۰

پیشنهادی برای حمایت از صنعت CNG

رئیس انجمن جایگاه‌داران CNG با بیان اینکه در کلانشهرها مشکل کمبود جایگاه CNG داریم، گفت: باید در کلانشهرها به صورت اضطراری، تعداد زیادی کمپرسور در نظر گرفته شود تا دوباره شاهد صف¬های چند کیلومتری و چند ساعته نباشیم.
CNG | میز نفت
CNG | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اردشیر دادرس، رئیس انجمن جایگاه‌داران CNG با اشاره به طرح تخصیص 6500 هزار میلیارد تومان برای دوگانه‌سوز کردن رایگان 1 میلیون 426 هزار خودرو گفت: کلیات و هدف طرح بسیار خوب است و باید این 6500 میلیارد تومان و همچنین مبلغی که از تاریخ 1/3 بابت افزایش 395 ریالی CNG در سال 98 داشتیم به عنوان یک سپرده­‌ ارزشمند و پشتوانه‌­ی برای توسعه صنعت CNG‌ به صورت هوشمندانه‌ای هزینه شود.

وی در ادامه گفت: ما در واقع در یک دوره‌­ گذار در سال‌­های 85 تا 90، به همین شکل خودروهای CNG را افزایش دادیم، از این طرف هم مشکلات جایگاه­‌ها و حمایت‌­های ایمنی و فنی در این حوزه را نتوانستیم حل کنیم. لذا باید یا مصوبه­‌ جدیدی به جهت حمایت و حل مشکلات جایگاه‌ها ارائه شود و یا در طرح فعلی به این الزامات دیگر نیز توجه شود.

*مشوق‌های مالی برای تشویق مردم به استفاده از CNG در نظر گرفته شود

دادرس با اشاره به الزامات توسعه صنعت CNG گفت: پیشنهاد ما این است که اولاً کارت اعتباری سوخت CNG یعنی 300 متر مکعب برای خودروهای CNG در نظر گرفته شود و به صورت رایگان در اختیار خودروهای پرمصرف قرار داده شود. برای خودروهای جدیدی که ساخته می‌­شود؛ در طول 12 ماه 12 کارت اعتباری سوخت گاز در نظر بگیریم که اینها استقبال لازم برای این موضوع داشته باشند. مثلاً شمایی که الآن می‌­روی ماشین خود را CNG سوز می­‌کنی تا 12 ماه 12 تا کارت به شما بدهند که سوخت CNG خود را هم بروی رایگان بزنی. یعنی برای انجام این کار انگیزه ایجاد کنیم.

رئیس انجمن جایگاه‌داران CNG اظهار داشت: در تمامی 8 کشور پیشرفته‌­ای که در حوزه­‌ی صنعت CNG فعالیت می‌کنند، از مشوق­‌های مالی به جهت افزایش مصرف CNG خودروها استفاده می­‌کنند. این صنعت یک صنعت نوپا و جدید ست. 15 سال است که این صنعت وارد کشور شده و ما هنوز نتوانستیم راهکارها و مشوق‌­های مالی خوب برای آن بیاوریم.

وی افزود: اینکه صرفاً دولت بیاید در واقع مصوبه بگذارد و منابع مالی برای آن در نظر بگیرد کافی نیست؛ بلکه باید دستورالعمل‌های اجرایی و همچنین راهکارهای اصولی و منطقی مکمل اینها هم باید در نظر گرفته شود. چرا که اینها یک زنجیره­‌ به هم پیوسته است. اگر ما یکی از این حلقه‌­های زنجیره را بزرگ ببینیم و حلقه‌­های دیگر کوچک­تر باشد، این‌ها با هم همخوانی ندارد و به آن مقصد عالیه در این صنعت نخواهیم رسید.

* برای توسعه صنعت CNG یک صندوق حمایت مالی ایجاد شود

دادرس تاکید کرد: نکته­‌ دوم ما بحث این است که ما بتوانیم در واقع کمپرسورها را هم تحت حمایت قرار بدهیم و افزایش تعداد جایگاه­‌ها را هم در دستور کار این مصوبات شورای اقتصاد قرار بگیرد. باید مصوبات شورای اقتصاد صرفاً تأمین مخزن خودرویی نباشد و فکری هم برای تأمین کمپروسورهای جایگاهی بشود. الآن بیش از 10 سال است که از زمان استفاده­‌ کمپرسورها گذشته است و 70 درصد کمپرسورهای ما می­‌بایستی که تبدیل و تعویض بشوند و باید که یک سپرده‌­ بازسازی و نوسازی برای این صنعت در نظر گرفته شود.

رئیس انجمن جایگاه‌داران CNG گفت: در مجموع منظور ما این است که باید یک صندوق حمایت از صنعت CNG در نظر گرفته شود و تمام این منابع مالی در آن صندوق برود. همان­ منابعی که عرض کردم. یک منبع از افزایش قیمت CNG که از 1/3/98 برای طرح هوشمندسازی افزایش پیدا کرده است. یک منبع هم همین مبلغ 6500 میلیارد تومان است. همچنین می‌توانیم مبلغی به میزان 10  درصد از مابه‌­التفاوت افزایش بنزین هم باید برای صنعت CNG در نظر بگیریم.

* تعداد جایگاه‌های CNG در کلانشهرها جوابگوی متقاضیان نیست

وی با اشاره به ظرفیت موجود در صنعت CNG گفت: الآن در حال حاضر ما 2500 جایگاه داریم، تقریباً همه­‌ آنها یعنی بیش از 98 درصد آنها فعال و در حال سرویس‌دهی هستند. طی این دو ماه گذشته مصرف CNG از 20 میلیون متر مکعب روزانه تا 24 میلیون متر مکعب رسیده­‌ است. ولی ما تا 40 میلیون متر مکعب ما ظرفیت عملیاتی داریم.

دادرس تاکید کرد: پراکندگی این تعداد جایگاه­‌ها برای کلانشهرهای ما مناسب نیست و متناسب با تعداد خودروهای ما جایگاه وجود ندارد. باید در کلانشهرها به صورت اضطراری، تعداد زیادی کمپرسور در نظر گرفته شود و اینها را در اختیار بخش خصوصی و شهرداری­‌ها قرار بدهند تا پراکندگی کمپرسورها در تمامی سطح شهر بتواند جوابگو باشد. در کلانشهرها ما الآن مشکل کمبود جایگاه هم داریم و نباید بی‌­تدبیری کنیم که مثل سال‌­های گذشته دوباره شاهد صف­‌های چند کیلومتری و چند ساعته باشیم.

رئیس انجمن جایگاه‌داران CNG در پایان گفت: صنعت CNG الآن به دوران  تکامل خود رسیده است و در سراسر کشور در حال رشد است. این را هم خدمت شما بگویم که این CNG به عنوان  یک سوخت ملی در آینده باید نقطه اتکای کلیه‌­ خودروهای حمل و نقل سبک کشور بشود. در کشوری که ما این همه شبکه­‌ گازکشی داریم و منابع گازی عمیق داریم، باید قطعاً از بنزین به سمت CNG برویم.



منبع : فارس 
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب: 26055
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *