4 ماه صبر کنید

11 بهمن 1398 ساعت 19:08

رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته گفت: فرآیند تولید مخزن گاز از زمان سفارش‌گذاری تا تولید محصول نهایی، به طور متوسط بین ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد؛ لذا متقاضیان برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای‌شان صبور باشند.


به گزارش میز نفت ، علی محمودیان رئیس اتحادیه سوخت‌­های جایگزین و خدمات وابسته با اشاره به تلاش‌های این اتحادیه برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان برای دوگانه‌سوز کردن خودروها گفت: پس از سهمیه­‌بندی بنزین تقاضا برای گازسوز کردن خودروها افزایش یافت و طبعا ما هم در این حوزه غافل‌گیر شدیم. ما از سال 89 تا 98 فرایند دوگانه‌سوز گسترده‌­ای نداشتیم و در این بازه زمانی شاید هر سال فقط 7 الی 8 هزار خودرو دوگانه‌­سوز می­‌شدند. اما در ماه اول بعد از سهمیه­‌بندی به طور متوسط روزانه بین 2 تا 3 هزار ثبت نام داشتیم که در مجموع در یک‌ ماه این رقم به 90 تا 100 هزار ثبت‌­نام رسید.

وی ادامه داد: یکی از دلایل نبود مخزن در بازار در روزهای اخیر نیز همین افزایش شدید تقاضا و عدم وجود امکانات در داخل کشور است. اما در این مدت با پیگیری‌هایی که کردیم سفارش‌­گذاری‌ها انجام شد. توجه داشته باشید فرآیند تولید مخزن گاز از زمان سفارش­‌گذاری تا تولید محصول نهایی، به طور متوسط بین سه تا چهار ماه طول می­‌کشد؛ فلذا متقاضیان صبور باشند.

محمودیان گفت: در حال حاضر بالغ بر 250 کارگاه فعالیت می‌­کنند که هرکدام می­‌توانند 10 تا 12 خودرو را در روز دوگانه‌سوز کنند. براین اساس به طور متوسط روزانه 3 هزار خودرو امکان دوگانه سوز شدن دارند اما مشکل در شرایط کنونی، تعداد مخازن تولیدی است؛ چون مواد اولیه به آنها نرسیده است. اگر مواد اولیه به دستشان برسد، عملا تقاضا با عرضه برابری خواهد کرد. در واقع گلوگاه ما در این حوزه، مواد اولیه مخازن است. مدت زمان لازم برای پاسخگویی به تقاضای 100 هزار خودرو بستگی به ورود مواد اولیه دارد. با ورود مواد اولیه به کشور، ظرفیت تولید ما به روزانه 2500 مخزن می­‌رسد که در عرض یک ماه به 75 تا 90 هزار مورد رسیدگی خواهد شد.

* با همکاری واحدهای تولیدی و وزارت صنعت سعی می‌کنیم جلوی افزایش قیمت را بگیریم

رئیس اتحادیه سوخت­‌های جایگزین و خدمات وابسته گفت: در رابطه افزایش قیمت دوگانه سوز کردن خودروها باید گفت که قیمت‌­ها در بازار براساس تقاضا و عرضه تنظیم می‌­شود. وقتی تقاضا افزایش یابد عرضه هم کم باشد، این هزینه بالا می‌رود. ما سال قبل سامانه جامع اطلاعات خودروهای گازسوز را راه‌­اندازی کردیم. ما با همکاری واحدهای تولیدی و وزارت صنعت، سعی کردیم جلوی افزایش قیمت را بگیریم. برای این منظور وزارت صنعت ابلاغیه‌­ای صادر کرد که بر طبق آن فروش خارج از شبکه مخازن ممنوع شد.

وی در پایان اشاره کرد: بر این اساس مخازن فقط باید به مراکز مجاز که بازرسین سازمان ملی استاندارد در آن حضور داشتند، ارسال می‌­شد. این کار موجب شد تا از تبدیل­‌های غیرمجاز جلوگیری شود و تبدیل‌ها با قیمت مصوبی که در داخل سایت نوشته، انجام شود. مثلا برای خودرو پراید گازسوز کردن حدود سه میلیون تومان هزینه دارد و برای پژو این رقم بیشتر است. با تحویل مخازن از واحدهای تولیدی به واحدهای مجاز، قیمت‌­های نجومی بازار هم مدیریت و کنترل شد. در حال حاضر قیمت­‌ها هم در حال کاهش است. زیرا مخزنی در بازار نیست که کسی بخواهد گران‌تر بفروشد.

برخی کاربران خبرگزاری فارس در بخش «فارس من» با ثبت سوژه‌ی " گرانی بنزین و کمیابی مخزن گازسوز CNG " خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.

مشروح مصاحبه با علی محمودیان رئیس اتحادیه سوخت‌‌های جایگزین و خدمات وابسته درباره آخرین وضعیت بازار CNG‌ کشور و برنامه‌های در دست اقدام برای متقاضیان به زودی منتشر خواهد شد.



منبع : فارس 


کد مطلب: 26036

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/26036/4-ماه-صبر-کنید

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir