زنگنه چگونه همه چیز را در منابع انسانی نابود کرد؟

استادِ فرار نخبگان

13 بهمن 1398 ساعت 11:07

دختر وزیر نفت نیز در لیست این افراد قرار داشت. البته گمانه‌زنی‌های متفاوتی درباره علت حضور وی در میان کاروان بورسیه‌های تحصیلی وزارت نفت وجود دارد که هنوز شفاف نشده است.


میز نفت|  بیژن نامدار زنگنه در ابتدای دوره وزارتش در دولت اصلاحات، طرح ضربتي تربیت نیروی انسانی متخصص صنعت نفت را اجرا کرد.

 ژنرال در آن زمان این افراد را مدیران آینده صنعت نفت ایران می‌دانست که قرار است در ترازی بین المللی فعالیت کنند. در این طرح تعدادی از رتبه‌های برتر کنکور کارشناسی ارشد بورسیه شرکت نفت شده و چند صد نفر برای تحصیل در مقطع ارشد و دکتری به فرانسه، کانادا و استرالیا اعزام شدند.

دختر وزیر نفت نیز در لیست این افراد قرار داشت. البته گمانه‌زنی‌های متفاوتی درباره علت حضور وی در میان کاروان بورسیه‌های تحصیلی وزارت نفت وجود دارد که هنوز شفاف نشده است.

تعدادی از این نخبگان، بعد از فراغت از تحصیل به کشور بازنگشتند و تعداد بسیاری هم بعد از بازگشت به ایران به دلیل عدم وجود شغل مناسب دوباره مهاجرت کردند!

به گفته مدیران وقت صنعت نفت، غالب این افراد در نهایت به کشورهای دیگر مهاجرت کرده و در شرکت‌های نفتی خارجی جذب و مشغول به کار شدند.

بیژن زنگنه در ابتدای دوره وزارت خود، شناخت درستی از صنعت نفت نداشت و با اجرای این طرج سبب شد با هزینه شرکت ملی نفت، جوانان نخبه ایرانی برای شرکت‌های نفتی خارجی تربیت شوند!

یکی از مدیران وقت وزارت نفت وقتی با اعتراضی درباره این طرح مواجه شد، گفته بود: سه برابر نیاز می‌فرستیم تا حداقل یک سوم برگردند!

این تصمیمات زنگنه در شرایطی اتخاذ می شد که صنعت نفت با داشتن دانشگاه صنعت نفت و آموزشگاه‌های حرفه ای، بهترین مراکز آموزشی کشور را در اختیار داشت، اما با تصمیم وی تمامی آن‌ها تضعیف و تعطیل شدند.

اما خروج نیروی انسانی متخصص صنعت نفت از کشور، متخص به دوره پیشین وزارت وی نیست.
در دوره کنونی مدیریت وی هم به دلیل انتصاب‌های مشکوک و سیاسی همچون بکارگیری نمایندگان مجلس، فرزندان مسئولین و جوانان فعال در ستادهای انتخاباتی، نارضایتی‌های گسترده‌ای در بدنه صنعت ایجاد شده است.

این موضوع سبب مهاجرت نیروهای متخصص ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی شده است تا ایران متضرر اصلی تصمیم‌های عجیب زنگنه باشد.


کد مطلب: 26009

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/26009/استاد-فرار-نخبگان

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir