۰
۱
در دادگاه دیواندری مطرح شد:

پرده‌برداری از روابط پیچیده نفتی

​در دادگاه مدیرعامل بانک پارسیان و ملت اعلام شد متهم فلاحتیان ۹ میلیون دلار و ارز پول بانک پارسیان را پرداخت کرده و مقدمات رد حدود ۹۳ میلیون دلار متعلق به بانک ملت نیز فراهم شده است.
دیواندری و قهمرانی | میز نفت
دیواندری و قهمرانی | میز نفت
به گزارش میز نفت،بعد از برگزاری 12 جلسه دادگاه علی دیواندری و 8 متهم اقتصادی دیگر به صورت علنی، جلسات بعدی دادگاه این پرونده با نظر قاضی موحد غیرعلنی برگزار شد.

وی به اخلال عمده در نظام ارزی کشور از طریق تشکیل و سردستگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت به مبلغ  16 هزار دلار و سفرهای محرمانه و مشارکت در قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ پنجاه هزار یورو متهم  است.


مهم‌ترین اظهارات رسول قهرمانی نماینده دادستان را در این جلسه می‌خوانید:


* رحمت الله باختری عضو سازمان مجاهدین خلق بوده و با اسامی مستعار با افراد رده بالای این گروه‌ها ارتباط داشته و در سال ۶۱ دستگیر و به ۱۰ سال حبس محکوم شد اما به دلیل همکاری که برای دستگیری سایر اعضا داشت سال ۶۶ عفو خورد و آزاد شد اما مجدداً سال ۶۷ برای قاچاق خاویار بازداشت شد.

* ما برای رسیدگی به این پرونده مشکلات زیادی داشته ایم مواجه بودیم بطوری که اکبر طبری معاون اجرایی سابق قوه قضائیه که اکنون بازداشت است برای رهایی دیواندری اقدامات ناشایستی انجام داده است.

* دیواندری و طبری جلسات سری با یکدیگر برگزار کردند و طبری بازپرس را تحت فشار قرار داد اما وقتی بازپرس ما مقابل خواسته طبری قرار گرفته به شکل زشتی بازپرس را تحت فشار قرار داده است.

*دیواندری  نامه ای به وزیر نفت وقت می زند و از او تقاضا می کند با توجه به اینکه بانک ملت می‌خواهد به بازرگانی نفت ورود پیدا کند شما به ما نفت بدهید. چهار محموله نفت کوره توسط سعادتی و دیواندری تحویل گرفته شد و به فردی به نام باختری داده شده اما همانطور که گفتم باختری عضو مجاهدین خلق و فاقد صلاحیت بوده است.

* آقایان ۴۲۰ میلیون دلار نفت خام کوره را گرفتند و سپس پس از آنکه وزارت نفت تقاضای پول می کند می گویم و شما هیچ نفتی نفروختیم که پول بدهیم اما پس از آنکه مشخص می‌شود دیواندری نفت داده است باختری مجبور می‌شود دکل مسکونی روی آب را با قیمت غیر واقعی ۵۴ میلیون دلار به وزارت بدهد.

* بدون وثیقه دو کشتی خریداری می شود که باید ۵۰ درصد آن را مختاری شریک می شد در حالی که یک ریال هم آورده و وثیقه نداشته است و ۵۰ درصد دیگر نیز باید بانک ملت می‌خریده است و مختاری در پشت صحنه ۵۰ درصد سهم خود را به شرکت سعادتی در خارج از کشور منتقل می کند.

* دیواندری در بانک پارسیان برای این که فساد در بانک ملت را مخفی کند ۳۶ میلیون دلار بدون مصوبه و وثیقه و بدون مجوز از شورای عالی امنیت ملی به حساب سعادتی می ریزد و این کار را از طریق آقای مختاری انجام می دهد.

* سعادتی طراحی خطرناکی می کند و در بانک ملت سیاه نمایی کرده و ۵۰ درصد سهم بانک را به گونه ای نشان می دهد که بانک مجبور می شود کشتی را بفروشدچراکه سعادتی می‌گوید کشتی در هندوستان توقیف شده در حالی که اسناد توقیف کشتی وجود ندارد و بانک قبول می کند دو کشتی را به قیمت ۲۹ میلیون دلار بدهد.

* آقایان می‌گویند ۳۶ میلیون دلار به مختاری تسهیلات داده اند در حالی که اینگونه نبوده و هفت میلیون دلار در پی فروش این کشتی به جیب می‌زنند و یک کشتی را هم صاحب می‌شوند هر کجا که دیواندری پا می گذارد دنیایی از فساد راه می افتد بابک زنجانی ها شبنم نعمت زاده ها و مجید سعادتی سازی ها را انجام داده است.

*زود بعد از مدتی بحث اخراج دیواندری از بانک پارسیان مطرح می‌شود در نتیجه سناریوی جدیدی را راه می‌اندازد و دنبال قربانی جدید می‌گردد و در نتیجه دستغیب وارد ماجرا می شود و با این سناریو که کشتی را می خواهند به او بدهند و اگر نشد تسهیلات به او خواهند داد، دستغیب را وارد پرونده می کنند و به او می گویند که به شرکت گاز ملی برو و از آنجا سود به جیب بزن.

* ارتباط سری میان دیواندری و اکبر طبری وجود داشته که آقای طبری پس از مطلع شدن از این پرونده با بازپرس تماس می‌گیرد و بعد از مقابله بازپرس با تقاضای نادرست وی، به شکل زشتی بازپرس را مورد فشار قرار می‌دهد. در طرف دیگر ماجرا دیواندری در اظهارات خود اعلام کرده با سعادتی کاری نکرده و آقای آرام بوده که با او فالوده میخورده در حالی که اگر اسناد را باز کنیم ارتباط قوی میان دیواندری و سعادتی نمایان می‌شود.

*ارام به عنوان یکی از کتهمان در جایگاه قرار گرفت و گفت:  اولین صورتجلسه هیئت مدیره پوششی بانک کنت تاجیکستان است آقای دیواندری بابک زنجانی و شریک وی امضا کردند تا ۱۵ میلیون یورو به صورت علی الحساب پرداخت شود.

* فرمودید که موضوع ۳۵۰ میلیون یورو اعطای سپرده به بابک زنجانی دروغ است اما ۹۴ و ۶ دهم میلیون یورو برای دو بانک در تاجیکستان و مالزی پرداخت شده و جمعا بیش از ۹۴ میلیون یورو بابت این دو بانک به بابک زنجانی پرداخت شده در حالی که زنجانی بابت این دو بانک هیچ آورده ای نداشته است .

وی در ادامه با اشاره به نامه ای که توسط بابک زنجانی برای متهم دیواندری نوشته شده بود گفت در این نامه زنجانی اعلام می‌کند که خواستار ۴۰۰ میلیون یورو سپرده از بانک ملت است که در ادامه ۳۵۰ میلیون دلار از حساب بانک ملت به حساب یک بانک پوششی ریخته میشود که معادل ۱۰ کشتی ۱۰۰ هزار تنی نفت خام بوده است.
سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 25938
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


احمدی
Romania
پرونده بزرگتر ازاینپرونده پرونده مشارکت بانک. ملت زمان دیوان درهای و شرکت. پرل انرژی. اقای. هدایت زاده در پروژه توسعه میدان. گازی کیش باغ بر دو میلیارد دلار است که عجیب است چرا طرح نشده