۰

سقوط شدید تولید نفت اوپک

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ماه فوریه به دلیل فروپاشی عرضه لیبی و کاهش بالاتر از میزان توافق تولید از سوی عربستان سعودی و متحدانش در منطقه خلیج فارس، به پایین‌ترین حد خود در بیش از یک دهه گذشته نزول کرد.
اوپک | میز نفت
اوپک | میز نفت
به گزارش میز نفت ، نظرسنجی رویترز نشان داد میانگین تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۳ عضو است، در ماه فوریه به ۲۷.۸۴ میلیون بشکه در روز رسید که ۵۱۰ هزار بشکه در روز نسبت به آمار ژانویه کاهش داشته است.

با وجود کاهش عرضه، قیمت نفت به دلیل نگرانی از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضا به پایین ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده است. اوپک و متحدانش هفته جاری برای مذاکره درباره اقدامات بیشتر به منظور کمک به تثبیت بازار دیدار خواهند کرد.

اوپک، روسیه و سایر متحدانشان که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در ماه دسامبر موافقت کردند از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز به محدودیت عرضه خود اضافه کنند. سهم اوپک از این کاهش تولید حدود ۱.۱۷ میلیون بشکه در روز بوده که از سوی ۱۰ عضو انجام شده و ایران، لیبی و ونزوئلا از مشارکت در آن معاف بودهاند.

اعضای مشارکت کننده در این پیمان ماه میلادی گذشته از تعهدات خود برای کاهش تولید فراتر رفتند و کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی با هدف تقویت بازار تولیدشان را به میزان بیش‌تری کاهش دادند.

با این حال افزایش تولید در عراق و نیجریه که هر دو در دورهای قبلی پیمان اوپک پلاس هم پایبندی ضعیفی داشتند، باعث شد نرخ پایبندی اوپک به پیمان محدودیت عرضه از ۱۳۳ درصد در ژانویه به ۱۲۸ درصد در فوریه کاهش دادند.

تولید نفت اوپک در فوریه پایین‌ترین سطح تولید این گروه حداقل از سال ۲۰۰۹ بوده که این گروه مجبور شده بود به دلیل بحران مالی تولیدش را به شدت کاهش دهد.

تولید نفت در لیبی از ۱۸ ژانویه که نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر، بنادر و میادین نفتی را محاصره کردند، به شدت سقوط کرد و در طول ماه گذشته به طور میانگین ۱۵۵ هزار بشکه در روز در مقایسه با ۷۶۰ هزار بشکه در روز در ژانویه بود.

طبق نظرسنجی رویترز، کاهش تولید قابل توجه دیگری در اوپک نبود. عربستان سعودی به شکل داوطلبانه تولیدش را پایین سهمیه خود نگه داشته و کویت و امارات متحده عربی هم پایبندی بالاتری به محدودیت عرضه داشتند.

در میان کشورهای دیگر، نیجریه و عراق که سال گذشته در عمل به سهمیه کاهش تولید خود کوتاهی کردند به دلیل صادرات بالاتر، تولیدشان را افزایش دادند. تولید در ایران و ونزوئلا که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، ثابت بود.

بر اساس گزارش رویترز، اکوادور در پایان سال ۲۰۱۹ از عضویت اوپک خارج شد که باعث شد تولید این گروه ۵۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به دسامبر کمتر شود.

نظرسنجی رویترز بر مبنای آمار کشتیرانی ارایه شده از سوی منابع خارجی، آمار رفینیتیو آیکان و اظهارات منابع آگاه در شرکتهای نفتی، اوپک و شرکتهای مشاوره بوده و با هدف رصد عرضه به بازار انجام شده است.



منبع : ایسنا 
سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 26388
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *