۰

بزرگترین تولیدکننده LNG جهان به دردسر افتاد

قطر در مواجهه با تحولات اخیر بازار جهانی گاز طبیعی مایع (LNG)، انتخاب شرکای غربی برای بزرگترین پروژه LNG جهان را به مدت چند ماه به تاخیر انداخت.
LNG | میز نفت
LNG | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بازارهای جهانی LNG با اشباع کم سابقه عرضه مواجه هستند. توسعه بین‌المللی تولید LNG در استرالیا، قطر، موزامبیک و مصر با ادامه رشد چشمگیر صادرات گاز شیل آمریکا همراه شده است.

تحلیلگران مدت‌ها قبل هشدار داده بودند که اشباع عرضه LNG ممکن است تبعات منفی برای تولیدکنندگان داشته باشد اما هیچ کس در بازار انتظار نداشت بخش تقاضا از شوک‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا در چین صدمه ببیند. در چند هفته گذشته محموله‌های بزرگ LNG به چین برگشت خورده و به مقاصد صادراتی دیگری رفته‌اند یا همچنان منتظر پیدا شدن یک مشتری هستند.

تولیدکنندگان بزرگی مانند قطر و مصر مشکلات ناشی از وضعیت جاری بازار LNG را لمس می‌کنند. حاضران در کنفرانس نفت و گاز EGYPS۲۰۲۰ نسبت به وضعیت مصر به عنوان هاب گاز خاورمیانه در آینده نزدیک ابراز نگرانی کردند زیرا قراردادهای جدید صادرات LNG هنوز امضا نشده‌اند و قیمت‌های فروش ممکن است مورد قبول واقع نشوند.

تصمیم اخیر قطر برای به تاخیر انداختن انتخاب شرکای غربی برای بزرگترین پروژه LNG به مدت چند ماه، از نظر بازار پنهان نماند.

منابع آگاه اظهار کرده‌اند که تصمیم برای تاخیر انتخاب شرکا بر مبنای شرایط فعلی بازار گرفته شده است به خصوص که هنوز پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا مشخص نیست. قطر پیش از این هم در بازار LNG که با صادرات گاز شیل آمریکا اشباع شده و افت تقاضای چین را تجربه کرده بود، مبارزه می‌کرد.

علاقه بین‌المللی زیادی به توسعه LNG قطر به خصوص در میان غول‌های صنعتی مانند شرکت شل و اکسون موبیل وجود داشته است. شرکت قطر پترولیوم فهرست شرکتهای علاقمند به سرمایه گذاری در پروژه این شرکت را اعلام نکرده است اما تصور می‌رود شش شرکت غربی ابراز تمایل کرده‌اند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، برای تولیدکنندگان عربی به خصوص قطر، الجزایر یا مصر آینده مبهم است. اکتشافات جدید گاز باید برای حمایت از رشد اقتصادی و برنامه های متنوع سازی اقتصاد تامین مالی شوند. طرحهای توسعه فعلی قطر نه تنها برای صادرات جدید بلکه برای حفظ علاقمند سرمایه گذاران و اپراتورهای بین‌المللی به داستان موفقیت LNG قطر ضروری است.

همه چشمها اکنون به چین دوخته شده که از سال ۲۰۱۵ منبع ۴۰ درصد از رشد تقاضای جهانی برای LNG بوده است. استراتژیهایی که تصمیم گیری شده‌اند بر این مبنا بوده‌اند که تقاضای چین برای گاز تا سال ۲۰۲۳ از ۸۲ میلیون تن در سال فراتر خواهد رفت. همین میزان تقاضا برای هند و احتمالا مناطق دیگر آسیا و حتی اروپا پیش بینی شده‌اند.

افت فعلی تقاضا و تاثیر اپیدمی ویروس کرونا همه این پیش‌بینی‌ها را در هاله ای از ابهام فرو برده است. نگرانی اصلی این است که اشباع عرضه LNG از کنترل خارج شود و تولیدکنندگان بزرگ را زمین بزند.



منبع : ایسنا
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب: 26235
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *