سرقت نفت و فراورده کاهش یافت

15 بهمن 1398 ساعت 14:39

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: در مدتی که قیمت فراورده و بنزین افزایش پیدا کرد، انگیزه برای دستبرد به خطوط نفت افزایش یافت اما نظارت‌هایی که در این راستا صورت گرفت و حضور خطبان‌ها موجب شد میزان سرقت‌ها نسبت به سال‌های پیش کاهش پیدا کند.


به گزارش میز نفت ، قاسم عرب‌یارمحمدی امروز در نشستی خبری درباره اقدامات صورت گرفته برای کاهش سرقت از خطوط نفت و فراورده گفت: نظارت‌های متعددی روی خطوط داریم، به گونه‌ای که جریان‌های عبوری را هر لحظه بررسی می‌کنیم و در پارامترهای مختلف بهره‌برداری این مسئله را مورد پایش قرار داده‌ایم؛ به گونه‌ای که اگر اختلافی دیده شود، سریعا آن مسئله مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

به گفته وی مراکز انتقال و مجموعه بهره‌برداری و خطبان‌هایی که به کار گرفته‌ایم، موجب شده است که جلوی این اقدام در همان ابتدای سال گرفته شود اما ممکن است  در زمان خاکبرداری لوله این مسئله صورت گیرد که با نصب یک تجهیز این مسئله را نیز کاهش داده‌ایم و به ندرت نقطه‌ای بوده که به خط تعارض شده باشد و ما متوجه آن نشده باشیم.

وی با بیان این‌که تلاش ما این است که با یک تکنولوژی جدید با دانشگاه‌ها قراردادهایی را منعقد کنیم تا تجهیزی تولید شود و بتوانیم میزان سرقت‌ها را به طور کامل به صفر برسانیم، گفت: مدتی است که میزان سرقت‌ها افزایش یافته اما با اقدامات متعدد جلوی این امر را گرفته‌ایم.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود را بیان این‌که از سال ۱۳۸۳ تکنولوژی پیک‌رانی‌هوشمند که یک تکنولوژی به روز بود به کار گرفته شد و به وسیله این تکنولوژی می‌توانستیم وضعیت خطوط لوله را دریافت کنیم. در واقع پیک هوشمند یک تجهیز و قطعه‌ای است که داخل لوله حرکت کرده و تمام نقاط ضعف لوله را به ما گزارش می‌دهد.

عرب‌یارمحمدی افزود: در سال ۸۳ با یک شرکت هلندی این کار را آغاز کردیم و خطوط لوله اصلی را به سیستم پیک‌رانی هوشمند کردیم.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌ها و مشکلاتی که این مسئله وجود آورد، گفت: تحریم‌ها موجب شد تا برای ادامه کار از شرکتی روسی استفاده کنیم و در چند سال اخیر توانستیم تمام خطوط اصلی را حداقل یک بار به پیک‌رانی هوشمند تجهیز کنیم. در واقع یک بازرسی کلی از خطوط اصلی صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که در زمان قدیم با کاهش فشار و موارد دیگر متوجه آسیب در خطوط لوله می‌شدیم، تصریح کرد: پیکرانی هوشمند درصد خوردگی و حتی محل خوردگی را به طور کامل اعلام می‌کند و همین مسئله باعث شد تا با یک اولویت‌بندی بتوانیم خوردگی‌های بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد، سپس ۶۰ تا ۷۰ درصد و بعد از آن ۴۰ تا ۵۰ درصد را مورد ارزیابی قرار دهیم و مانع از افزایش خوردگی شویم به گونه‌ای که اکنون توانسته‌ایم نشتی ناشی از خوردگی را به صفر برسانیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله در کشور داریم، گفت: برخی خطوط جدید و برخی قدیمی‌تر هستند و با توجه به این‌که برخی از این خطوط با توجه به شرایط جغرافیایی خوردگی بیشتری پیدا کرده‌اند و برخی از آن‌ها وضعیت بهتری دارند، نمی‌توان درصد دقیقی از میزان خوردگی خطوط لوله را اعلام کرد اما باید گفت که میزان خوردگی لوله‌ها تحت کنترل است.

عرب‌یارمحمدی با اشاره به مزایای کاهش خوردگی خطوط لوله گفت: با استفاده از پیک‌رانی هوشمند می‌توانیم جلوی خوردگی را بگیریم که این موضوع موجب صیانت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آب و خاک می‌شود.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در این صنعت گفت: خواسته ما این است تا مسئولان شهری در هر شهر حریم خطوط را رعایت کنند و برای جلوگیری از سرقت نیروهای قضایی و انتظامی مقابله بیشتری داشته باشند. البته برای این موضوع با وزارت نفت و وزارت کشور نیز وارد مذاکره شدیم و اقداماتی که در این راستا انجام شده همچون وجود خطبان‌ها میزان سرقت‌ها را کاهش داده است.

وی با بیان این‌که ما از همه ظرفیت خط ها و مخازن امسال استفاده کرده‌ایم به گونه ای که اکنون نسبت به ۱۱ ماهی که از سال می‌گذرد، رکورد انتقال را در شرکت خطوط و مخابرات از ابتدای تأسیس تاکنون شکسته‌ایم، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که انجام شده معکوس کردن خط لوله نفت خام بین ری و نکا بوده است به گونه‌ای که یک خط ۳۲ اینچی با ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام را از نکا به روی انتقال می‌دهد که سال گذشته توانستیم این خط را معکوس‌سازی کنیم تا بتوانیم نفت خام را از ری به نکا ببریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ۴۰ سال اخیر گفت: در سال ۱۳۵۷، ۸۰۰ میلیون لیتر ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام و فراورده وجود داشت که اکنون این عدد به دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر توسط شرکت خطوط لوله افزایش یافته است. همچنین در سال ۵۷، ۷۸ مرکز انتقال و تأسیسات و فشارشکن وجود داشت که اکنون تعداد این مراکز به ۱۸۹ مورد افزایش یافته است.

به گفته وی در سال ۱۳۵۷ طول خطوط ۷۷۹۴ کیلومتر بود که اکنون به ۱۴ هزار کیلومتر افزایش یافته است. علاوه بر این در سال ۵۷ معادل ۲۲ میلیارد لیتر در یک سال حمل فراورده و نفت خام وجود داشت که اکنون به ۱۲۰ میلیارد لیتر رسیده است.

وی با بیان اینکه در ۹ ماه سال ۱۳۹۸ معادل ۹۷ میلیارد لیتر جمع نفت خام و فراورده‌ای است که در این شرکت انتقال پیدا کرده است، گفت: در جریان جنگ تحمیلی تمام مراکز حساس ما مورد تعرض دشمن بود اما با برنامه‌ریزی‌هایی که در شرکت خطوط لوله صورت گرفت تاکنون حتی یک روز نیز این انتقال قطع نشده و این مسئله با اصل خودکفایی و شعار ایستادگی محقق شده است.

عرب‌یارمحمدی با بیان این‌که در سال ۹۸ بالغ بر ۱۲۳ میلیارد لیتر انواع فراورده و نفت خام در این شرکت انتقال یافته است، تصریح کرد: در تمام این سال‌ها توانسته‌ایم تجهیزات را بومی‌سازی کنیم؛ به گونه‌ای که اکنون ۷۰ تا ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز در این صنعت ساخت داخل است و تمام لوله‌ها از بخش داخل تأمین می‌شود.

وی با اشاره به ساخت توربین سولار مورد استفاده در شرکت خطوط لوله گفت: این توربین که بیس آمریکایی دارد، در داخل کشور ساخته شده و اکنون در جایگاهی قرار داریم که می‌توانیم بگوییم ۷۰ تا ۸۰ درصد توربین‌ها ساخت داخل است و به طور کلی باید گفت که اقلام ساخت بار اول ۵۸ هزار و ۳۱۳ قطعه به ارزش ۷۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در داخل کشور محقق شده که صرفه‌جویی ارزی ۵۸ میلیون دلار را به دنبال داشته است.

او افزود: علاوه بر این 2009 قلم در سال ۹۸ به ارزش یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در داخل کشور تولید شده و طی سال‌های اخیر توانسته‌ایم ۱۰۰ فقره توربین در داخل کشور تأمین کنیم و تعداد تعمیرات توربین نیز در ۴۰ سال اخیر به ۱۰۰ دستگاه رسیده که این مسئله صرفه‌جویی ارزی ۸۴ میلیون دلار را به دنبال داشته است.

به گفته وی طی این سال‌ها ۱۳ دستگاه تعمیرات پمپ و موتور انجام شده که این مسئله نیز ۱۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به دنبال داشته است. همچنین ۳۳ دستگاه تعمیرات تجهیزات در قراردادهای جاری به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان و صرفه‌جویی ارزی ۳۵ میلیون دلار در دست اجرا داریم.

وی با بیان این‌که ۷۲۸ فقره از تجهیزات در داخل کشور تعمیر شده است، تاکید کرد: این مسئله ۳۵۲ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به دنبال داشته و اکنون از لحاظ کیفیت در جایگاهی هستیم که می‌توانیم بگوییم توربین‌هایی که استفاده می‌کنیم با قدرت بسیار بالاست و توربین سولار با چهار مگاوات قدرت کار می‌کند و تمام بازرسی‌ها به صورت ویژه انجام می‌شود و به طور کلی باید گفت نمونه‌های داخلی که بومی‌سازی شده است؛ به طور کامل پاسخگوی نیاز کشور بوده و هیچ مشکلی در ساخت داخل تاکنون نداشته‌ایم.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 26078

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/26078/سرقت-نفت-فراورده-کاهش-یافت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir