بمب ساعتی که می‌تواند بازار نفت را فرو بپاشد

23 بهمن 1398 ساعت 18:29

یکی از مهمترین عوامل اثرگذار درشرایط کنونی بر بازار نفت جهانی کاهش شدید صادرات نفت لیبی است.بازگشت نفت این کشور به بازار می‌تواند شرایط قیمت نفت برنت را بیش از این کاهش داده و حتی به حدود 50 دلار در هر بشکه سوق دهد.


به گزارش میز نفت ، تولید نفت لیبی در شرایط کنونی به کمتر از 200 هزار بشکه در روز رسیده و ابهامات موجود در زمینه تولید نفت این کشور شرایط پیچیده‌ای را برای کشورهای عضو گروه اوپک پلاس شامل اعضای اوپک و دیگر متحدان نفتی این گروه پدید آورده است.

جنگ داخلی در لیبی طی هفته‌های گذشته وارد فاز بسیار خطرناکی شده چرا که عناصر وابسته به خلیفه حفتر به سمت مسدود کردن ترمینال‌های صادرات نفت این کشور به عنوان راهی برای فشار به دولت وفاق ملی این کشور در طرابلس و تسلیم کردن آنها رفته‌اند.

ادامه این تقابل باعث شده است که تولید نفت لیبی به حدود از 180 هزار بشکه در روز کاهش یابد.

روز یکشنبه شرکت پالایشگاه نفت الزاویه لیبی اعلام کرد که در شرایط کنونی و به دلیل نبود نفت خام کافی فعالیت پالایشگاه خود را متوقف کرده است. 

شرکت ملی نفت لیبی نیز هشدار داده که ممکن است تولید نفت در برخی میادین این کشور به دلیل پر شدن انبارها و عدم امکان صادرات به صفر رسیده و متوقف شود.

بمب ساعتی که می‌تواند بازار نفت را فرو بپاشد
*عدم حضور 800 هزار بشکه از نفت لیبی در بازار

میزان کاهش صادرات نفت لیبی بسیار چشمگیر است و به کم شدن 800 تا یک میلیون بشکه از صادرات نفت این کشور منجر شده است. 

طی روزها و هفته‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد سقوط قیمت نفت برنت از حدود 65 تا 70 دلار در چند ماه گذشته به کمتر از 55 دلار بوده‌ایم و به نظر می‌رسد هنوز بازار نسبت به کاهش صادرات نفت لیبی واکنش نشان نداده است.

دلیل اصلی کاهش قیمت نفت در بازار جهانی نگرانی‌ها نسبت به کاهش تقاضای نفت چین ناشی از اثرات اقتصادی قرنطینه میلیون‌ها نفر در این کشور بر مصرف نفت و رشد اقتصادی این کشور به خاطر شیوع ویروس کرونا است.
بمب ساعتی که می‌تواند بازار نفت را فرو بپاشد
حالا اگر تولید نفت لیبی به میزان سابق بازگشته و 800 تا یک میلیون بشکه در روز به عرضه نفت به بازار جهانی از سوی این کشور آفریقایی اضافه شود معلوم نیست که قیمت برنت چقدر سقوط خواهد کرد.

*اگر نفت لیبی به بازار بازگردد چه خواهد شد؟

مؤسسه کامرز بانک اخیرا نوشته است:‌ نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که ممکن است طی هفته آینده در ژنو سوئیس شاهد حصول توافق بین دو طرف درگیر در لیبی باشیم. 

طرف‌های درگیر در لیبی اخیرا مذاکراتی را در قاهره برگزار کردند که هنوز نتیجه بخش نبوده است.

ورود بیش از یک میلیون بشکه نفت از لیبی به بازارهای جهانی می‌تواند قیمت نفت برنت را در کوتاه مدت به سمت 50 دلار سوق دهد.
بمب ساعتی که می‌تواند بازار نفت را فرو بپاشد
*اوپک پلاس به دنبال کاهش 600 هزار بشکه‌ای عرضه به بازار

این در حالی است که کشورهای گروه عضو اوپک پلاس هم اکنون در حال مذاکره برای کاهش بیشتر عرضه نفت به بازار جهانی با هدف جلوگیری از سقوط قیمت هستد.

کمیته فنی مشترک اوپک پیشنهاد کاهش 600 هزار بشکه بیشتر از عرضه نفت به بازار جهانی را مطرح کرده است و خواستار اجرای این سیاست تا پایان سال 2020 شدند.

در صورتی که این رویکرد اوپک پلاس اجرایی شود حجم نفتی که این گروه از عرضه خود به بازار جهانی کم می‌کند با احتساب  300 هزار بشکه‌ای که به صورت یکجانبه از عرضه نفت عربستان به بازار جهانی کاسته می‌شود، در مجموع به 2.7 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

چیزی که باید به آن توجه کرد این است که ممکن است هر لحظه شاهد توافق و بازگشت بیش از یک میلیون بشکه از صادرات روزانه نفت لیبی به بازار باشیم. 
بمب ساعتی که می‌تواند بازار نفت را فرو بپاشد
*احتمال سردرگمی بازار نسبت به آینده نفت لیبی

مؤسسه استاندارد چارترد طی گزارشی که اخیرا منتشر شده،‌ می‌گوید: به نظر ما بازار نسبت به نقش لیبی در پیشنهاد اوپک پلاس سردرگم خواهد شد. 

این مؤسسه معتقد است اوپک پلاس همواره برای محاسبه و ارزیابی بازار فرض می‌کند که شاهد بازگشت خیلی سریع نفت لیبی به بازار و رسیدن آن به رقم پیشین 1.1 میلیون بشکه در روز باشیم.

اوپک پلاسی‌ها روی بازگشت نفت لیبی حساب کرده و به این اتفاق یا بازگشت تدریجی صادرات نفت لیبی به میزان پیش از درگیری‌ها به عنوان عامل کاهنده قیمت نفت نگاه می‌کنند.

اگر نفت لیبی خیلی زود به بازار برگشت نیازی به تغییر در توافق نیست چرا که در ضمن توافق روی صادرات 1.1 میلیون بشکه‌ای نفت لیبی حساب شده است اما در صورتی که این روند به صورت تدریجی اتفاق بیفتد می‌تواند به نوع عرضه نفت به بازار جهانی را بیش از انتظار اوپک پلاس محدود کند.

این بانک می‌گوید چیزی که ممکن است به سردرگمی بازار منجر شود این است که ممکن است بازار کاهش 600 هزار بشکه‌ای عرضه نفت اوپک پلاس بازار را معادل کاهش تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا دانسته و انتظار داشته باشد با ورود دوباره نفت لیبی اوپک پلاس عرضه نفت خود به بازار جهانی را بیش از این کاهش دهد و این در حالی است که گروه اوپک پلاس در ارزیابی‌های خود همواره فرض کرده است که صادرات نفت لیبی به 1.1 میلیون بشکه در روز بازگردد.

از طرف دیگر در حالی که اوپک پلاس فرض بازگشت تولید نفت لیبی به میزان عادی را دارد، ممکن است توافقی انجام نشده و جنگ داخلی در این کشور ادامه یابد.
بمب ساعتی که می‌تواند بازار نفت را فرو بپاشد
این مسئله می‌تواند عرضه نفت به بازار جهانی را نسبت به چیزی که اوپک پلاس انتظار داشت، محدودتر کند.

مذاکرات بین دو طرف درگیر در لیبی تاکنون نتیجه بخش نبوده و جنگ داخلی در این کشور همچنان ادامه دارد و قرار است دور بعدی گفتگوها اواخر ماه جاری برگزار شود.

مؤسسه JBC انرژی طی گزارشی می‌گوید: شکست مذاکرات بدان معناست که عدم صادرات نفت لیبی حداقل طی چند هفته آینده ادامه خواهد داشت. اما با این حال بی‌ثباتی وعدم اطمینان در بازار همچنان پابرجاست و این مسئله می‌تواند چالشی جدی در محاسبات و زمانبندی‌های اوپک پلاس ایجاد کند.

این مؤسسه معتقد است ممکن است شاهد ورود نفت لیبی به بازار زودتر از اجرای طرح کاهش عرضه از سوی اوپک پلاس باشیم و به احتمال زیاد نیز به هر صورتی که نفت لیبی به بازار بازگردد حجم آن بیشتر از نفتی است که قرار است از عرضه نفت اوپک پلاس به بازار کاسته شود.


کد مطلب: 26164

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/26164/بمب-ساعتی-می-تواند-بازار-نفت-فرو-بپاشد

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir