نوسان قیمت نفت بالا خواهد ماند

15 بهمن 1398 ساعت 13:51

قیمت نفت پس از ریزش سنگینی که روز گذشته به دلیل تاثیر از پیامدهای منفی ویروس کرونا بر تقاضا داشت، در معاملات روز سه شنبه همسو با سایر بازارهای مالی آرامش خود را بازیافت و افزایش پیدا کرد.


به گزارش میز نفت ، بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۱ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۴ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت ۳۲ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۰ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص قیمت نفت برنت و نفت آمریکا از اوج خود در ششم ژانویه، بیش از ۲۰ درصد نزول کرده‌اند.

به گفته مارگارت یانگ، تحلیلگر بازار در شرکت "سی ام سی مارکتس"، بهبود قیمت نفت برنت منعکس کننده بهبود فضای معاملات در منطقه آسیا-اقیانوسیه به دلیل تخفیف نگرانیها نسبت به شیوع ویروس کرونا است. بازارهای سهام آسیا بخشی از ضرر روز گذشته را جبران کردند. این بهبود قیمت تحت تاثیر خبر احتمال کاهش بیشتر تولید اوپک و متحدانش در واکنش به تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر تقاضا برای نفت روی داد.

به گفته منابع آگاه، تقاضای چین برای نفت از زمان شیوع ویروس کرونا، حدود سه میلیون بشکه در روز معادل ۲۰ درصد از کل مصرف این کشور کاهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، سه منبع آگاه در اوپک پلاس اظهار کردند اوپک و متحدانش شامل روسیه که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در حال بررسی کاهش تولید خود به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز دیگر به دلیل تاثیر منفی بیماری مرگبار بر تقاضا برای نفت هستند.

گروه اوپک پلاس از ژانویه سرگرم اجرای دور جدید کاهش تولید به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان ماه مارس است. منابع آگاه در اوپک اعلام کرده اند که تمدید مدت این پیمان یا کاهش بیشتر تولید از جمله گزینه‌های مورد بحث بوده‌اند.

گلدمن ساکس: نوسان قیمت نفت بالا می‌ماند

در این حال بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرد شیوع ویروس کرونا شوک بزرگی بر تقاضا ایجاد کرده و نوسان قیمتها در بازار معاملات محموله‌های تک را بالا نگه می‌دارد.

بر اساس یادداشت تحقیقاتی این بانک، بازار روی کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ حساب می‌کند. همچنین در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: قیمتهای نفت به سطحی نزول کرده است که انتظار می‌رود واکنش تولیدکنندگان اوپک و شیل را به دنبال داشته باشد و چین احتمال درصدد ایجاد مخازن نفت برخواهد آمد.

گلدمن ساکس همچنین اعلام کرد بازار انتظار دارد شیوع ویروس کرونا ۰.۴۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی کم کند.

ویروس کرونای جدید بیش از ۴۰۰ نفر را به کشتن داده و هزاران نفت را در بیش از ده‌ها منطقه آلوده کرده و بیم متاثر شدن اقتصاد جهانی از این بیماری را برانگیخته است.

سیتی: احتمال سقوط قیمت نفت برنت به ۴۷ دلار وجود دارد

بانک سرمایه گذاری سیتی پیش بینی قیمت خود در سال میلادی جاری را کاهش داد و پیش بینی کرد قیمت نفت برنت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا ممکن است به رکورد پایین ۴۷ دلار در هر بشکه نزول کند. این گروه مالی اکنون بر این باور است که تاثیر منفی این ویروس مرگبار بر تقاضا برای نفت و اقتصاد، شدیدتر از پیش بینی قبلی خواهد بود.

سیتی پیش بینی خود از قیمت تمامی کالاها را پایین برد و قیمت نفت خام در بازبینی این بانک، شدیدترین نزول قیمت را داشت. بانک سیتی اکنون انتظار دارد قیمت نفت برنت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۵۴ دلار برسد که ۱۵ دلار کمتر از پیش بینی قبلی ۶۹ دلار است. همچنین پیش بینی کرد قیمت وست تگزاس اینترمدیت در سه ماهه نخست به ۵۰ دلار در هر بشکه کاهش پیدا کند که ۱۵ دلار کمتر از برآورد قبلی ۶۵ دلار است.

سیتی برآورد خود از قیمت نفت در سه ماهه‌های بعدی را نیز کاهش داد و پیش بینی کرد تاثیر شیوع ویروس کرونا طولانی‌تر خواهد بود و تا سه ماهه چهارم در سراسر بازار جهانی نفت انعکاس پیدا می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، در یادداشت سیتی قیمت نفت برنت در سه ماهه دوم ۵۰ دلار و در سه ماهه سوم ۵۳ دلار پیش بینی شد که کمتر از برآوردهای قبلی به ترتیب ۶۸ دلار و ۶۳ دلار است اما پیش بینی قیمت سه ماهه چهارم از ۵۷ به ۵۸ دلار بالا برده شد.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 26075

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/26075/نوسان-قیمت-نفت-بالا-خواهد-ماند

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir