روسیه : با نفت 25 دلاری 10 سال دوام می آوریم

20 اسفند 1398 ساعت 13:18

پس از تجدید رقابت روسیه و عربستان در بازار نفت، وزارت دارایی روسیه اعلام کرد این کشور در صورت سقوط نفت به ۲۵ تا ۳۰ دلار منابع کافی برای پوشش کسری بودجه به مدت شش تا ۱۰ سال دارد.


به گزارش میز نفت ، قیمت اورال که گرید نفتی صادراتی روسیه است، همسو با ریزش ۳۰ درصدی شاخصهای قیمت نفت، روز دوشنبه به ۴۲ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه سقوط کرد. قیمتهای نفت روز دوشنبه با بزرگترین ریزش روزانه از زمان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ روبرو شدند.

وزارت دارایی روسیه اعلام کرد قیمت ۴۲ دلار و ۴۰ سنت نفت اورال قیمتی است که بودجه روسیه بر مبنای آن تنظیم شده و صندوق سرمایه ملی این کشور تا اول مارس داراییهایی به ارزش ۱۵۰.۱ میلیارد دلار معادل ۹.۲ درصد تولید ناخالص داخلی روسیه داشته است. این داراییها برای جبران افت درآمدهای نفتی ناشی از ریزش قیمتها کافی هستند. حتی اگر قیمت نفت به مدت طولانی در محدوده ۲۵ تا ۳۰ دلار بماند، صندوق سرمایه ملی دارایی کافی برای حفظ ثبات اقتصاد کلان و مالی اقتصاد روسیه دارد. دارایی این صندوق برای جبران قیمت ۲۵ تا ۳۰ دلار نفت به مدت شش تا ۱۰ سال کفایت می کند.

کریل دیمیتریوف، مدیر اجرایی صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه در ژانویه امسال گفته بود این توافق اوپک پلاس بود که منافع اقتصادی قابل توجهی  را نصیب روسیه کرد و ذخایر مالی صندوق سرمایه ملی این کشور در سال ۲۰۱۹ دو برابر شده و به ۱۲۴ میلیارد دلار رسید.

برخی از تحلیلگران معتقدند که جنگ قیمت بیش از آنچه دولت روسیه تصور می کند به اقتصاد این کشور آسیب خواهد زد اما کریس ویفر، شریک موسس شرکت "ماکرو ادوایزری" در مسکو اظهار کرد: روسیه هر آنچه لازم است برای پیروزی در جنگ قیمت با سعودیها در اختیار دارد. مسکو بعید است تا سه یا شش ماه دیگر خم به ابرو بیاورد.

در این بین، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در دیدار با میخائیل میشوستین، نخست وزیر این کشور اظهار کرد: بخش نفت روسیه فارغ از پیش بینی های قیمت، رقابتی خواهد ماند و سهمش از بازار را حفظ می کند.

بر اساس گزارش رویترز، وزیر انرژی روسیه گفت که افت شدید قیمتها روی بخش نفت این کشور تاثیری نخواهد داشت. نواک در ادامه افزود: صنعت نفت روسیه منبع باکیفیتی بوده و حاشیه سود مالی آن به حدی است که بتواند در هر سطح قیمت مورد پیش بینی، رقابتی بماند و سهم بازارش را حفظ کند.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 26474

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/26474/روسیه-نفت-25-دلاری-10-سال-دوام-می-آوریم

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir