رایزنی اوپک با WHO برای برگزاری نشست وین

12 اسفند 1398 ساعت 14:56

اوپک روز دوشنبه پس از مشاوره با سازمان جهانی بهداشت (WHO) درباره برگزاری نشست رسمی وزیران خود در هفته جاری تصمیم خواهد گرفت.


به گزارش میز نفت ، نمایندگان ۲۳ کشوری که اعضای گروه اوپک پلاس هستند قرار است روزهای پنج شنبه و جمعه پنجم و ششم مارس در وین دیدار کنند.

منابع آگاه در اوپک به پلاتس اظهار کردند اوپک با سازمان جهانی بهداشت درباره این که آیا نشست مذکور تهدیدی برای سلامتی ایجاد خواهد کرد، مشورت خواهد کرد. نمایندگان دولت اتریش اظهار کرده اند که در فرایند تصمیم گیری برای برگزاری نشست اوپک پلاس شرکت نخواهند کرد.

به گفته منابع آگاه، برگزاری نشست وین به صورت کنفرانس از راه دور یکی از گزینه‌های مورد بررسی است.

سخنگوی وزارت خارجه اتریش اعلام کرد هیچ محدودیت کلی از طرف اتریش اعمال نشده است. با این حال اگر قرار است این نشست برگزار شود، تنها می تواند توسط اوپک تایید شود.

تصمیم برای به تاخیر انداختن برگزاری این نشست آینده توافق کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه در روز میان اوپک و متحدانش را معلق نگه می دارد.

به گفته منابع آگاه، این توافق در پایان مارس منقضی می شود و در شرایطی که قیمتهای نفت به دلیل انتظار برای افت تقاضا، به شدت سقوط کرده است عربستان سعودی این گروه را برای کاهش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز دیگر حداقل تا ژوئن تحت فشار قرار داده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز یکشنبه با اعلام این که قیمت فعلی نفت برای نیازهای بودجه روسیه قابل قبول است، از ادامه همکاری در چارچوب توافق اوپک پلاس برای تضمین ثبات بازار و مبارزه با تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی حمایت کرد. اظهارات وی نشان داد که اوپک در هفته جاری با مذاکرات دشواری با متحد کلیدی خود مواجه خواهد بود.

بازار نفت روز جمعه در پایینترین قیمت ۱۴ ماه گذشته بسته شد. سازمان جهانی بهداشت روز جمعه با اعلام ابتلای بیش از ۸۵ هزار به ویروس کرونا و مرگ بیش از ۳۰۰۰ هزار نفر در جهان، ارزیابی ریسک خود از این اپیدمی را به سطح بسیار بالایی افزایش داد.

ناظران باسابقه اوپک می گویند هر گونه تصمیم برای به تاخیر انداختن نشست هفته جاری، نخستین بار در تاریخ ۶۰ ساله این گروه صادرکننده نفت خواهد بود که نشست رسمی به دلیل رویدادهای خارج از این گروه لغو خواهد شد. کنفرانس انرژی سراویک که قرار بود از نهم تا ۱۳ مارس در هیوستون آمریکا برگزار شود به دلیل نگرانی از تهدیدات سلامتی ناشی از اپیدمی ویروس کرونا، روز یکشنبه لغو شد.

یک منبع آگاه که مایل نبود نامش فاش شود اظهار کرد بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران قرار است با همراهان اندکی در نشست اوپک شرکت کند.

بر اساس گزارش پلاتس، شیوع ویروس کرونا علاوه بر ایران در کویت، عراق، بحرین و عمان هم گزارش شده است. ویروس کرونا در وین هم گزارش شده و هشت مورد ابتلا به این ویروس در روز یکشنبه تایید شدند اما هنوز محدودیتهای سفر وضع نشده است.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 26379

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/26379/رایزنی-اوپک-who-برگزاری-نشست-وین

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir