دلیلی برای دیدار اوپک پلاس نمی‌بینم

22 اسفند 1398 ساعت 13:13

وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد: اگر توافقی در خصوص تدابیر لازم برای مقابله با اثرات ویروس کرونا روی بازار و قیمت‌های نفت وجود ندارد، وی نیازی به برگزاری دیدار اوپک پلاس در مه-ژوئن نمی بیند.


به گزارش میز نفت ، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان در واکنش به اظهارات همتای روسی خود به رویترز گفت: هیچ منطقی برای برگزاری دیدار مه-ژوئن که تنها شکست ما را در واکنش به بحرانی نظیر بحران فعلی و انجام اقدامات لازم نشان می دهد، نمی بیند.

در واکنش به اظهارات الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه که گفته بود تخفیف‌های فروش شرکت آرامکوی سعودی عامل ریزش قیمت‌های نفت شد، وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: هر تولیدکننده نفتی باید سهم بازار  خود را حفظ کند. در یک بازار آزاد، هر تولیدکننده باید توان رقابت و حفظ و افزایش سهم بازار خود را نشان دهد.

روسیه پیشنهاد عربستان سعودی برای کاهش بیشتر تولید نفت را نپذیرفت و در نتیجه مذاکرات روز جمعه وین با شکست روبرو شد. اوپک در پی این رویداد، سقف تولید نفت اعضای خود را حذف کرد و روسیه اعلام کرد تولیدش را افزایش خواهد داد.

شرکت آرامکوی سعودی روز گذشته اعلام کرد که عرضه نفت شامل نفتی که به مشتریان داخلی و خارجی عرضه می‌کند را در آوریل به ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد.

اختلاف میان تولیدکنندگان بزرگ که باعث آغاز جنگ قیمت برای تصرف سهم بازار شده، زنگ خطر را برای سایر تولیدکنندگان به صدا درآورده است. کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مکالمه تلفنی داشت.

ثامر غضبان، وزیر نفت عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، اظهار کرد که عراق در تماس با سایر اعضای گروه اوپک پلاس به منظور بررسی راه‌های متوقف کردن ریزش قیمت نفت است و سیل عرضه به بازارها به نفع هیچ کشور تولیدکننده نفت نیست.

اعلام آمادگی مکزیک برای میانجیگری میان روسیه و عربستان سعودی

در این بین، آرتورو هررا - وزیر دارایی مکزیک - با اشاره به تجربه های قبلی این کشور در آرام کردن اختلافات تولیدکنندگان اظهار کرد: مکزیک و سایر کشورها به دنبال میانجیگری بین روسیه و عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ قیمتی هستند که بازارهای جهانی را ملتهب کرده است.

وی گفت: مکزیک به همراه چند کشور دیگر به دنبال این که هستند که به عنوان یک کشور ثالث پلی میان این دو تولیدکننده بزرگ ایجاد کنند.

 شاخص‌های قیمت نفت روز دوشنبه در پی تصمیم برنامه عربستان برای کاهش شدید قیمت فروش و افزایش تولید نفت و جدی شدن خطر اشباع عرضه بازار جهانی، با بزرگترین کاهش روزانه در ۳۰ سال گذشته روبرو شدند و تنها با تکیه بر امید اعلام تدابیر محرک اقتصادی بخشی از این ضرر سنگین را جبران کردند.

همکاری سه سه ساله تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک و اقدام داوطلبانه آنها در محدود کردن عرضه تاکنون از قیمت‌ها پشتیبانی کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، اکثر کشورهای اوپک به درآمد نفتی وابسته هستند و با در نظر گرفتن ریزش قیمت روز دوشنبه، این کشورها روزانه ۵۰۰ میلیون دلار درآمد از دست می دهند.

موسسه اعتبارسنجی فیچ اعلام کرد: قیمت نفت پایین احتمالا رتبه اعتبار دولتی کشورهای صادرکنندگان نفت که وضعیت مالی ضعیف‌تری پیدا می کنند را تنزل خواهد داد. کشورهای مورد نظر فیچ کشورهای عضو اوپک شامل عربستان سعودی، عراق، نیجریه و آنگولا و کشور غیرعضو اوپک عمان هستند.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 26495

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/26495/دلیلی-دیدار-اوپک-پلاس-نمی-بینم

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir