۰

پاسخ عجیب آمریکا به دعوت برای نجات نفت

اوپک و متحدانش سرگرم کار روی توافقی جدید برای کاهش بی سابقه تولید معادل ۱۰ درصد عرضه جهانی هستند و انتظار دارند سایر تولیدکنندگان از جمله آمریکا هم به این تلاشها ملحق شوند اما کاخ سفید پس از دیدار با مدیران نفتی چنین وعده ای نداد.
ترامپ | میز نفت
ترامپ | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اظهارات روز پنج شنبه ترامپ درباره توافق نفتی در آینده نزدیک و چشم انداز توافق تحت حمایت آمریکا برای محدودیت عرضه جهانی تولید نفت، باعث جهش چشمگیر قیمتها شد.

با این حال رییس جمهور آمریکا روز جمعه بدون این که برنامه ای برای محدودیت عرضه اعلام کند، از دیدار با مدیران شرکتهای نفت آمریکا خارج شد و اظهار کرد: این یک بازار آزاد است و عربستان سعودی و روسیه باید جنگ قیمتی که به راه انداخته اند و باعث ریزش قیمتها شده است را حل کنند!

اظهارات ترامپ توانایی وی برای ایجاد آتش بس میان دو صادرکننده بزرگ نفت جهان در شرایط نابودی تقاضا تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و خطر نابودی صنعت نفت شیل، را زیر سوال برد. رییس جمهور آمریکا اظهار کرد که احتمال وضع تعرفه روی واردات نفت وجود دارد اما وی فعلا قصد انجام چنین کاری را ندارد.

در حالی که هر دو کشور عربستان سعودی و روسیه برای کاهش تولید هماهنگ اعلام آمادگی کرده اند و ترامپ گفته است که توافق میان این دو کشور به زودی انجام می گیرد، معلوم نیست که آیا این توافق می تواند بدون مشارکت آمریکا و سایر کشورهای تولیدکننده حاصل شود یا خیر.

ترامپ پس از دیدار مدیران شرکتهای نفتی همچون اکسون موبیل و شیل در واشنگتن، به خبرنگاران گفت: این یک بازار آزاد است و خود بازار عهده دار وضعیت خواهد بود.

اما اگر بازار به حال خود گذاشته شود در معرض فروپاشی بیشتر است زیرا بحران بیماری کووید ۱۹ تقاضای جهانی برای نفت را یک سوم کاهش داده است. صدها هزار مشاغل صنعت در معرض نابودی قرار گرفته و حدود ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری از بودجه اکتشاف شیل حذف شده است و بسیاری از شرکتهای حفاری شیل در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند. هفته گذشته شرکت تولیدکننده نفت "وایتینگ پترولیوم" و شرکت خدماتی "هورن بک" اعلام ورشکستگی کردند.

بنابراین اکنون همه نگاهها به اوپک خیره شده که قرار بود روز دوشنبه به همراه متحدانشان و همچنین مهمانانی نظیر آلبرتای کانادا برای رسیدگی به بحران ریزش قیمتهای نفت یک کنفرانس مجازی برگزار کند اما به دلیل اختلاف و جدال لفظی بین عربستان سعودی و روسیه به نهم آوریل موکول شده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اعلام کرده که کشورش آماده است به اتفاق عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان بزرگ در توافق کاهش تولید مشارکت کند.

ترامپ وعده داده است از صنعت نفت آمریکا با اقداماتی نظیر پر کردن ذخایر نفت استراتژیک و تسهیل اشباع مخازن نفت در هابهای توزیع کمک کند.

وی در جلسه روز جمعه با مدیران نفتی گفت: "من هزار درصد با شما هستیم. این کسب و کار مهمی است و تجارت بسیار حیاتی است و صادقانه بگویم شما بسیار منصف بوده اید و قیمتهای انرژی را برای مدت طولانی منطقی نگه داشتید".

به گفته ترامپ، در این دیدار مدیران نفتی کمک دولت را درخواست نکردند و درباره تعرفه روی واردات نفت خارجی گفت و گو کردند.

تحلیلگران شرکت "کلیر ویو انرژی پارتنرز" در این باره گفتند: اظهارات روز جمعه ترامپ نشان داد که وی تنها عربستان سعودی و روسیه را به مذاکره ترغیب کرده و تمایلی برای کاهش تولید آمریکا ابراز نکرده بلکه از احتمال وضع تعرفه صحبت کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وضع تعرفه روی واردات نفت که ایده پیشنهادی هارولد هام، غول نفتی اوکلاهاما و معتمد ترامپ است، یکی از مسائل جنجالی است که پالایشگاهها و تولیدکنندگان نفت و گاز شمال شرق آمریکا به شدت با آن مخالفت کرده اند.

اما توافق جهانی برای کاهش تولید حداکثر ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه در روز نیازمند مشارکت تولیدکنندگانی فراتر از گروه اوپک پلاس شامل آمریکا است که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان به شمار می رود.

ترامپ روز پنج شنبه گفته بود هیچ امتیازی مانند کاهش تولید داخلی آمریکا که طبق قوانین ضد انحصارطلبی این کشور قدغن است، نداده است. اما برخی از مقامات آمریکایی اظهار کرده اند که تولید این کشور به دلیل قیمتهای پایین بهرحال کاهش پیدا می کند.

منابع آگاه اوپک می گویند تولیدکنندگان این گروه منتظرند ببینند آیا آمریکا در تلاشها برای تثبیت بازار نفت مشارکت می کند. آمریکا باید از تولید نفت شیل خود در تلاشهای تولیدکنندگان جهانی همکاری کند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اظهار کرده که محدودیتهای قانونی در آمریکا را درک می کند اما همچنان این کشور باید انعطاف پذیری نشان دهد.

بهای نفت تحت تاثیر چشم انداز توافق کاهش تولید اوپک پلاس از رکورد ۲۰ دلار در اوایل هفته گذشته بهبود یافت و نفت برنت روز جمعه در ۳۴ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه بسته شد اما با قیمت ۶۶ دلار در پایان سال ۲۰۱۹ فاصله زیادی دارد.



منبع : ایسنا
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۳
کد مطلب: 26726
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *