۰

قیمت نفت همچنان در سراشیبی سقوط

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر دورنمای نابودی تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا با وجود تلاشهای سیاستگذاران سراسر جهان، پنج درصد سقوط کرد و پنجمین کاهش هفتگی متوالی را رقم زد.
فیمت نفت | میز نفت
فیمت نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و ۴۱ سنت معادل ۵.۳۵ درصد کاهش یافت و در ۲۴ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت برنت در هفته گذشته حدود هشت درصد کاهش داشت.

بهای معاملات آتی نفت آمریکا یک دلار و ۹ سنت معادل ۴.۸۲ درصد کاهش یافت و در ۲۱ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت آمریکا هفته گذشته بیش از سه درصد کاهش داشت.

هر دو شاخص امسال حدود دو سوم سقوط کردند و افت ناشی از شیوع ویروس کرونا در فعالیت اقتصادی و تقاضا برای سوخت باعث کاهش سرمایه گذاری در شرکتهای نفت و انرژی شده است.

باب یاوگر، مدیر معاملات انرژی شرکت میزوهو در نیویورک در این باره گفت: ما دیگر هیچ ابزاری برای حمایت از بازار نداریم. دولت همه تیرهای خود را هفته گذشته استفاده کرد.

معامله گران نفت فیزیکی اظهار کردهاند انتظار دارند قیمت نفت در منطقه پرمیان آمریکا تا ماه مه که ظرفیت مخازن این منطقه و نقاط دیگر تکمیل می شود، حداقل ۱۰ دلار دیگر کاهش پیدا کرد. در نتیجه قیمت هر بشکه نفت پرمیان که روزانه پنج میلیون بشکه نفت تولید می کند، تک رقمی خواهد شد.

فاتح بیرول، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اظهار کرده که با توجه به قرنطینه شدن سه میلیارد نفر در جهان، تقاضای جهانی برای نفت ممکن است یک پنجم کاهش پیدا کند. وی از تولیدکنندگان بزرگی مانند عربستان سعودی خواست به تثبیت بازار نفت کمک کنند.

با این حال درخواست مذکور ممکن است برای بازگرداندن بازار به وضعیت ثبات کافی نباشد. اوژن واینبرگ، تحلیلگر کومرس بانک با اشاره به جنگ قیمتی که میان عربستان سعودی و روسیه به راه افتاده است، گفت: ما تردید داریم که سودی‌ها به این راحتی متقاعد شوند از مسیر انتقامی که اخیرا در پیش گرفته اند بازگردند.

گروه اقتصادهای بزرگ جی ۲۰، پنج شنبه گذشته موافقت کردند به منظور محدود کردن زیان درآمد و اشتغال ناشی از شیوع ویروس کرونا بیش از پنج تریلیون دلار در اقتصاد جهانی تزریق کنند و هر آنچه در توان دارند برای شکست این اپیدمی به کار گیرند.

سران نمایندگان مجلس آمریکا مصمم بودند تا روز شنبه لایحه بسته کمک اقتصادی دو تریلیون دلاری را تصویب کنند تا به سرعت برای حمایت از اقتصاد کشورشان عمل کنند.

در سرزمین اصلی چین که خاستگاه شیوع ویروس کرونا بوده است، نخستین مورد ابتلا به کرونا در سه روز گذشته مشاهده شد و ۵۴ مورد جدید ابتلا وجود داشت که به سفرهای خارجی مربوط بود. در نتیجه پکن به ایرلاین‌ها دستور داد پروازهای بین المللی را کاهش دهند. عربستان سعودی با افت شدید تقاضای جهانی برای نفت برای یافتن مشتری برای نفت اضافی که قرار است عرضه کند، دچار مشکل شده است.

اوپک که در راس آن عربستان سعودی قرار دارد، در نشست اوایل مارس موفق نشدند با متحدانشان شامل روسیه برای محدودیت بیشتر عرضه به توافق برسند اما کریل دیمیتریوف، مدیر صندوق رفاه دولتی روسیه به رویترز گفت: پیمان نفتی جدید میان اوپک و متحدانش موسوم به گروه اوپک پلاس در صورت پیوستن کشورهای دیگر امکان پذیر است.

پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه اظهار کرد که شیوع ویروس کرونا تقاضای جهانی برای نفت را به میزان ۱۵ تا ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

گروه تحقیقات نفت و گاز "جی بی سی انرژی" پیش بینی خود از میزان رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ را کاهش داد و اکنون کاهش سالانه تقاضا به میزان بیش از ۷.۴ میلیون بشکه در روز را انتظار دارد.

بر اساس گزارش رویترز، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان میدهد تقاضای جهانی برای نفت در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بود.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۷ مارس ۴۰ حلقه کاهش پیدا کرده و به ۶۲۴ حلقه رسیده که پایینترین حد از مارس ۲۰۱۷ بوده است. شمار دکلهای حفاری که معیاری برای سنجش تولید آتی است، ۲۴ درصد در مقایسه با یک سال پیش کاهش پیدا کرده است.



منبع : ایسنا
شنبه ۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب: 26638
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *