفاده می‌شود.


به گزارش میز نفت ، مصطفی رجبی مشهدی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید این روزها آلودگی هوا مورد توجه تمام مسئولان و مردم قرار گرفته است، سهم نیروگاه‌های برق در آلودگی هوا چقدر است گفت: مصرف گاز در بخش خانگی معمولا با برودت هوا افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا محدودیت‌هایی در تامین سوخت گاز نیروگاه‌ها به وجود بیاید اما با هماهنگی‌هایی که با وزارت نیرو صورت گرفته است معمولا در این موارد که سوخت گاز برای نیروگا‌ه‌ها با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود از ذخیره نیروگاه‌ها و گازوئیل استفاه می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه مصرف مازوت در اولویت سوم نیروگاه‌ها به عنوان سوخت نیروگاه برای تامین برق است گفت: به طور متوسط 60 میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و بقیه از گازوئیل و در حد یک تا دو میلیون متر مکعب که بسیار ناچیز است از سوخت مازوت برای تولید برق مورد استفاده نیروگا‌ه‌ها قرار می‌گیرد. 

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری 50 میلیارد متر مکعب گاز 5.6 میلیارد متر مکعب گازوئیل و حدود 2.8 میلیون متر مکعب نفت کوره یا همان سوخت مازوت در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفت است. 

رجبی مشهدی درخصوص وضعیت آلودگی هوا در شهرها و کلانشهرها گفت: در کلانشهرها ذرات معلق هستند که برای سلامتی مضر هستند پیش بیشترین سهم آلودگی را که حدود 70 درصد است ذرات معلق تشکیل می‌دهد. 

وی با بیان اینکه وسایل نقلیه عمومی سنگین و موتور سیکلت‌ها و اتوبوس‌ها 70 درصد این آلودگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند گفت: سهم آلودگی صنایع و نیروگاه‌ها 24 درصد است که سهم نیروگاه‌ها در حد بسیار ناچیز یعنی زیر 8 درصد خواهد بود. 

وی تاکید کرد: وزارت نیرو از تولید برق با استفاده از سوخت مازوت استقبال نمی‌کند و تا زمانی که محدودیت‌هایی نباشد از مازوت استفاده نمی‌کند. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید در حال حاضر که مصرف برق به شدت کاهش یافته آیا نیروگاه‌هایی داریم که تولید برق آنها متوقف شده و آیا آماری از اینکه چه میزان سرمایه صرف احداث نیروگاه شده اما در زمستان بدون تولید برق هستند گفت: مصرف برق در زمستان در زمان اوج خود و در شب به حدود 37 هزار مگاوات می‌رسد بنابراین برای اینکه تولید برق نیروگاه‌ها را متوقف نکنیم برنامه‌های متفاوتی برای نیروگاه‌ها در فصل زمستان در نظر می‌گیریم به عنوان مثال 10 هزار مگاوات از نیروگاه‌ها را به اورهال تخصیص می‌دهیم و 10 هزار مگاوات را در رزرو نگه می‌داریم. 

رجبی مشهدی اظهار داشت: به هر حال رفتار مصرفی برق به گونه‌ای است که در تابستان مصرف برق بالا است. 

وی اضافه کرد: هر هزار مگاوات احداث نیروگاه حدود 600 هزار تا 700  هزار یورو برای کشور  هزینه در بر دارد.  

  وی درخصوص اینکه گفته می‌شود  حذف قبوض کاغذی برق به معنی رشد قیمت برق است گفت: چندی پیش مجددا در فضای مجازی شایعه شده بود که حذف قبوض کاغذی برق به معنی بالا رفتن تعرفه برق است اما اذعان می‌کنیم که هیچ تغییری در محاسبه برق ایجاد نشده است چرا که به خوبی در این پیامک‌ها تمام مولفه‌ها وجود دارد. 

و ی تصریح کرد: صنعت برق متعهد می‌شود که هر مشترکی که افزایش نامتعارف و رعایت نشدن ضوابط را در پیامک خود دید می‌تواند با ارائه اشتباهات محاسباتی صورت گرفته به صورت مستدل یک سال از پرداخت برق معاف شود. 

به گفته وی پیش‌بینی شده است که از بابت صرفه‌جویی حذف قبوض کاغذی 300 میلیارد تومان به صنعت برق کمک شود. 

وی درخصوص صادرات برق نیز به کشورهای همسایه گفت: متناسب با قراردادهایی که وزارت نیرو با کشورهای همسایه دارد در حال حاضر هزار مگاوات برق به کشورهای همسایه صادر می‌شود. 

رجبی مشهدی درخصوص صادرات برق توسط بخش خصوصی نیز گفت: بخش خصوصی فعال در نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌تواند برای صادرات برق اقدام کند چرا که سازوکار آن آماده است. 

وی با بیان اینکه از پیک سال گذشته تا پیک سال 98 ، 3250 مگاوات نیروگاه جدید وارد شبکه برق شد و تمام نیروگاه‌ها را اورهال کردیم گفت: امسال با مدیریت مصرف 3874 مگاوات مدیریت مصرف برق صورت گرفت در حالی که طبق تعهداتی که وزارت نیرو داشت صادرات برق نیز انجام گرفت و 120 درصد رشد داشت. 

رجبی مشهدی با بیان اینکه صرفه‌جویی که بایت مدیریت مصرف برق به میزان 3874 مگاوات صورت گرفت نیازمند احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید بودیم گفت: اگر می‌خواستیم این 5 هزار مگاوات نیروگاه را احداث کنیم باید 7 هزار میلیارد تومان هزینه می‌شد. 

به گفته وی، امسال برای مدیریت مصرف برق 350 میلیارد تومان  از بابت طرح‌های تشویقی به صنایع و کشاورزی پرداخت شد که مزایا و منافع آن 20 برابر سرمایه‌گذاری بود که باید انجام می‌شد. 

به گفته وی در بخش خانگی نیز از 29 میلیون مشترک 24 میلیون مشترک زیر الگوی مصرف، مصرف برق داشتند و 5 میلیون مشترک بیش از الگو مصرف کردند که تعرفه آنها 16 درصد در تابستان افزایش داشت. 

وی افزود: از 24 میلیون مشترک خانگی که زیر الگوی مصرف برق مصرف داشتند 8 میلیون مشترک نسبت به سال گذشته نیز مصرف برق کمتری داشتند. 

به گفته رجبی مشهدی با طرح‌های تشویقی تلاش داریم 4 هزار مگاوات مدیریت مصرف در سال اینده انجام دهیم و یک هزار مگاوات نیز علاوه بر این 4 هزار مگاوات از ظرفیت استارتاپ‌ها برای مدیریت مصرف برق بهره خواهیم برد. 



منبع : فارس 


کد مطلب: 25749

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/25749/وزارت-نیرو-هم-گفت-کار-نیست

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir