۰

دو راهی عربستان در تعیین قیمت نفت

اگر عربستان قیمت را بسیار بالا قرار دهد، مشتریان در بحبوحه کاهش تقاضا و پر شدن سریع مخازن ذخیره، بسیار کم و تنها در حد قرارداد های مدت دار خود خرید می کنند و اگر قیمت را بسیار پایین آورد، مشکلات به وجود آمده از جنگ قیمت غیر قابل تحمل خواهد شد.
نفت عربستان | میز نفت
نفت عربستان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، کاهش تقاضا و قیمت بی سابقه درجات مختلف نفت باعث می شود آرامکوی عربستان مجبور شود قیمت نفت خام خود را آنقدر پایین بیاورد که مورد پسند مشتریانش باشد.

 بزرگترین صادر کننده نفت دنیا قرار است همین هفته قیمت رسمی فروش نفت خود را برای محموله‌های ماه می اعلام کند و این اتفاق درست یک ماه پس از آن می‌افتد که عربستان پس از آغاز جنگ قیمت با روسیه، قیمت محموله‌های ماه آوریل خود را بیشترین حد طی بیست سال گذشته پایین آورد.

تعیین قیمت نفت برای عربستان کاری مخاطره‌آمیز است. اگر قیمت را بسیار بالا قرار دهد، مشتریان در بحبوحه کاهش تقاضا و پر شدن سریع مخازن ذخیره،  بسیار کم و تنها در حد قرارداد های مدت دار خود خرید می کنند و اگر قیمت را بسیار پایین آورد، مشکلات به وجود آمده از جنگ قیمت غیر قابل تحمل خواهد شد.

پالایشگاه های آسیایی در برابر سیلی از نفت خام ارزان از طرف آمریکا و روسیه قرار گرفته اند. نفت وست تگزاس اینترمدیت، مارس و اورال با تخفیف های زیادی عرضه می شوند. قیمت بالاتر شاخص دبی در خاورمیانه در مقابل نفت برنت لندن کمکی به فروشندگان نفت خلیج فارس نمی کند.

مثلا، برای خریداران چینی نفت مارس 8 دلار در هر بشکه ارزان تر از نفت برنت عرضه می شود که احتمالاً ارزان تر از قیمت نفت سبک عرب به اضافه هزینه حمل و نقل و سایر هزینه هاست. بنابراین آرامکو باید قیمت نفت خود را همگام با انتظارات بازار کاهش دهد.

عربستان سعودی هر ماه قیمت رسمی نفت خود را منتشر می‌کند و خریداران چند روز بعد مقدار نفت درخواستی خود را اعلام می کنند. مشتری ها می توانند این مقدار نفت را طی قراردادهای بلند مدت بگیرند. پس از ثبت درخواست ها، عربستان به خریداران اطلاع می دهد چه مقدار نفت دریافت خواهند کرد.

ولی این ماه شرایط متفاوت است. خریداران آسیایی علاوه بر نفت آمریکای شمالی و روسیه، گزینه های دیگری هم از نفت سایر تولیدکنندگان خلیج فارس در اختیار دارند. شرکت ملی نفت ابوظبی (ادناک) و شرکت سوموی عراق درجاتی از نفت موربان، داس، آپر،زاکوم و بصره را برای تحویل در آوریل و می پیشنهاد داده‌اند.

با گزینه های مختلفی که وجود دارد، آرامکوی عربستان باید مشتریانی برای بیش از 12 میلیون بشکه نفتی که در روز تولید می کند جذب کند. تقاضا برای نفت خام عربستان توسط ناوگانی از نفتکش ها که به سمت آسیا می آیند، به چالش کشیده شده است.



منبع : تسنیم
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب: 26696
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *